برگزاری پانزدهمین جشنواره بین المللی فارابی با تمرکز بر علوم و فناوری جدید

معاون فرهنگی، اجتماعی وزیر علوم گفت: جشنواره فارابی در دوره پانزدهم با تغییرات و توجه بیشتر به حوزه‌های علوم و فناوری‌های جدید، تحقیقات بین‌رشته‌ای و تعامل با کشورهای منطقه و همسایه برگزار می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، عبدالحسین کلانتری در نشست خبری پانزدهمین جشنواره بین المللی فارابی اظهار کرد: جشنواره فارابی مهم‌ترین رویداد حوزه علوم انسانی کشور و منطقه است که روزبه روز بیشتر در مقیاس منطقه‌ای و جهانی شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید:

حاشیه‌نگاری ایسکانیوز از چهاردهمین جشنواره فارابی/ تاخیر در آغاز و دلخوری خبرنگاران
 

دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی با تاکید بر ضرورت اعمال چند تغییر در جشنواره امسال افزود: تعامل با کشورهای منطقه و همسایه و مرتبط با حوزه ماموریتی جشنواره و اخذ مشارکت رسمی کشورها در جشنواره باید یکی از این تحولات باشد. کشورهای عراق، تاجیکستان، افغانستان، ترکیه، عربستان، سوریه، عمان، قطر مصر و برخی کشورهای شمال آفریقا، مالزی و اندونزی به طور معمول در این جشنواره آثاری دارند و محورهای موضوعی مشترک هم با این کشورها زیاد است؛ اما در سطح کلان‌تر باید از خلال دیپلماسی علمی حضور رسمی این مجموعه‌ها را در کنار وزارت علوم داشته باشیم که این امر به دیپلماسی علمی و فرهنگی کمک می‌کند.

وی افزود: تقویت بخش‌هایی از جشنواره ضرورت دارد، یکی از این بخش‌ها حوزه‌های جدید علوم انسانی است. یک گروه به نام فناوری‌های جدید در پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی داریم و نشریات مختلفی هم در پژوهشگاه در این زمینه منتشر می‌شود و به همین دلیل به خوبی می‌توان این حوزه را در جشنواره تقویت کرد.

استاد دانشگاه تهران با توضیح بیشتر گفت: حوزه فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی، فناوری ارتباطات و اطلاعات، فناوری زیستی، علوم شناختی، علوم انسانی محاسباتی و علوم اجتماعی محاسباتی حوزه‌های جدیدی است که در دانشگاه‌های مختلف نیز تدریس می‌شود. این حوزه‌ها تقاطع و اشتراکاتی هم با علوم انسانی دارد و مباحث مشترکی ایجاد می‌کند که باید به این موضوعات و آثار مربوط به آن هم در جشنواره بیشتر توجه شود.

کلانتری سومین موضوع مورد توجه در جشنواره امسال را آثار بین‌رشته‌ای و تحقیقات گروهی دانست و افزود: آثار بین‌رشته‌ای و کارهای گروهی همچنین مقالات گروهی که اندیشمندان تولید می‌کنند، حجم زیادی از تحقیقات را به خود اختصاص می‌دهد. جشنواره باید بیشتر به این تحقیقات توجه کرده و به این آثار ضریب بدهد.

دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی ادامه داد: توجه به آثاری که برای حل مسائل کشور و جهان و جهان اسلام تولید شده‌اند، مسائلی مانند محیط زیست، خشونت، تقویت صلح، نزاع‌های قومی و دیگر مسائل باید به شکل ویژه‌ای در جشنواره دیده و بررسی شود.

فراخوان دریافت آثار برای پانزدهمین جشنواره بین المللی فارابی از امروز شروع شد و تا ۳۰ آبان ادامه دارد. علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را در ۱۶ گروه مربوط یه علوم انسانی در قالب کتاب، پایان نامه، رساله، طرح پژوهشی و مقاله پژوهشی به دبیرخانه به نشانی farabiaward.ir ارسال کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1201568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =