به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ سجاد محمدیارزاده ظهر امروز در جلسه هم اندیشی با رسانه ها با موضوع نظام استاد-شاگردی در آموزش هنر کشور اظهار کرد: جامعه هنری ایران بالاخره به حق خود دست یافت و تصویب نظام استاد شاگردی یک دستاورد مهمی بود که با تلاش شورای سیاست گذاری و راهبردی دانشگاه استاد فرشچیان محقق شد.
بیشتر بخوانید:
دانشگاه آزاد اسلامی استاد فرشچیان در رشته نگارگری دانشجو میپذیرد
وی ادامه داد: این نظام برای اولین بار در دفترچه کنکور سال ۱۴۰۲درج شد و در واقع ما به دنبال این سوال بودیم که کدام شیوه هنرمند اصیل و متعهد تربیت خواهد کرد. تعداد و کمیت مشکل اصلی هنر است و در نظام استاد شاگردی کیفیت، محتوا و مهارت دغدغه اصلی ما بود.
یارزاده تصریح کرد: برای این شیوه فقط تصویب کافی نبود بلکه باید متن ها را تدوین میکردیم که در این راستا کتاب حکمت و آداب معنوی در هنر اسلامی اثر استاد رجبی دوانی را در این شیوه نامه رونمایی کردیم و درس اخلاق محور خواهد بود.
وی با اشاره به رسالت دانشگاه فرشچیان در جذب نخبگان هنری افزود: علاوه بر دکتر رجبی دوانی با نشان درجه یک هنری؛ ۹نفر نخبه هنری را هم جذب کردیم که مرتبه دانشیاری و استادی دارند.
رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی واحد استاد فرشچیان یادآور شد: بعضی از این نخبگان مدرک لیسانس دارند اما مهم برای ما درجه هنری بود که به آن دست یافتیم.
وی اضافه کرد:رسالت دانشگاه فرشچیان تربیت هنرمند متعهد به باورها نظام اسلامی و اصول اعتقادی است که هنر اسلامی ایرانی برای ماندگاری میخواهد. وی افزود: نوع نگاه به هنر باید با این شیوه تغییر کند و استعداد یابی صورت بگیرد و زیرنظر استاد هنرپژوه فرآیند را در ۴ گرایش خواهد داشت.
یارزاده خاطرنشان کرد: این شیوه احیا گذشته نیست بلکه هدف ما این است که چه شیوه ای میتواند کارآفرین تحویل دهد. احیای نهضت امضا در این شیوه سرلوحه کار ما خواهد بود و این شیوه کارآفرینی و رونق اقتصادی را دنبال میکند.
یارزاده اضافه کرد: نظر استاد فرشچیان دقیقا روی شیوه پدر فرزندی است تا کاملا مراقبت شود و طراح به جامعه تحویل داده شود.
وی با بیان اینکه متون های ادبی همواره دغدغه استاد فرشچیان است،بیان کرد: از اصحاب رسانه درخواست دارم شیوه استاد شاگردی در نظام آموزشی و جامعه ما نهادینه شود. محمدیارزاده گفت: در این شیوه ۴گرایش نگارگری تذهیب تشعیر و صور خیالی اخذ شده که هنرپژوه در طول هر پایه تحت نظر ۳ یا چهار استاد اصلی قرار میگیرد و پایان ترم همه این اساتید اعمال نظر خواهند داشت که چند جلسه باید ادامه دهد و قائل به زمان و ثابت نیست.
وی ادامه داد: ظرفیت ۴۰هنر پژو در این دوره از طریق آزمون سراسری است اما برای دوره های بعد از طریق مصاحبه و صلاحیت علمی و عملی هم جذب خواهیم داشت. اخیرا گفتگو با دانشگاه های مطرح همچون دانشگاه تهران داشتیم که بتوانیم رشته هایی که نیاز داریم از جمله معماری سنتی و مرمت را اضافه کنیم.
رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی واحد استاد فرشچیان یادآور شد: در این دوره کسانی که از طریق آزمون وارد شدند سپس وارد فرایند استعدادیابی میشوند و در آنجا مشخص میشود هنرپژوه چه استعداد و علاقه ای دارد و آداب خلق اثر را یاد میگیرند.
محمدیارزاده در پایان گفت: در نظام استاد شاگردی ۸۰درصد عمل و ۲۰درصد به مباحث زیبایی شناسی حکمی و اخلاقی پرداخته میشود و از همان ابتدا هنرپژوه وارد اجرا تمرین و ممارست خواهد شد.
دانشگاه فرشچیان حکمت بنیان و سنت محور است
حسن بلخاری؛ عضو شورای سیاست گذاری و راهبردی دانشگاه استاد فرشچیان نیز در این نشست اظهار کرد: دانشگاه فرشچیان را دانشگاهی حکمت بنیان و سنت محور میدانم.
وی ادامه داد: حکمت کلید واژه بنیادین فلسفه اسلامی است از این رو حکمت یک اصطلاح قرآنی است که علم و عمل و اخلاق را با هم به همراه دارد.
بلخاری تصریح کرد: جان حکمت در قران نظری است که به عمل منجر شود و بالعکس که اگر اینگونه نباشد عبث خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه تربیت هنری مهم است،اضافه کرد: دومین ویژگی دانشگاه استاد فرشچیان سنت محوری است در واقع سنت گرایان؛ سنت را یک وحی جاریه که در زندگی انسان تجسم دارد میدانند.
عضو شورای سیاستگذاری و راهبردی دانشگاه استاد فرشچیان گفت: یکی از جوانب سنت محوری نظام استاد شاگردی است در این نظام زمان محوریت ندارد بلکه ایجاد یک رابطه پدرانه و فرزندی میان استاد و شاگرد اهمیت دارد.
وی افزود: در نظام استاد شاگردی در بنیاد سنتهای گذشته یک نظام جدید تعریف میشود که سنت و اخلاق در آن جاری هستند و از دل آن فرم زاییده میشود.
اساس نظام استاد شاگردی بازگشت به فطرت است
استاد محمدعلی رجبی دوانی؛ نخبه هنری و عضو شورای سیاستگذاری و راهبردی دانشگاه استاد فرشچیان اظهار کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی استاد فرشچیان نامه نگاری بسیاری مبنی بر اینکه ما نیاز به یک مرکز اکادمیک اما با سنت هنری خودمان داریم، انجام دادند.
وی ادامه داد: این دانشگاه با نظام استاد شاگردی شناخته میشود و اساس تفکر آن است که استاد درس نمی دهد بلکه استاد میداند علم و دانش در وجود شاگرد هست اما به گونه ای عمل میکند که شاگرد داشته الهی خویش را به منصه ظهور برساند.
استاد رجبی دوانی اضافه کرد: استاد نقش کلیدی دارد اما هر شاگردی هم توان سیر و سلوک در این مسیر را ندارد.
وی با بیان اینکه درس اصلی شناخت قابلیت شاگرد توسط استاد است،خاطرنشان کرد: اخلاق به معنای رعایت مناسبات اجتماعی نیست بلکه به معنای از خلق به خلق رفتن است یعنی به سمت فطرت حرکت کنیم و بازگشت به آن همان اخلاق است.
این نخبه هنری بیان کرد: خداوند علم را در وجود ما گذاشته که در فرهنگ اسلامی به معنای معرفت است عالی ترین درجه انسان هم عارف است که از آن غفلت میکنیم.
وی تصریح کرد: یکی از مباحث مهم آموزش که غفلت کردیم و غرب امروز به آن توجه میکند کلاس اول ابتدایی است چراکه پیش از این کودک آزاد بوده و حالا وارد نظام آموزش شده است.
استاد رجبی دوانی افزود: تمام نظام استاد شاگردی بردن شاگرد به سمت فطرت است و امروز غرب هم به آن توجه میکند.
وی خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب اصلا این شیوه مطرح نبود و همان روش غرب زده آموزشی را باید ادامه میدادیم اما بعد از انقلاب بالاخره در این دولت پذیرفته شد و برای اولین بار به عنوان رشته رسمی مطرح شد و برای جهانیان هم اعتبار خواهد داشت.
انتهای پیام /
نظر شما