روزه داری آسان با رعایت چند نکات ساده

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: از دیدگاه طب ایرانی، روزه داری در کنار فضایل معنوی، آثار جسمانی مفیدی برای بدن دارد که مهمترین آن ها پاکسازی بدن از مواد زائد انباشته شده است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، فاطمه محجوب با اشاره به اینکه روزه داری یک فضیلت عبادی است که آثار و برکات جسمانی و معنوی فراوان دارد، خاطر نشان کرد: در بعد سلامت روان ورای ارتباط خالق و مخلوق، انس و الفتی شکل می گیرد که نور امید و توکل و توسل را در وجود انسان زنده می کند و کمتر کسی از تنهایی شکوه کند و اضطراب و افسردگی بگیرد.

بیشتر بخوانید:

غذاهای پروتئینی را در وعده سحری بیشتر بخورید

وی ادامه داد: در جامعه کنونی، اضافه وزن و چاقی یکی از مشکلات شایع متابولیک محسوب می شود که منجر به افزایش فشارخون، افزایش چربی خون و افزایش قندخون می شود. این افزایش غیرطبیعی در پارامترهای متابولیکی نیازمند تعدیل برنامه های غذایی است که با کاهش ورودی غذا به بدن، کنترل شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در ساعات روزه داری، بدن جهت تامین کالری مورد نیاز خود ابتدا از قندها و سپس از چربی ها به عنوان منبع انرژی استفاده می کند و بدین ترتیب چربی و قند خون می تواند کاهش یابد، تصریح کرد: مطالعات مختلفی نشان داده روزه داری در بهبود شاخص توده بدنی، فشارخون و قندخون نقش مثبتی داشته است و آثار جسمانی روزه داری نیازمند رعایت آداب غذایی مبتنی بر اصول حفظ سلامتی است که انسان بتواند حداکثر بهره مندی را از فواید آن داشته باشد.

وی با بیان اینکه رعایت تدابیر طب ایرانی زیر در ماه مبارک رمضان توصیه می شود، گفت: بدن ما به غذاهای متنوعی نیاز دارد اما همه غذاها را نباید در یک وعده میل کرد. برخی غذاها زود هضم هستند و برخی دیرهضم؛ لذا خوردن مواد غذایی متنوع در یک وعده باعث سوءهاضمه می‌ شودبنابراین بهتر است در فاصله زمانی منظم بین افطار تا سحر نوشیدنی ها و خوراکی ها را بسته به نوع آن ها قرار داد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان نباید با معده پر خوابید اظهار کرد: بلافاصله بعد از خوردن سحری و یا بعد از خوردن شام نخوابید و حداقل ۴۵ دقیقه فاصله زمانی رعایت شود؛رعایت این اقدام موجب بهبود گوارش غذا و جلوگیری از ریفلاکس یا برگشت غذا می شود.

وی تاکید کرد: از نوشیدن حجم زیاد مایعات که موجب نفخ و سوءهاضمه می شود در وعده سحر و افطار پرهیز کنید.

محجوب بیان کرد: در وعده افطار یک نوشیدنی گرم و شیرین در ابتدا مانند دمنوش گل محمدی، بابونه، دارچین ، چای کم رنگ‌ و یا آب گرم با خرما، کشمش و یا مویز توصیه می شود و از نوشیدن آب سرد و دوغ و نوشیدنی گازدار باید در وعده افطار پرهیز شود علاوه براین نیم تا یک ساعت بعد از خوردن افطاری آب و سایر نوشیدنی را می‌توان میل کرد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1224270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =