جرئیات بورس مشاغل وزارت علوم اعلام شد/ استفاده از ظرفیت صنایع برای اشتغال دانشجویان

بورس مشاغل امکان استخدام دانشجو در رشته مورد تقاضای صاحبان مشاغل را فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بورس تحصیلی، کمک هزینه‌ای است که برای ادامه تحصیل در یک کشور خارجی یا در یک رشته و دانشگاه داخلی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشجویان اختصاص داده می‌شود، البته بورس‌ها بر اساس معیارهای مختلف به دانشجویان واجد شرایط اعطا خواهد شد. 

بیشتر بخوانید: 

اعلام آمادگی وزارت علوم برای اعطای بورس به دانشجویان چینی

در این راستا سامانه یکپارچه بورس‌های دانشجویی اخیرا از سوی سازمان امور دانشجویان رونمایی شده است. یکی از این بورس‌های ۱۳ گانه دانشجویی، بورس مشاغل بوده که به اسم شهید رجائی نام گذاری شده است.

بورس مشاغل (شهید رجائی)

 از جمله اهداف این سامانه می‌توان به «تامین امنیت شغلی و ایجاد انگیزه و امید به آینده دانشجویان، تامین نیروی کار نخبه و توانمند برای صاحبان مشاغل، حفظ نخبگان و کاهش انگیزه های مهاجرت، هدایت دانشجویان مستعد به رشته گرایش‌های مورد نیاز صاحبان مشاغل، آموزش متناسب با شغل مربوطه در حین تحصیل برای کارآمدسازی هر چه بیشتر نیروی کار آینده (دروس اختیاری /انتخابی و کارآموزی) » اشاره کرد.

علاوه بر آن، استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و استادان به ویژه در دانشگاه‌های تراز اول در راستای تربیت نیروی کار ماهر برای کشور در همه حوزه ها به جای تربیت دانشجو برای مهاجرت از جمله رسالت‌های این بورس تعیین شده است.

هاشم داداش‌پور رئیس سازمان امور دانشجویان در این باره می‌گوید: تا کنون بورس مشاغل(شهید رجائی) در دانشگاه‌های یزد، شیخ بهایی دانشگاه اصفهان و فرهنگیان اجرایی شده است.

وی ادامه می‌دهد: برخی داده‌های آماری نشان می‌دهد، بیش از ۳۴۰ نفر از رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ علوم انسانی کنکور ۱۴۰۱، دانشگاه فرهنگیان را برای ادامه تحصیل انتخاب کردند. همچنین رتبه ورودی های رشته‌های دارای بورس مشاغل در دانشگاه یزد کاهش چشمگیری داشته است.

یکی از ویژگی‌های اصلی بورس مشاغل این است که استخدام دانشجو مشروط به پیشرفت وی در دانشگاه عنوان شده  و واحدهای اختیاری / انتخابی مورد تقاضای صاحبان مشاغل به دانشجو ارائه می‌شود.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که موضوع سربازی دانشجویان نیز مورد گفت‌وگو قرار گرفته و آئین نامه پیشنهادی به ستاد کل نیروهای مسلح ارسال شده است. البته بر اساس قوانین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشجویان دکتری اغلب باید به صورت تمام وقت در اختیار دانشگاه باشند؛ اما در ازای این صرف وقت، هیچ امتیازی به این دانشجویان تعلق نمی‌گیرد.

بنابراین وزارتخانه برای حل این مشکل تلاش کرده تا از طریق بورس مشاغل مثلث سه گانه‌ای را تشکیل دهد. اضلاع این مثلث شامل اعطای گرنت از سوی استاد به دانشجو، بنگاه‌های اقتصادی و دانشگاه و دانشجو هستند. در این راستا دانشجویان چالش‌ها و مشکلات شرکت‌ها و صنایع را حل می‌کنند و صنایع هم در مقابل هزینه‌ای به این داشنجویان پرداخت خواهند کرد. 

در واقع می‌توان گفت که با این بورسیه حدود ۲۳ تا ۲۴ هزار دانشجوی دکتری شاغل به تحصیل در کشور می‌توانند آینده شغلی مناسب را برای خود تامین کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1192167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =