به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ در جلسه هیئت وزیران مورخ ۱۷ دی ۱۳۹۹، به استناد ماده (۲۲) قانون هواپیمایی کشوری و به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی، آیین نامه اجرایی «کارخانه ها و تعمیرگاه های مربوط به هواپیمایی و قابلیت پرواز هواپیماها» را با هدف یکپارچه سازی قوانین و مقررات سازمان هواپیمایی کشوری و شناسایی و رفع خلاء های قانونی موجود، به تصویب رساند.
الزامات صلاحیت پروازی از جمله کارخانه ها و تداوم صلاحیت پروازی شامل تعمیرگاه های مربوط به هواپیمایی، حوزه شمول این آیین نامه را تشکیل می دهند.
سازمان هواپیمایی نیز مرجع صدور، اصلاح، لغو، تعلیق و یا محدود نمودن گواهینامههای موضوع این آیین نامه به شمار می رود.
گواهینامههای موضوع این آییننامه، گواهینامه تشکیلات طراحی، تولید، مدیریت تداوم صلاحیت پروازی، نگهداری و گواهینامههای نوع، تغییرات در نوع، طراحی تعمیرات، قابلیت پرواز، تاییدیه برنامه نگهداری و بازنگری صلاحیت پرواز و اجازه پرواز مخصوص وسیله پرنده میباشد.
مطابق این آیین نامه، در صورتی که گواهینامه تشکیلات طراحی به هر دلیلی لغو، محدود و یا عودت داده شود، استفاده از محصولات و قطعات مربوط به آن تشکیلات در عملیات پرواز مجاز نبوده، مگر اینکه تشکیلات طراحی دیگری، مسئولیت آن را به عهده گیرد.
علاوه بر این، در صورتی که گواهینامه تشکیلات طراحی به هر دلیلی تعلیق شود، کلیه محصولات و قطعات مربوط در مدت تعلیق یا محدودیت تعیین شده قابل استفاده در عملیات پرواز نیستند.
همچنین به منظور صدور گواهینامه قابلیت پرواز، وسیله پرنده باید علاوه بر تابعیت ایرانی، دارای گواهینامه بازنگری صلاحیت پروازی باشد، همچنین کتابچهها، علائم، برچسب ها، فهرست ها و سایر اطلاعات لازم به زبان فارسی یا زبان مورد تایید سازمان بوده، ضمن اینکه علایم نصب شده برای مسافران در وسیله پرنده حداقل به زبان فارسی باشد.
اعتبار گواهینامه قابلیت پرواز بدون محدودیت زمانی و مشروط به تطابق وسیله پرنده با الزامات تداوم صلاحیت پروازی، عدم تغییر علامت ثبت وسیله مزبور و نیز لغو یا عودت نشدن گواهینامه نوع وسیله پرنده و یا قابلیت پرواز است.
همچنین سازمان هواپیمایی می تواند در موارد خاصی که وسیله پرنده با شیوه نامه های صلاحیت پروازی تطابق نداشته ولی برای پرواز ایمن باشد، اجازه پرواز مخصوص صادر نماید.
انتهای پیام/
نظر شما