جواب ناسا به اجساد آدم فضایی‌هایی که مکزیک رو کرد / گزارش مفصل ناسا از فرازمینی‌ها

بعد از رونمایی از دو موجود بیگانه در کنگره مکزیک در روز سه شنبه گذشته، نه تنها باعث ایجاد هیجان در میان افراد علاقه‌مند به بشقاب پرنده شد، بلکه علامت‌ سوال‌های بی‌شماری را در جوامع مختلف جهانی مطرح کرد که با وجود این همه شک و شبهه در این موضوع، چطور به یکباره جسد چند فضایی سر از مکزیک درآورده است.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ حدود دو ماه پیش، جلسه‌ای در کنگره آمریکا برگزار شد که در آن یک افسر اطلاعاتی سابق نیروی هوایی آمریکا ادعا کرد کشورش احتمالا از دهه ۱۹۳۰ از فعالیت‌های «غیرانسانی» آگاه بوده است. این سرگرد بازنشسته با نام دیوید گروش ادعا کرده بود که آمریکا درصدد مخفی‌ کردن برنامه طولانی مدتی است که اشیای پرنده ناشناس را بازیابی و مهندسی معکوس می‌کند. یک ماه بعد نیز سه مقام نظامی پیشین آمریکا در جلسه یکی از کمیته‌های نظارتی مجلس نمایندگان آمریکا حاضر شدند و سوگند خوردند که دولت آمریکا داده‌هایی از اشیای پرنده ناشناس دارد که منتشر نمی‌کند. پنتاگون همه این ادعاها را رد کرده است.

شهادت گروش در برابر کمیته فرعی نظارتی مجلس، آخرین تلاش کنگره آمریکا برای کسب اطلاعات درباره اشیای ناشناس پرنده (اصطلاح رسمی دولت ایالات متحده برای واژه بشقاب پرنده) بوده است. دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکا در سال‌های اخیر به دلیل نگرانی از اینکه موارد مشاهده ‌شده توسط خلبانان ممکن است با دشمنان آمریکا مرتبط باشد، برای تحقیقات بیشتر در این خصوص به عنوان یک موضوع امنیت ملی تلاش کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

استاد دانشگاه استانفورد آمریکا: موجودات فضایی همین الان روی زمین هستند

و حالا مکزیک در سالن کنگره خود، به ناگهان از دو بدن خشک شده با سرهای آب رفته و چروکیده و دست سه انگشتی رونمایی و همه حضار داخل سالن را بهت‌زده کردند و شور و هیجان عمومی را در رسانه‌های جهان به راه انداختند.

در این جلسه، جیمی مائوسان، روزنامه‌نگار مکزیکی، در حالی که دو جعبه حاوی این مومیایی‌های فرضی را به کنگره آورده بود، آنها را موجوداتی غیرانسانی خواند که بخشی از تکامل زمینی ما نیستند و ادعا کرد بیش از ۳۰ درصد DNA آنها ناشناخته است. او خیلی سعی کرد که فعلا از این موجودات با عنوان «فرازمینی‌ها» یاد نکند.

این اجساد از کجا آمده‌اند؟

مائوسان ادعا کرد که این اجساد سال ۲۰۱۷ در اعماق زمین در صحرای ساحلی شنی پرو در نزدیکی ناحیه موسوم به «خطوط نازکا» پیدا شده‌اند. این منطقه به دلیل چهره‌های غول‌پیکر مرموزی که روی زمین خراشیده شده‌اند، شناخته می‌شود. بیشتر محققان خطوط نازکا را به جوامع بومی باستانی نسبت می‌دهند، هر چند به دلیل ماهیت اسرارآمیز طرح‌ها فرضیه‌های مختلفی درباره به وجود آمدن آنها توسط افراد مختلف ابراز شده است.

یکی از پیچیده‌ترین خطوط مرموز نازکا در صحرای پرو، محلی که ادعا می‌شود بقایای موجودات فرازمینی در آنجا کشف شده است

جالب است بدانید که مائوسان در سال ۲۰۱۷ ادعاهای مشابهی را در پرو مطرح کرده بود، ولی دادستانی این کشور در گزارشی گفت که اجساد به اصطلاح موجودات فرازمینی عروسک‌هایی هستند که به تازگی ساخته شده‌اند و رویشان با مخلوطی از کاغذ و چسب مصنوعی پوشانده شده تا شبیه پوست به نظر برسند.

در این گزارش همچنین آمده بود که مطمئنا این اجساد ساخته دست بشرند. در آن زمان، اجساد به طور علنی رونمایی نشدند و مشخص نیست که آیا آن اجساد همین اجسادی هستند که چند روز پیش در کنگره مکزیک ارائه شدند یا خیر.

جیمی مائوسان به سیاستمداران مکزیکی گفت نمونه‌های به‌ دست آمده در دانشگاه ملی خودمختار مکزیک بررسی شده و از تاریخ‌گذاری رادیوکربن برای تعیین قدمت بقایای اجساد استفاده شده و نشان می‌دهد که حدود هزار سال قدمت دارند. به گفته این روزنامه‌نگار، یافته‌های پرتو ایکس نیز نشان می‌دهد یکی از اجساد تخمدان داشته است.

رد موضوع توسط محققان خود مکزیک

جولیتا فیه‌رو، محقق مؤسسه نجوم در دانشگاه مستقل ملی مکزیک، یک روز پس از رونمایی از این اجساد در این یافته ابراز تردید کرد و گفت که بسیاری از جزئیات در مورد این اجساد بی‌معنی است.

فیه‌رو با رد ادعاهای محققان مبنی بر تائید شدن این اجساد توسط دانشگاه مستقل ملی مکزیک گفت کشف فرضی آنها نادرست است و اضافه کرد که دانشمندان برای تشخیص اینکه اجساد به اصطلاح «کلسیفیه شده» غیرانسانی هستند یا نه، به فناوری پیشرفته‌تری نسبت به پرتو ایکس نیاز دارند.

فیه‌رو گفت: مائوسان به من گفت فرازمینی‌ها آنطور که با او صحبت می‌کنند با من حرف نمی‌زنند، چون من اعتقادی به آنها ندارم! این دانشمند همچنین ادعا کرد  که عجیب است آنها از چیزی که مطمئناً در صورت صحت به «گنجینه ملی» پرو تعلق دارد، بدون دعوت از نمایندگان این کشور رونمایی کرده‌اند.

پاسخ ناسا و تشکیل جلسه توجیهی

ناسا به عنوان تنها آژانس فضایی که دهه‌هاست به دنبال نشانه‌هایی از موجودات غیرزمینی تحقیقات بسیار و بودجه‌های کلانی سرمایه‌گذاری کرده است، در پاسخ به رونمایی از این اجساد منتسب به بیگانگان فضایی گفت: روی این موضوع شرط‌بندی نکنید.

مقامات این آژانس اعلام کردند: یکی از اعاف اصلی کاری که امروز در ناسا انجام می‌دهیم این است که حدس و گمان را به سمت علم و عقل سوق دهیم.

در طول جلسه توجیهی روز پنجشنبه، سام کابرال، روزنامه‌نگار بی‌بی‌سی نیوز پرسید که آیا ناسا با مقامات مکزیکی در جریان ماجرای افشای نسبتاً احساسی در مورد اجساد فرزمینی‌ها قرار داشته است یا خیر. دیوید اسپرگل، رئیس تیم مطالعه UAP (پدیده‌های ناهنجار ناشناخته) ناسا، پاسخ داد: اگر شواهدی از بقایای موجودات فضایی وجود دارد، کسانی که این بقایا را در اختیار دارند، ابتدا باید آن را برای مطالعه در دسترس عموم قرار دهند!

او افزود: اگر اشیای غیرعادی دارید، قبل از اینکه داده‌ها را عمومی کنید، باید آن را بررسی کنید. من فکر می‌کنم که ناسا یکی از باارزش‌ترین نمونه‌ها را از فضای خارج از جو دارد که آن سنگ‌های ماه است. ما با آنها چه کار کردیم؟ آنها را در اختیار دانشمندانی قرار دادیم که می‌خواهند روی این موضوع کار کنند.

اسپرگل همچنین گفت: ما ماهیت نمونه‌هایی که در کنگره مکزیک به نمایش درآمد را نمی‌دانیم. اما اگر من جای دولت مکزیک بودم و اگر بخواهم توصیه‌ای به دولت مکزیک کنم، این است که اگر چیز عجیبی دارید، نمونه‌ها را در دسترس قرار دهید. جامعه علمی جهان و ما خواهیم دید که واقعا آن چیز چیست.

تیم مطالعه پدیده‌های غیرعادی ناشناخته چیست؟

ناسا در اکتبر ۲۰۲۲ تیمی را تحت عنوان تیم مطالعاتی مستقل پدیده‌های غیرعادی ناشناخته را تشکیل کرد که هیاتی متشکل از ۱۶ متخصص است و ریاست آن را دیوید اسپرگل به عهده دارد. UAP‌ها در حال حاضر پدیده‌ها یا مشاهدات رویدادهایی در هوا، دریا، فضا و زمین تعریف می‌شوند که نمی توان آنها را به عنوان هواپیما یا به عنوان پدیده‌های طبیعی شناخته شده شناسایی کرد.

مخفف UAP به دنبال جدایی از مفروضات مربوط به حیات فرازمینی و سایر ارتباطات در فرهنگ عامه با مخفف قدیمی UFO یا موجودات فضایی است. UAP در ابتدا مخفف «پدیده‌های هوایی ناشناس» بود، اما در پایان سال ۲۰۲۲ تحت عنوان «پدیده‌های غیرعادی ناشناس» گسترش یافت.

این تیم مستقل ناسا برای تکمیل کار خود، تشخیص داد که چطور باید داده‌های جمع‌آوری شده توسط نهادهای غیرنظامی، تجاری و دولتی و هر منبع دیگری را تجزیه و تحلیل کند و آن را در رده پدیده‌های غیرعادی ناشناخته قرار دهد یا خیر.

معرفی رئیسی که نامش فاش نشد

NASA Administrator Bill Nelson speaks during a NASA briefing on Unidentified Anomalous Phenomena (UAP) at NASA headquarters in Washington, DC, on September 14, 2023. NASA held its first public meeting on UAPs in May, calling for a more rigorous scientific approach to clarify the origin of hundreds of mysterious sightings. (Photo by ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP) (Photo by ANDREW CABALLERO-REYNOLDS/AFP via Getty Images)

تیم مطالعه پدیده‌های غیرعادی ناشناخته دقیقا ۲ روز بعد از رونمایی مکزیک از اجساد آدم‌فضایی‌هایش، یک کنفرانس خبری تشکیل داد و اولین مدیر تحقیقاتی‌اش را منصوب کرد. به گفته بیل نلسون، مدیر ناسا در این کنفرانس، این اولین بار است که ناسا اقدام ملموسی را برای بررسی جدی این پدیده‌های غیرعادی انجام می‌دهد. او همچنین گفت: ما این کار را بدون هیچ پیش‌اندیشه‌ای شروع می‌کنیم و این مساله را سرلوحه خود کرده‌ایم که در دنیای اکتشافات زندگی می‌کنیم.

دن ایوانز، دستیار معاون پژوهشی ناسا، نیز اعلام کرد که آژانس فضایی آمریکا نام مدیر جدید تحقیقات UAP خود را به صورت عمومی منتشر نخواهد کرد.

ایوانز گفت که قبلاً افرادی که در این مطالعه مستقل شرکت داشتند، با آزار و اذیت آنلاین مواجه شده بودند و از این رو، قصد نداریم که نام این مدیر جدید را فاش کنیم.

گزارشی که ناسا رو کرد

تیم مطالعاتی پدیده‌های غیرعادی ناشناخته آمریکا در این کنفرانس خبری همچنین گزارشی ۳۳ صفحه‌ای درباره یوفوها منتشر کرد.

ناسا در این راستا اعلام کرد که گزارش مذکور حاکی از آن است که ناسا باید از ماهواره‌ها و ابزارهای دیگر برای جست‌وجوی اطلاعات بیشتر در مورد این پدیده‌ها استفاده کند و این آژانس می‌تواند نقش مهمی در جمع‌آوری داده‌های بیشتر در مورد بشقاب پرنده‌ها یا آنچه که رسما به عنوان پدیده‌های غیرعادی ناشناس شناخته می‌شود، ایفا کند. این تیم تاکنون هیچ مدرک محکمی پیدا نکرده است که نشان دهد این اتفاقات غیرقابل توضیح از زندگی بیگانگان نشأت می‌گیرد.

گزارش ۳۳ صفحه‌ای ناسا که بر داده‌های طبقه‌بندی نشده تکیه دارد تا به صورت عمومی مورد بحث قرار گیرد، به دقت ثابت می‌کند که هنوز مدرک محکمی دال بر وجود بیگانگان یا فرازمینی‌ها وجود ندارد، اما جست‌وجو برای پاسخ‌های قطعی همچنان ادامه دارد.

در این گزارش آمده است: اخیراً بسیاری از شاهدان معتبر -که اغلب آنها را هوانوردان نظامی تشکیل می‌دهند- گزارش داده‌اند که اشیائی را بر فراز حریم هوایی آمریکا مشاهده کرده‌اند که اصلا آنها را نمی‌شناختند. برای بسیاری از این رویدادها، دلایلی مطرح شد و توضیح داده شد، اما تعداد انگشت شماری را نمی‌توان فوراً به عنوان پدیده‌های شناخته شده انسانی یا طبیعی شناسایی کرد.

گزارش ۳۳ صفحه‌ای ناسا نشان می‌دهد که این آژانس فضایی می‌تواند تلاش‌های خود را برای یافتن پاسخ با استفاده از فناوری موجود گسترش دهد. نلسون همچنین به استفاده احتمالی از هوش مصنوعی برای استخراج داده‌های گسترده برای پاسخ‌ها اشاره کرد که به دانشمندان اجازه می‌دهد تا اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط ابزارهای مختلف را برای ارائه تصویر واضح‌تری از آنچه در زمان وقوع این رویدادهای غیرقابل توضیح در حال وقوع است، ارجاع دهند.

این گزارش همچنین بر نیاز به مبارزه با سوگیری‌ها و «شک‌گرایی از پیش ساخته» تأکید می‌کند که ممکن است شاهدان UAP را از بحث در مورد آنچه دیده‌اند بازدارد.

این گزارش می‌گوید: علم فرآیندی است که واقعیت را آشکار می‌کند نه اینکه آن را تصویرسازی کند، مهم نیست که این واقعیت چقدر رضایت‌بخش یا گیج‌کننده باشد!

این گزارش نیاز به فرآیند علمی را مطرح می‌کند و توماس جفرسون، سومین رئیس جمهور آمریکا، را استناد می‌کند و از افکار او در مورد مفاهیمی که هنوز درک نشده است، می‌نویسد: روزانه هزار پدیده خود را نشان می‌دهند که هیچ توضیح منطقی در مورد آنها وجود ندارد. ولی با پیشرفت علم، برای اکثر آنها می‌توانیم دلایلی را مطرح کنیم.

این گزارش به طور خلاصه می‌گوید: ادعاهای فوق‌العاده به شواهد فوق‌العاده نیاز دارند.

همه چیز درباره فرازمینی‌ها

نلسون در اظهارات خود تأکید کرد که جست‌وجوی حیات فرازمینی در حال حاضر یک اصل اصلی در ناسا است. او گفت که آژانس دهه‌ها درگیر چنین تحقیقاتی بوده و همچنان از تلسکوپ‌های پیشرفته برای جست‌وجوی سیاراتی در کیهان استفاده می‌کند که درست است در مناطق قابل سکونت قرار گرفته‌اند، ولی در جست‌وجوی سیاراتی هستند که می‌توانند میزبان انسان‌های زمینی باشند.

نلسون گفت: من معتقدم که زندگی به غیر از روی زمین در عالمی به این وسعت که از درک من بالاتر است، وجود دارد. ولی این بدان معنا نیست که پدیده‌های غیرعادی ناشناخته شواهدی از حیات روی سیارات دیگرند. اگر حیات هوشمندی در ورای زمین وجود داشته باشد، احتمالا برای رسیدن به زمین باید میلیون‌ها یا میلیاردها سال نوری را طی کند.

او در پایان گفت: ما می‌خواهیم گفت‌وگو در مورد پدیده‌های غیرعادی را از هیجان‌گرایی به علم تغییر مسیر دهیم.

کد خبر: 1198321