تبعیض علمی، دسترسی پژوهشگران ایرانی به تجهیزات را محدود کرده است

رئیس دانشگاه تهران گفت: تبعیض علمی سبب شده است که ناچار باشیم تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی مورد نیاز پژوهشگران را از کشورهای دیگر یا با هزینه‌های بالاتری وارد کنیم.

سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره کمبود تجهیزات آزمایشگاهی برای انجام تحقیقات دانشجویی اظهار کرد: دسترسی پژوهشگران ایرانی به تجهیزات در مقایسه با دیگر کشورها دشوارتر است.

بیشتر بخوانید:

رد مقالات علمی اساتید ایرانی به دلیل انتخاب موضوعات اسلامی

وی افزود: تامین تجهیزات و استقرار آن‌ها در آزمایشگاه‌ها با محدودیت مواجه است. تبعیض علمی سبب شده است که ناچار باشیم تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی مورد نیاز پژوهشگران را از کشورهای دیگر یا با هزینه‌های بالاتری وارد کنیم.

مقیمی با اشاره به دیگر راهکارها برای دسترسی پژوهشگران به تجهیزات آزمایشگاهی خاطرنشان کرد: دانشمندان ایرانی بخشی از این تجهیزات را از طریق مهندسی معکوس، نمونه‌سازی می‌کنند. اینگونه نیست ما که به هیچ وجه نتوانیم تجهیزات را به کشور وارد کنیم.

رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: غربی‌ها در جنبه‌های مربوط به فناوری که به عنوان کاربردهای علم در دنیا شناخته می‌شود، پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند. همچنین برای کارهای تحقیق و توسعه هزینه کرده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز، تبعیض علمی یکی از انواع آپارتاید است که با تبعیض نژادی شروع شد. ایران از جمله کشورهایی است که به دلیل تحریم‌ها در سال‌های گذشته مورد این تبعیض قرار گرفته است. بسیاری از استادان ما شاهد بوده‌اند که مقالات علمی‌شان از سوی مجلات خارجی بدون بررسی رد شده است چون ایرانی بوده‌اند یا موضوعی اسلامی را انتخاب کرده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1206176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =