بقایای کارگاه‌­های صنعتگری در دورۀ اسلامی در شهر جیرفت کشف شد

با انجام گمانه‌زنی­‌های باستان‌شناسانه، زوایای جدیدی از تاریخ و فرهنگ و تمدن ایران در قرون اولیه اسلامی در این شهر باستانی روشن شد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، با متوقف‌شدن عملیات تسطیح به‌منظورساخت شهرک جدید در عرصۀ محوطۀ باستانی شهر قدیم جیرفت، گمانه‌زنی‌هایی باستان‌شناسی با سرپرستی دکترحمیده چوبک در این منطقه صورت گرفت. با انجام گمانه‌زنی‌های باستان‌شناسانه، زوایای جدیدی از تاریخ و فرهنگ و تمدن ایران در قرون اولیه اسلامی در این شهر باستانی روشن شد.

بیشتر بخوانید:

۳ شیء باستانی استان سمنان در فهرست آثار ملی ثبت شد

حمیده چوبک، رئیس پیشین پژوهشکده باستانشناسی که دو دهۀ قبل شش فصل کاوش در این محوطۀ تاریخی را سرپرستی کرده است، پیش‌تر بخشهایی از فضاهای عام‌المنفعه چون مسجد، بازار، میدان و گورستان تاریخی این شهر را مورد کاوش قرار داده و نمایان ساخته بود.

چوبک، معتقد است که شهر قدیم جیرفت با دارابودن عناصر و ویژگیهای شهری شامل شبکۀ آبرسانی منسجم (شامل قناتها، آبراههها و عناصر تقسیم و توزیع از جمله حوضچه‌ها و تنبوشه‌های سفالی و غیره)، مسجد، بخشهای مسکونی و تجاری، میدان و میدانچه، آسیاب، گرمابه، کارگاههای صنعتی، معابر و گذرگاهها، دروازه‌های چهارگانه یکی از محوطه‌های تاریخی حائز اهمیت است که امروزه در زیر خاک مدفون شده و این شهر طبق منابع تاریخی و شواهد باستان‌شناختی شامل بخشهای مختلف اعم از دارالاماره، شارستان و ربض بوده است.

در پی توقف عملیات شهرک‌سازی در این محوطۀ باستانی که با دستور دادستان جیرفت صورت گرفت، این باستانشناس با گمانه‌زنی در نقاطی از این محوطه، دستاوردهای جدید و حائز اهمیتی را در زمینۀ شناخت بخشهای مختلف این شهر باستانی به دست آورده است.

گرچه شروع فصل گرما، نبود بودجه کافی و امکانات مرمتی و حفاظتی و اضطراری بودن کاوش، ادامۀ پژوهش در این بخش را برای چند ماه به تعویق میاندازد، اما نتایج به‌دست‌آمده از گمانه‌زنی در این فصل، اهمیت ادامه کاوش را در این محوطه دوچندان کرده است.

حمیده چوبک معتقد است، در واقع یکی از مهمترین بخشهای محوطۀ شهر قدیم جیرفت، بخشی است که کارگاههای صنعتگری تولیدات بومی از جمله شیشه‌گری، فلز گریی، سفالگری و دیگر صنایع در آن قرار داشته است.

او در اظهارات خود ابراز کرد: انتظار می‌رود با تداوم و تمرکز کاوش‌های آینده در این بخش اطلاعات باستانشناختی ارزشمندی از این شهر تاریخی به دست خواهد آمد که روند جهانی‌شدن و تبدیل آن به یک سایت – موزه را تسریع خواهد بخشید.

گفتنی است که این بخش از محوطه قرار بود برای عملیات ساخت شهرک جدید از بین برود، اما پیرو شکایت اداره میراث فرهنگی و مداخله دادستان جیرفت عملیات تسطیح متوقف گردید و دقیقاً در میانۀ این بخش در گمانۀ کاوش بقایای کارگاههای صنعتگری نمایان گردید.

لازم به ذکر است که به گفته دکتر مصطفی ده پهلوان، رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، جیرفت یکی از ۲۰ مکان کشور است که در چارچوب «طرح جامع گردشگری» با عطف نظر به محوطه‌های باستانشناختی برای برنامه‌ریزی‌های آینده موردتوجه قرار دارد و تداوم کاوش و ساماندهی محوطه و شهر کهن جیرفت گامی در این راستا نیز خواهد بود.

منبع: کرمان نو

انتهای پیام/

کد خبر: 1232240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =