دارویی که برای درمان کبد چرب به تایید رسید

کبد چرب غیرالکلی بیماری شایعی است که هر سال جان میلیون‌ها نفر در جهان را می‌گیرد و اکنون نخستین دارو برای درمان آن به تأیید رسیده است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) داروی خوراکی رزدیفرا (Rezdiffr) – با نام ژنریک رسمتیروم (resmetirom) - را برای درمان شکل نسبتاً شدید کبد چرب به نام «استئاتوهپاتیت غیرالکلی» (NASH) تأیید کرده است.

بیشتر بخوانید:

خوردن کدام غذاها خیلی زود پیرتان می‌کند

اشکال متفاوت بیماری کبد چرب

اصطلاح «بیماری کبد چرب غیر الکلی» (NAFLD) اصطلاحی کلی است که برای چندین شکل بیماری کبدی به کار می‌رود.

اغلب افراد مبتلا به NAFLD دچار شکلی از بیماری هستند که «کبد چرب ساده» خوانده می‌شود و به معنای تجمع بیش از حد چربی در کبد است که ناشی از مصرف بیش از حد الکل، عوارض جانبی داروها یا بیماری ژنتیکی نیست.

اما تا ۲۰ درصد افراد دچار NAFLD علاوه بر تجمع چربی، دچار التهاب در کبد هم می‌شوند و بیماری در این شکل اصطلاحاً «استئاتوهپاتیت غیرالکلی غیر سیروتیک» (NASH) خوانده می‌شود.

اگر این شکل شدیدتر کبد چرب که با فشار خون بالا و دیابت نوع ۲ ارتباط دارد، کنترل نشود، می‌تواند به فیبروز (ایجاد بافت جوشگاهی در کبد) و در نهایت به سیروز کبدی (ایجاد گسترده بافت جوشگاهی و آسیب دادن دائمی کبد) بینجامد.

در گذشته برای افراد دچار استئاتوز غیرالکلی یا NASH که مقدار قابل‌توجهی بافت جوشگاهی در کبدشان دارند، دارویی که به طور مستقیم از آسیب کبدی جلوگیری کند، در دست نبود. اکنون این بیماران به جز رژیم غذایی و ورزش یک گزینه درمانی دیگر یعنی داروی رزدیفرا هم در اختیار دارند.

دارویی که به گیرنده هورمون تیروئید در کبد متصل می‌شود

رزدیفرا یک فعال‌کننده نسبی گیرنده هورمون تیروئید است و فعال شدن این گیرنده بوسیله این دارو از تجمع چربی در کبد می‌کاهد.

سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید این دارو را از طریق روند «تسریع‌شده» در این سازمان مجوز گرفته است، چرا که نیاز پزشکی فراوانی به آن وجود دارد.

رزدیفرا که شرکت داروسازی مادریگال آن را ساخته است بر اساس داده‌های گردآوری‌شده پس از یک سال از بخشی از یک کارآزمایی بالینی ۵۴ ماهه در جریان تاید شده است. این داده‌ها بهبودی از لحاظ میزان بافت جوشگاهی در کبد در بیمارانی که این دارو را مصرف می‌کردند، با بیمارانی که دارونما دریافت می‌کردند، مقایسه کرده بودند.

ارزیابی‌های چندگانه آسیب‌شناسی نشان داد که در ۲۴ تا ۳۶ درصد بیماران NASH که روزانه ۱۰۰ میلی‌گرم رزدیفرا مصرف کرده بودند، بیماری بهبود پیدا کرده و تشدید ایجاد بافت جوشگاهی در کبد رخ نداده است(در گروه دریافت‌کننده دارونما در ۹ تا ۱۳ درصد بیماران بهبودی رخ داده بود). در نسبت مشابهی از بیماران دریافت‌کننده رزدیفرا هم بیماری ادامه پیدا کرده بود، اما تشدید ایجاد بافت جوشگاهی در کبد رخ نداده بود.

سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید چنین نتایجی پس از یک سال از مصرف دارو قابل‌توجه است، چرا که به طور معمول این بیماری به کندی پیشرفت می‌کند و در اکثریت بیماران سال‌ها و حتی دهه‌ها طول می‌کشد تا پیشرفت بیماری خود را نشان دهد.

رزدیفرا عوارض جانبی هم دارد، از جمله اسهال و تهوع و بر روی برچسب آن هشدارهایی درباره خطر سمیت کبدی و مشکلات کیسه صفرا به دنبال مصرف آن درج شده است.

به گفته سازمان غذا و داروی آمریکا، این دارو نباید بوسیله بیمارانی که شکل پیشرفته‌تر بیماری کبدی یعنی «سیروز جبران‌نشده» را دارند، مصرف شود و همچنین این دارو با داروهای استاتینی کاهنده کلسترول خون تعامل دارد، بنابراین بیماران باید در این موارد درباره مصرف رزدیفرا با پزشکشان مشورت کنند.

منبع: همشهری

انتهای پیام/

کد خبر: 1224967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =