نقش مستقلین در ریاست قالیباف/ مجلس دوازدهم چند فراکسیون دارد؟

شکل‌گیری دو فراکسیون انقلاب اسلامی و مستقلین در مجلس شورای اسلامی قطعی شده است اما در راهروهای خانه ملت زمزمه‌های تشکیل «فراکسیون پایداری» نیز شنیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز؛ آنالیز سبد رای محمد باقر قالیباف در اولین اجلاسیه مجلس دوازدهم نشان می‌دهد وی با کمک رای فراکسیون مستقلین بر صندلی ریاست تکیه زد. همچنین با در نظر گرفتن رای مجتبی ذوالنوری دیگر کاندیدای ریاست مجلس به نظر می‌آید در مجلس دوازدهم شاهد انشقاق در جریان اصول‌گرایی باشیم.

بیشتر بخوانید؛

قالیباف رئیس مجلس دوازدهم شورای اسلامی شد

در انتخابات هیات رئیسه مجلس دوازدهم محمدباقر قالیباف با ۱۹۸ رای برای دوره یک ساله به ریاست قوه مقننه برگزیده شد و ذوالنوری هم توانست ۶۰ رای بدست آورد.

همانطور که پیش‌بینی می‌شد برخی نمایندگان جبهه پایداری پس از ورود به مجلس از ائتلاف شانا-پایداری دور شدند و برای انتخاب ریاست مجلس به سمت گزینه‌هایی‌ از جنس پایداری و شریان رفتند که این گمانه‌زنی در رای شصت نفری دوالنوری تبلور پیدا کرد.

علاوه بر نمایندگان پایداری برخی نمایندگان منسوب به امناء هم، چه از عملکرد قالیباف و چه افزایش اختیارات هیات رئیسه مجلس دل خوشی ندارند بنابراین می‌توان گفت بخش از آرای این طیف نیز به سبد ذوالنوری ریخته شد.

اما نقش مستقلین صرفا محدود به ریاست قالیباف نبود بلکه رای ۱۳۰ نفری غلامرضا نوری قزلجه به عنوان یکی از ناظرین هیات رئیسه مجلس نیز قابل تامل است. وی در مجلس یازدهم ریاست فراکسیون مستقلین را بر عهده داشت و در مجلس دوازدهم نیزیکی از گزینه‌های ریاست این فراکسیون است.

پیش از رای‌گیری هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی به نظر می‌رسید نمایندگان مستقل و اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی که قریب به ۸۰ تا ۱۰۰ نفر هستند با تشکیل فراکسیون مستقلین در اقلیت قرار گیرند و اما انتخابات هیات رئیسه مجلس گمانه زنی درباره بروز اختلاف در میان اکثریت مجلس را تقویت کرده است و چناچه این گمانه‌زنی محقق شود نه تنها مستقلین فراکسیون اقلیت مجلس نخواهند بود، بلکه بخش زیادی از آن‌ها در مواقع حساس با نمایندگان راه یافته از لیست شانا ائتلاف خواهند کرد یا از آن‌ها کمک خواهند گرفت. امری که در دوره های گذشته نیز مسبوق به سابقه بود.

در ایام انتخابات دور اول مجلس دوازدهم شورای اسلامی، مصطفی کواکبیان؛ دبیرکل حزب مردم سالاری درباره ائتلاف مستقلین و اصلاح‌طلبان مجلس دهم شورای اسلامی با علی لاریجانی (رئیس مجلس) و نیروهایش به ایسکانیوز گفته بود: «در مجلس دهم که حدود ۱۱۰ هم بودیم قدرت تصمیم‌گیری نداشتیم چون جریانی به نام مستقلین ولایی بود به ریاست آقای لاریجانی که هر وقت به کمک ما می‌آمدند، اکثریت می‌شدیم و اکثر اوقات جریان مستقلین به سمت اصول‌گرایان غش می‌کردند.»

یکی دیگر از نقش‌های اساسی فراکسیون مستقلین در به ریاست رسیدن محمدباقر قالیباف، عدم حضور مسعود پزشکیان در انتخابات هیات رئیسه مجلس است. هر چند دلیل عدم حضور وی کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری عنوان می‌شود اما آمدن نام پزشکیان در میان کلاندیداهای ریاست مجلس، رای مستقلین و اصلاح‌طلبان را دو پاره می‌کرد و از وزن این طیف در سبد رای قالیباف می‌کاست.

با تمام اتفاقاتی که روز گذشته در جریان انتخابات هیات رئیسه مجلس اتفاق افتاد باید دید آیا فراکسیون انقلاب اسلامی همچنان بزرگترین فراکسیون مجلس باقی می‌ماند یا نمایندگان جریان پایداری و احتمالا امناء فراکسیون دیگری تشکیل می‌دهند؟ نحوه تعامل فراکسیون مستقلین و اصلاح طلبان مجلس با نمایندگان منسوب به لیست شانا و به طور خاص رئیس مجلس چگونه خواهد بود؟ آیا هنگام بروز اختلاف در میان فراکسیون اکثریت، کمک گرفتن ازاقلیت برگ برنده رئیس مجلس و یارانش خواهد بود؟ اساسا در مجلس دوازدهم چند فراکسیون سیاسی تشکیل خواهد شد؟

برای پاسخ به این پرسش‌ها و سنجش وزن‌کشی نیروهای سیاسی برای انتخاب رئیس مجلس، نظرات چند تن از نمایندگان را در راهروهای مجلس جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید:

عبدالوحید فیاضی: حضور مستقلین باعث شد، عده‌ای رای نیاورند

فیاضی به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوزگفت: مجلس دوازدهم دو فراکسیون دارد، یکی فراکسیون مستقلین و دیگری فراکسیون انقلاب اسلامی است. تعداد مستقلین و اصلاح طلبان در مجموع بین هشتاد تا صد نفر است و استنباط من این است که نمایندگان مستقل مجلس هم پیمان شدند که به آقای قالیباف رای بدهند.

وی در ادامه گفت: بیست و چهارنفر نماینده‌ای که رای باطله دادند یا از افراطیون اصلاح‌طلب یا بخشی از طیف آرامان‌گراهای اصول‌گرا در مجلس بودند.

نماینده نور و محمود آباد در ادامه گفت: حضور مستقلین در رای‌گیری هیات رئیسه مجلس باعث شد، عده‌ای رای نیاورند و این موضع هم خودش یک آورده برای آن‌ جریان است. مثلا من شرکت می‌کنم که دیگری رای نیاورد بنابراین به یک معنا مستقلین به آقای قالیباف رای سلبی دادند.

محسن بیگلری: جبهه پایداری یک فراکسیون ایجاد می‌کند

بیگلری به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوزگفت: آقای پزشکیان چون گفته برای انتخابات ریاست‌جمهوی قرار است کاندیدا شود به همین علت نامزد انتخابات هیات رئیسه مجلس نشد. فراکسیون مستقلین از آقای قالیباف حمایت کرد.

نماینده سقز و بانه درباره تعداد فراکسیون‌های مجلس دوازدهم گفت: در کنار دو فراکسیون انقلاب اسلامی و مستقلین صحبت از تشکیل یک فراکسیون پنجاه یا شصت نفره است و اگر این فراکسیون سوم تشکیل شود دیگر مستقلین و اصلاح‌طلبان با جمعیت بیش از هشتاد نفر در اقلیت نخواهند بود.

وی افزود: با تشکیل سه فراکسیون از جمعیت مستقلین کم نمی شود بلکه از فراکسیون انقلاب اسلامی کم می‌شود و پیش‌بینی من این است که جبهه پایداری یک فراکسیون ایجاد کند.

عباس بیگدلی: احتمالا سه فراکسیون در مجلس تشکیل می‌شود

بیگدلی به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوزگفت: با توجه به انشقاقی که وجود دارد احتمالا سه فراکسیون در مجلس تشکیل می‌شود. یک یک فراکسیون اصلاح‌طلب و دو فراکسیون اصول‌گرا خواهند بود. یک انشقاقی بین فراکسیون انقلاب وجود دارد و فعلا زود است که درباره آن قضاوت کنیم.

وی نیز درباره عدم کاندیداتوری پزشکیان برای هیات رئیسه مجلس گفت: یکی از دلایل عدم حضور نام ایشان در میان کاندیداهای هیات ریسه این است که آقای پزشکیان اعلام کرده می‌خواهد در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود.

نماینده تاکستان در مجلس دوازدهم شورای اسلامی درباره میزان تاثیرگذاری مستقلین در رای آوری قالیباف گفت: آرایش سیاسی و ترکیب انتخابات هیات رئیسه مجلس را که بررسی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که نگاه مستقلین به آقای قالیباف مثبت است.

حمیدرضا گودرزی: بیش از نود درصد مستقلین و اصلاح‌طلبان به قالیباف رای دادند

گودرزی به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: مجلس دوازدهم دو یا سه فراکسیون خواهد داشت؛ مستقلین و اصلاح‌طلب‌ها یک فراکسیون تشکیل می‌دهند و نیروهای فراکسیون انقلاب هم ممکن است دو دسته شوند. علاوه بر فراکسیون‌های سیاسی مصمم هستیم که در مجلس فراکسیون خصوصی‌سازی را هم فعال کنیم تا بتوانیم از نظرات کارشناسی فعالان حوزه اقتصادی کشور استفاده کنیم.

وی درباره اهداف فراکسیون مستقلین در مجلس شورای اسلامی گفت: به عنوان نماینده‌ای که مستقل عمل می‌کنم، باید بگویم در دوره‌های گذشته بیش از حد قانون تصویب کرده‌ایم؛ مثلا در حوزه اقتصادی قانون‌هایی تصویب کرده‌ایم که دست و پای اقتصاد کشور را بسته است بنابراین باید از نظرات کارشناسان این حوزه برای حل کردن مشکلات استفاده کنیم.

نماینده الیگودر گفت: مستقلین و اکثریت اصلاح‌طلبان مجلس به آقای قالیباف رای دادند و به نظر من بالای نود درصد بودند و کمتر کسی از این طیف سیاسی را دیدم بگوید به ایشان رای ندادم. ممکن است در سایر امور شفافیت کامل نداشته باشیم اما رای‌گیری در انتخاب رئیس مجلس شفاف بود.

گودرزی درباره میزان اثرگذاری فراکسیون مستقلین و اصلاح‌طلبان مجلس در انتخابات ریاست جمهوری گفت: موضوع انتخابات ریاست جمهوری پیچیدگی‌های خودش را دارد و به نظرم باید تلاش کنیم آرای مردم و میزان مشاراکت آن‌ها بالا برود و این مساله مهمی است. مشارکت مردم تهران در انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی قریب به هشت درصد اعلام شد و این مساله اصلا برای کشور ما خوب نیست.

وی تصریح کرد: برای انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه الیگودرز ۵۲ درصد مشارکت داشتیم و این میزان مشارکت به این معنا است که ۴۸ درصد در انتخابات شرکت نکردند که بسیار نگران کننده است و باید این مساله رفع شود. انتخاب رئیس جمهوری با ۳۰ درصد یا ۴۰ درصد برای کشور اصلا خوب نیست.

پیمان فلسفی: رئیس مجلس با رای همه طیف‌ها انتخاب شد

فلسفی درباره تعداد فراکسیون‌های سیاسی مجلس دوازدهم به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: اگر به صورت سنتی بخواهیم به موضوع بپردازیم دو فراکسیون اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان- مستقلین که از گذشته وجود دارد در این مجلس هم ادامه دارند.

وی افزود: منتها روز دوشنبه کلیات اساس‌نامه فراکسیون نیروهای انقلاب به تصویب نرسید و باید فعلا صبر کنیم و ببینیم چه اقدام دیگری صورت خواهد گرفت. با این وجود تاکید می‌کنم تمام نمایندگان بدون این که بخواهند فراکسیون سیاسی تشکیل دهند و این فراکسیون‌های سیاسی در یک مقاطع خاصی مانند زمان تعیین رئیس و هیات رئیسه مجلس فعالیت داشته باشند، بر ایجاد فراکسیون «حل مشکلات مردم» متمرکز شوند.

نماینده تهران افزود: اسم این فراکسیون ممکن است تغییر کند اما حل مشکلات مردم باید اولویت باشد نه تصمیم گیری‌های سیاسی. کارکرد فراکسیون حل مشکلات مردم ممکن است هر زمان که لازم شد تغییر کند اما الویت اصلی همان حل مشکلات مردم است. اگر ایجاد فراکسیون‌های سیاسی را مبنا قرار دهیم نمایندگان فقط درگیر مسائل سیاسی می‌شوند.

وی درباره میزان رای نمایندگان طیف امناء به قالیباف گفت: نمی‌توان عدد دقیقی گفت اما رئیس محترم مجلس با رای بالایی از طرف همه گروه‌ها و طیف‌های مجلس انتخاب شد. همه باید کمک کنیم رئیس مجلس با همکاری و مشارکت حداکثری نمایندگان اداره امور قوه مقننه را پیش ببرد.

غضنفرآبادی: فراکسیون انقلاب مثل گذشته بزرگ‌ترین فراکسیون است

اما با وجود تمام این گمانه‌زنی‌ها موسی غضنفرآبادی همچنان معتقد است فراکسیونی که ریاستش را بر عهده دارد، فراکسیون فراگیر مجلس دوازدهم شورای اسلامی است.

وی به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: مجلس دوازدهم دو فراکسیون خواهد داشت که عبارتند از فراکسیون انقلاب اسلامی و فراکسیون مستقلین، بر اساس اطلاعات دوره‌های گذشته، عرض می‌کنم هر کسی که فرم فراکسیون را پر کند و به تعهدات فراکسیون و اساس‌نامه ملزم باشد، می‌تواند عضو شود. همه نیروهای انقلاب در این فراکسیون عضو هستند و مثل گذشته بزرگ‌ترین فراکسیون مجلس است.

نماینده بم تصریح کرد: افرادی به شکل «مستقل» وارد مجلس شده‌اند اما الزما به این معنا نیست که در فراکسیون انقلاب اسلامی حضور نیابند، عمده این‌ها در فراکسیون انقلاب اسلامی حضور پیدا خواهند کرد.

رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی درباره راهبرد این فراکسیون در مجلس دوازدهم گفت: در اساس‌نامه یک دستورالعمل برای پیش برد لوایح، طرح‌ها و مباحثی که بتوانیم در صحن علنی، اطلاع‌رسانی دقیق درباره آن انجام دهیم، وجود دارد. همچنین در این اساس‌نامه دستورالمعمل درباره موضوعاتی که بتواند کمک حال مجلس باشد نیز وجود دارد.

به گزارش ایسکانیوز؛ مجلس شورای اسلامی به علت مراجعت نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه در سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) هفته آینده جلسه‌ای نخواهد داشت و باید منتظر بمانیم و ببینیم پس از تعطیلات نیمه خرداد چه سرنوشتی در انتظار تعداد فراکسیون‌های خانه ملت است؛ آیا به طور سنتی فراکسیون انقلاب اسلامی بزرگ‌ترین فراکسیون مجلس باقی می‌ماند یا شاهد شکل‌گیری فراکسیون دیگری در کنار فراکسیون انقلاب اسلامی و مستقلین خواهیم بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1232336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =