به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز از وزارت راه و شهرسازی، «مهرداد بذرپاش» شب گذشته در دیدار و مذاکره با «ایگور لویتین» دستیار ویژه رییس جمهوری روسیه توسعه همکاریهای حملونقلی بین دو کشور را موجب کسب منافع توسط دو طرف دانست و گفت: اگرچه تاریخ تجارت دریایی بین بنادر دو کشور سابقه بسیار طولانی دارد، اما استفاده از ظرفیت بنادر فعال طرفین در دریای خزر در همکاریهای جدید میتواند مد نظر باشد.
تبدیل شدن ایران به کانونی برای حملونقل غلات صادراتی روسیه
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به میزبانی ایران از نخستین کشتی باری «رورو» روسیه پس از ۲۱ سال در بندر نوشهر، این ترددها را گام بزرگی در تجارت دریایی بین ایران و روسیه برشمرد و بیانداشت: قراردادهای ایران و روسیه برای کشتی سازی در دریای خزر حائز اهمیت است و توسعه «حمل و نقل چند وجهی» با ورود نخستین محموله ترانزیتی روسیه در سال گذشته از مسیر کریدور بین المللی شمال- جنوب می تواند نوید بخش همکاریهای حمل ونقلی موثرتری باشد.
بذرپاش با اشاره به لزوم توسعه همکاریهای هوانوردی بین دو کشور، افزود: گسترش ظرفیت ترانزیتی مسیر دریایی از طریق کریدورهای دریای خزر از جمله کریدورهای شرق و غرب دریای خزر میتواند بر کاهش ترافیک زمینی سنگین قفقاز نیز موثر باشد.
وی ادامهداد: با تکمیل ۳۵ کیلومتر از مسیر ریلی رشت تا بندر کاسپین که یک بندر دریایی واقع در منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی است، شبکه ریلی، بندر انزلی و بندر کاسپین را به بنادر جنوبی ایران در خلیج فارس به ویژه بندرعباس متصل میکند که تحول مهمی در حملو نقل چندوجهی با بنادر روسیه در شمال دریای خزر خواهد بود.
در این دیدار ایگور لویتین دستیار ویژه رییس جمهوری روسیه به بیان جمع بندی جلسات کارشناسی و بازدید انجام شده توسط هیات روس از مسیر ریلی رشت -آستارا پرداخت و خواستار توسعه همکاریهای حمل ونقلی در همه شقوق شد.
انتهای پیام/
نظر شما