دستیابی پژوهشگران به روش جدید برای پیشگیری از آسیب‌های مسمومیت با متانول

رئیس مرکز تحقیقات مسمومین گفت: اگر از بیومارکرهای خونی مرتبط با پروتئین‌ها در تشخیص زود هنگام مسمومیت متانول استفاده کنیم، می‌توانیم از آسیب‌های جدی و برگشت‌ناپذیر سمیت متانول در ارگان‌های حیاتی بدن از جمله سیستم عصبی مرکزی پیشگیری کنیم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ بابک مصطفی زاده، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس مرکز تحقیقات مسمومین در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نتایج انجام پژوهش تعیین الگوی پروتئومیکی سرم در افراد با مسمومیت ناشی از متانول گفت: مسمومیت با الکل های سمی به ویژه با الکل متانول یکی از معضلات بهداشتی و درمانی کشورهایی است که نوشیدنی های الکلی را ممنوع کرده اند. از این رو به دلیل مسیر تولید غیرقانونی این الکل ها، تولید کنندگان این نوشیدنی از الکل متانول که نسبت به الکل اتانول ارزان قیمت تر است، استفاده می کنند. بنابراین در تهیه و تولید این نوشیدنی ها الکل متانول جایگزین الکل اتانول با درصدهای مختلف می شود.

وی افزود: در طی فرایند متابولیزه شدن الکل متانول، متابولیک های توکسیک تولید می شود که این متابولیت ها می توانند به ارگان های حیاتی بدن همانند قلب و کلیه ها آسیب برسانند. در دستگاه عصبی مرکزی هم آسیب های برگشت ناپذیر خواهند داشت که می توان به نابینایی، خونریزی مغزی و عوارض هایی مرتبط با سیستم نورولوژیک اشاره کرد.

مجری طرح تعیین الگوی پروتئومیکی سرم در افراد با مسمومیت ناشی از متانول با اشاره به اهداف اختصاصی این طرح گفت: هدف نخست، تعیین پرفایل بیانی مربوط به پروتئین های موجود در سرم افراد مسموم با متانول است. هدف دوم این طرح مقایسه الگوی پروتئینی و بیومارکرهای مسموم با متانول در مقایسه با افراد سالم و سومین هدف، بررسی ارتباطات شبکه ای و بیان پروتئین ها در افراد مسموم با متانول و تعیین پروتیئن های کیوی بوده است.

وی افزود: این طرح در مرکز مسمومین بیمارستان لقمان حکیم بعد از اخذ مجوزهای لازم و دریافت کد اخلاق در پژوهش انجام گرفت. در این طرح تعداد ۳۰ نفر از افرادی که با متانول مسموم شده اند انتخاب و بر روی آن ها پژوهش انجام گرفت و در مقابل برای کارهای مقایسه ای هم گروه کنترل وجود داشت. معیار انتخاب نیز تشخیص مسمومیت بیماران با الکل متانول و داشتن عارضه چشمی بود.

بیشتر بخوانید:

توصیه‌هایی برای پیشگیری از مسمومیت الکلی

رئیس مرکز تحقیقات مسمومین تصریح کرد: معیار خروج هم بیماری ها ایمونولوژیک، سابقه بیماری روماتیسمی، تومور مغزی و سابقه هرگونه جراحی در چشم و ترومای سر بود.

مصطفی زاده تصریح کرد: درنهایت پس ازانجام موفقیت آمیز این طرح به این نتیجه رسیدیم اگر بتوانیم از بیومارکرهای خونی مرتبط با پروتئین ها در تشخیص زود هنگام مسمومیت متانول استفاده کنیم، می توان از آسیب های جدی و برگشت ناپذیر سمیت متانول در ارگان های حیاتی بدن از جمله سیستم عصبی مرکزی پیشگیری کرد.

انتهای پبام

کد خبر: 1226833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =