«دستگاه دیپلماسی» بازتعریفی از روابط ایران با کشورهای منطقه داشته باشد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت:  دستگاه دیپلماسی باید باز تعریفی در روابط ایران با کشورها را داشته باشد و به این پرسش پاسخ دهد که چه مانعی بر سر راه توسعه روابط بیشتر با کشورهای منطقه‌ وجود دارد.

فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز در خصوص نقش دستگاه دیپلماسی در تحقق اهداف تعیین شده در شعار سال مبنی بر تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها، اظهار کرد: اهمیت موضوع تولید و رونق اقتصاد در کشور به نحوی است که در سال های اخیر از سوی رهبری بارها شعار سال در این حوزه بوده، اما تفاوت امسال با سال‌های دیگر آن است که به دلیل آن که دولتمردان نتوانستند آنچنان که در شأن و منزلت ملت هست رونق و جهشی در تولید و اقتصاد داشته باشند، از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.

وی گفت: بر اساس شعار تعیین شده باید همه دستگاهها، نهادها و سازمان‌های مرتبط دولتی و حکومتی دست به دست یکدیگر بدهند تا موانع موجود در مسیر افزایش تولید در کشور برداشته شود.

مالکی افزود: در حوزه دیپلماسی هم این موضوع صادق است و باید این سوال را از خود داشته باشیم که آیا ما توانسته ایم به سخنی واحد با کشورهای منطقه دست پیدا کنیم و منافع مشترکی را برای خود با آنها ترسیم کنیم که متاسفانه باید بگویم خیر موفق نشدیم.

سفیر پیشین ایران در افغانستان تصریح کرد: دستگاه دیپلماسی در زمان باقی مانده در دولت فعلی و در دولت آینده باید یک باز تعریفی در روابط خود با کشورها را داشته باشد و به این پرسش ها پاسخ دهد که چه مانعی بر سر راه توسعه روابط بیشتر و بهتر ایران با کشورهای منطقه‌ای وجود دارد؟ و اینکه چرا بازار این کشورها را از دست دادیم و کشورهایی از خارج از منطقه سهم بیشتری از ما در کشورهای همسایه امان دارند؟

وی با اشاره به این مطلب که برخی از محصولات و تولیدات داخلی کشورمان می توانند حرف های جدید و خوبی را در بازار کشورهای منطقه داشته باشند، افزود: حتماً در این مسیر موانعی وجود دارد و برداشته شدن آنها در حوزه برون مرزی بر عهده دستگاه دیپلماسی کشور است که امیدواریم در سال جدید بتوانند اقدامات جدی و مناسبی را برای کمک به صاحبان تولید و سرمایه داشته باشند.

مالکی در خصوص نقش و اهمیت معاونت دیپلماسی وزارت خارجه و نمایندگی های خارج از کشور به عنوان دو ابزار وزارت امور خارجه، اظهار کرد: متاسفانه ما شاهد عملکرد نامناسب و نه چندان موفق وزارت امور خارجه در اولویت بندی توسعه روابط با کشورهای مختلف و به خصوص هدف گذاری و برنامه ریزی برای ارتقای ارتباطات با کشورهای منطقه ای هستیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: معاونت دیپلماسی اقتصادی باید از روزمرگی که دچار آن شده است خارج شود و با اولویت بندی و برنامه ریزی مناسب جهت توسعه ارتباطات با کشورهای مختلف، عملکرد نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور را مدیریت و سازماندهی کند.

وی گفت: می‌توان با انجام هدفگذاری در سه قسمت مبتنی بر آن دسته از کشورهایی که زمینه فروش محصولات ایرانی در آنها وجود دارد، دوم کشور هایی که می‌توانیم با آنها تبادلات دانش و محصول داشته باشیم و دسته سوم کشور هایی که می‌توانیم با آنها در سطوح بالا روابط تجاری و اقتصادی برقرار کنیم که این نیز بر عهده معاونت دیپلماسی وزارت خارجه است.

مالکی بیان کرد: یکی از ایرادات نمایندگی‌های خارج از کشور ما این است که ما سفرا را بر اساس وضعیت و شرایط کشورهای محل ماموریت انتخاب نمیکنیم و تا زمانی که این موضوع برطرف نشود طبعاً در پیشبرد اهداف ملی خود در بیرون از مرزها دچار مشکل خواهیم بود.

سفیر پیشین ایران در افغانستان در پایان خاطرنشان کرد: به طور مثال ما باید قوی ترین افراد را در حوزه اقتصادی و تجاری به کشورهایی از جمله امارات، روسیه و چین، به عنوان سفرهای خود اعزام کنیم تا آنها بتوانند با استفاده از تجارب و توانمندی بالای خود زمینه های بیشتر و بهتری را در جهت توسعه روابط تجاری ایران و آن کشورها فراهم آورند و البته که لزومی هم ندارد که صرفاً از وزارت امور خارجه باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1091641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =