سام آلتمن به OpenAI برنمی‎‌گردد!

پس از اتفاقات غیرمنتظره‎ اخیر در شرکت‌های پیشتاز هوش مصنوعی، یکی از بنیان‌گذاران سرویس پخش زنده Twitch، «اِمت شیِر» به‌عنوان مدیرعامل جدید OpenAI اعلام شد. در همین حال، «سام آلتمن» مدیرعامل سابق این شرکت با تصمیم بیل گیتس و ساتیا نادلا به مایکروسافت خواهد رفت!

به گزارش نشریه TheVerge / ترجمه در گروه استان‌های‌ ‌ایسکانیوز از اصفهان، پس از اخراج شوکه کننده سام آلتمن از OpenAI و مذاکرات برای بازگرداندن احتمالی وی به عنوان مدیرعامل به این شرکت، هیئت مدیره OpenAI به‌طور کامل راه متفاوتی را در پیش گرفت و یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل سابق Twitch یعنی «اِمِت شیِر» را به عنوان مدیرعامل موقت معرفی کرد.

انتصاب غافلگیر کننده امت شیر پس از آن‌که هیأت چهار نفره OpenAI از بازگرداندن آلتمن خودداری کرد صورت گرفت. این خبر، ابتدا توسط The Information گزارش شد و بر اساس آن، به کارمندان روز یک‌شنبه گفته شده بود که حذف آلتمن «تنها راه» برای دست‌یابی به اهداف شرکت در زمینه «هوش عمومیِ مصنوعی کارآمد» بوده است؛ با این حال، سخنگوی OpenAI در این رابطه به سؤالات سایر رسانه پاسخی نداد و از اظهارنظر خودداری کرد.

امت شیر توییچ

از آن‌سو، مایکروسافت که بزرگ‎‌ترین سرمایه‌‎گذار OpenAI است، توانست از این اتفاقات سود بیش‌تری ببرد! در بیانیه عصر یک‌شنبه، ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت گفت: «ما به همکاری با OpenAI متعهدیم و به نقشه راه محصول خود اطمینان داریم. در عین حال، آلتمن و گِرِگ براکمن، به همراه دیگر همکاران‌شان به مایکروسافت خواهند پیوست تا یک تیم تحقیقاتی جدید در حوزه هوش مصنوعی را رهبری کنند.»

خروج ناگهانی آلتمن از OpenAI پس از آن اتفاق افتاد که هیأت مدیره عنوان کرد آلتمن در ارتباطات و گزارش‌های خود صادق نبوده است. پس از آن، هیأت مدیره تحت فشار سرمایه‎‌گذاران و تهدید به استعفای گسترده از سوی کارکنان، جلسه‌ای برای بازگشت او به شرکت تشکیل داد.

در روز شنبه ۱۸ نوامبر ۲۰۲۳ فرصتی به اعضای هیأت مدیره برای برگرداندن سم آلتمن و همکارش گرگ براکمن داده شد که با پایان مهلت مقرر، کارمندان OpenAI در شبکه‌های اجتماعی شروع به حمایت از آلتمن کردند. در ادامه، آلتمن به دفتر OpenAI بازگشت و گفت این اولین و اخرین باری است که نشان مهمان را بر تن می‌کند. او افزود یا به‌عنوان مدیرعامل برمی‎‌گردد یا هرگز به OpenAI باز نخواهد گشت! در این شرایط، ضرب الأجل دیگری نیز توسط هیأت مدیره برای رسیدن به نتیجه از دست رفت.

سم آلتمن

نام بردن از اِمِت شیِر به‌عنوان مدیرعامل یکی از برجسته‌ترین شرکت‌های هوش مصنوعی، با توجه به این‌که او به‌عنوان یک رهبر فناوری خوب در این حوزه دیده نمی‎‌شود، تعجب رسانه‌های دنیای فناوری را برانگیخت. او پیش از این، سرویس Twitch را در ماه مارس ترک کرد که منجر به زیان‌دهی و در نتیجه اخراج تعداد قابل توجهی از کارکنان آن شد. اِمِت شیِر قبل از انتصاب به سمت مدیرعامل OpenAI در شبکه X (توییتر) اعلام کرد که از او برای مدیریت OpenAI دعوت شده، این را یک فرصت طلایی می‌داند و پس از مشورت با خانواده خود، دعوت را پذیرفته است.

هم‌چنین، شیر اعلام کرد که بدون تضمین پشتیبانی هیأت مدیره برای تجاری‌سازی مدل‌های این شرکت، این دعوت را قبول نمی‎‌کرد. او افزود که کارکنان OpenAI متخصصان خیره‌کننده‌ای هستند و همگی به‌طور مأموریت-محور کار می‌کنند. حذف آلتمن از تیم OpenAI شاید با روش بدی انجام شده باشد؛ اما دلایل خاص خود را داشته و البته ارتباطی هم به حواشی موجود و اختلافات بر سر ایمنی کاربران، نداشته است.

شرکت OpenAI از زمان راه اندازی ChatGPT بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر هفتگی دارد که این شرکت را به یکی از سریع‌ترین برندهای خدمات دیجیتالِ در حال رشد در طول تاریخ فناوری تبدیل کرده است.

خبرنگار: علی سمیرمی پوده

انتهای پیام./

کد خبر: 1207418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =