جایگاه فراموش‌شده‌ موسیقی محلی در ایران / زمینه آشنایی نسل جوان با ساز اصیل فراهم نیست

موسیقی محلی با وجود سبقه‌ای که دارد اما در سال‌های اخیر آن‌طور که باید و شاید مورد توجه قرار نمی‌گیرد و برخی هنرمندان از این موضوع واهمه دارند که این موسیقی به‌طور کل محو شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، موسیقی در ایران از یک قدمت طولانی برخوردار است، به‌طوری که کشور ما از دیرباز خاستگاه موسیقی‌هایی اصیل بوده و موسیقی محلی همواره به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های هنر ایرانی مورد توجه قرار می‌گرفته است.

تنزل جایگاه موسیقی محلی در ایران / لازم است تعداد جشنواره‌های موسیقی افزایش یابد

در پس پرده موسیقی‌ محلی و بومی خاطرات تلخ و شیرینی نهفته‌ است که دوران شیرین کودکی و نوجوانی را به خاطر می‌آورد. موسیقی بومی و محلی هر یک از استان‌های ایران به تنهایی شنیدنی و جذاب هستند. این نوع موسیقی‌ها قدمت زیادی دارند و برای هر ایرانی از درجه اهمیت بالایی برخورداند. با این وجود اما این موسیقی در سال‌های اخیر آن‌طور که باید و شاید مورد توجه قرار نمی‌گیرد و برخی هنرمندان از این موضوع واهمه دارند که این موسیقی به‌طور کل محو شود.

تنزل جایگاه موسیقی محلی در ایران

در همین رابطه، امید جهان خواننده و آهنگساز کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره جایگاه موسیقی محلی در کشورمان اظهار کرد: متاسفانه هیچ گونه استقبالی از موسیقی محلی ایرانی توسط مسئولان صورت نمی‌گیرد و حتی می‌توان گفت که این موسیقی در حال نابودی است.

وی افزود: پیش از این جشنواره‌های موسیقی محلی داشتیم که مورد توجه بود اما مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که این تعداد این جشنواره‌ها بسیار محدود شده و دیگر مانند گذشته برگزار نمی‌شود در صورتی که باید توجه زیادی به آن صورت بگیرد.

جهان با بیان اینکه جایگاه موسیقی محلی در ایران بسیار تنزل پیدا کرده است، گفت: حتی هیچ تلاشی از جانب مسئولان برای گسترده شدن این نوع موسیقی صورت نگرفته و سطح اطلاعات مردم نسبت به آن نیز بسیار پایین است.

جهان با تاکید بر اینکه موسیقی محلی ایران حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد، عنوان کرد: در حال حاضر موسیقی پاپ جای بسیاری از موسیقی‌های محلی را گرفته و آنها را بسیار کمرنگ کرده است.

کوتاهی مسئولان در آشنا کردن جوانان با موسیقی اصیل

همچنین، نادر محمد آهنگر بیک دوتارنواز موسیقی کرمانج شمال خراسان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز اظهار کرد: متاسفانه زمینه برای آشنایی جوانان با موسیقی اصیل فراهم نیست.

باید موسیقی اصیل و ایرانی را در مکان‌های عمومی مانند پارک‌ها، فرهنگسراها، میادین و غیره ترویج کنیم تا نسل جوان با آن آشنایی بیشتری پیدا کنند.

وی همچنین در پایان درباره حمایت دولت از موسیقی نواحی گفت: متاسفانه ثباتی در این حوزه احساس نمی‌شود که از جمله عواملی که می‌توان در این سال‌های اخیر به آن اشاره کرد شیوع ویروس کروناست.

به گزارش ایسکانیوز، با توجه به اهمیت موسیقی محلی و سنتی در ایران بهتر است مسئولان فکری به حال این نوع موسیقی داشته باشند تا به ورطه نابودی کشیده نشود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1177937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =