رنج خراسان شمالی از ضعف زیرساخت‌های حمل و نقل

رئیس انجمن صنفی دفاتر گردشگری خراسان شمالی گفت: خراسان شمالی از زیرساخت‌های پروازی، ریلی بهرمند نیست همچنین از وسایط نقلیه حمل و نقل جاده‌ای مناسب و کافی نیز برخوردار نیست و این در حالی است که لازمه اجرای تورهای گردشگری در هر منطقه‌ای نیازمند وجود زیرساخت‌های حمل و نقلی است.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از خراسان شمالی، حسن سدیدی در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز اظهار کرد: صنعت گردشگری، صنعتی آسیب پذیر در دنیا محسوب می شود.

وی گفت: اولین لازمه برخورداری از صنعت گردشگری قوی و فعال، بهره مندی از زیرساخت‌های مناسب در بخش حمل و نقل شامل فرودگاه، قطار و حمل و نقل جاده‌ای است.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری خراسان شمالی با بیان اینکه در صنعت گردشگری همواره ۵۰ تا ۷۰ درصد از هزینه‌های تورگردانی مربوط به هزینه‌های حمل و نقل است، عنوان کرد: در استان خراسان شمالی متاسفانه از زیرساخت‌های پروازی و ریلی به مقاصد مختلف کشور بهره مند نیستیم همچنین نمی‌توانیم در این مسیرها صندلی و یا بلیط برای سفر چارتر کنیم.

وی افزود: این در حالی است که لازمه اجرای تورهای گردشگری به مبدا و یا مقصد استان نیازمند بهره مند شدن از چارترهای پروازی و ریلی همچنین وسایط نقلیه اتوبوس، مینی بوس و وَن مناسب برای گردشگری به مقاصد مختلف است.

سدیدی خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته دو دفتر گردشگری استان در زمینه چارتر کردن پرواز به مقاصد مختلف سفر، تقاضا و درخواست حمایت تسهیلاتی را به دستگاه‌های اجرایی ذی ربط استان ارائه دادند، با این وجود، هیچ حمایتی از این تقاضا صورت نگرفت.

وی در ادامه به تصمیم شرکت راه آهن ایران نسبت به لغو پیش فروش سهمیه بلیط‌های قطار از دفاتر نمایندگی فروش بلیط قطار در کشور و اقدام به فروش برخط بلیط‌های قطار از تعدادی وب سایت به عموم مردم اشاره کرد و این اقدام را نادرست و به زیان صنعت گردشگری کشور همچنین برگزاری تورهای گردشگری با استفاده از بخش ریلی کشور خواند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری خراسان شمالی افزود: هرچند که استان هنوز به لحاظ زیرساختی به شبکه ریلی کشور متصل نشده است، در عین حال، با تصمیم شرکت راه آهن ایران در زمینه نحوه فروش بلیط‌های قطار حتی نمی‌توان سهمیه‌ای از سفرهای گردشگری با قطار برای استان داشت.

علاوه بر این، وی بیان کرد: استان همچنین از وسایط نقلیه حمل و نقل جاده‌ای کافی و مناسب شامل اتوبوس، مینی بوس و وَن برای پاسخگویی به انجام سفرهای گردشگری استان بهره مند نیست.

سدیدی در بخش دیگری از سخن خود با تاکید بر لزوم و تقویت بخش گردشگری استان به ویژه در زمینه حمایت از انجام تورهای گردشگری از مبدا و مقصد استان، اظهار کرد: علاوه بر اینکه باید در آینده پیش رو موضوعات چارتر کردن پروازها از فرودگاه بجنورد به مقاصد مختلف و بالعکس همچنین بهره مندی از سهمیه بلیط قطار برای دفاتر گردشگری استان محقق شود، همچنین می‌بایست حمایت تسهیلاتی از دفاتر گردشگری استان که دارای پروانه بند ب (تورگردانی) هستند، انجام شود تا این دفاتر بتوانند مینی بوس، اتوبوس و وَن برای برگزاری تورهای گردشگری خریداری کنند.

وی تصریح کرد: دفاتر گردشگری استان خواستار هستند که بانک‌های عامل استان بدون قید و شرط تسهیلات مورد نظر را برای خرید این وسایط نقلیه اشاره شده، اختصاص دهند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری خراسان شمالی عنوان کرد: درصورتیکه این وسایط نقلیه جاده‌ای اشاره شده توسط دفاتر گردشگری استان خریداری شوند، گردشگران بیشتری به استان سفر خواهند داشت که این امر موجب رونق بخش هتلداری، بوم گردی‌ها، اقامتگاه‌ها، رستوران‌ها همچنین تولیدات صنایع دستی، سوغات و بازار استان خواهد شد و به دنبال آن شاهد تحول در بخش گردشگری استان خواهیم بود.

وی در ادامه به تسهیلات تبصره ۱۸ اشاره کرد و گفت: طی چند سال اخیر ۲۵ دفتر گردشگری فعال استان متقاضی دریافت این تسهیلات بوده‌اند که در سال گذشته فقط پنج دفتر گردشگری استان مشمول دریافت این تسهیلات شدند تا وسایط نقلیه مورد نظر را خریداری کنند؛ با این وجود، هنوز این تسهیلات به آنان اختصاص نیافته است.

سدیدی افزود: این در حالی است که دفاتر گردشگری قدرتمند، اهرم و عامل اصلی در پیشرفت صنعت گردشگری هر منطقه ای خواهند بود.

وی در ادامه با تصریح بر این مطلب که استان به لحاظ زیرساخت‌های حمل و نقلی با کمبودهای جدی‌ای روبرو است، اظهار کرد: خوشبختانه دفاتر گردشگری فعال استان خود را معطل این کمبودها نگذاشته‌اند و با برگزاری تورهای گردشگری به معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های گردشگری به گردشگران داخلی و خارجی پرداخته‌اند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری خراسان شمالی گفت: در سال گذشته، دفاتر گردشگری استان چندین تورگردشگری از مبدا کشورهای خارجی به مقصد مناطق گردشگری تهران، آذربایجان شرقی، خوزستان، هرمزگان، فارس، اصفهان، خراسان رضوی و خراسان شمالی انجام دادند.

وی همچنین با تاکید بر این نکته که شاید استان خراسان شمالی در برخی از زمینه‌های گردشگری انتخاب اول گردشگران داخلی و خارجی نباشد، عنوان کرد: خراسان شمالی از توانمندی‌هایی برخوردار است که می‌تواند مقصد گردشگری‌های تخصصی علاقمندان به سفر باشد.

وی وجود پارک‌های ملی سالوک و ساریگل، زیست بوم قوم عشایر کرمانج در شهرستان اسفراین، وجود کاروانسراهای قِلی، رباط قره بیل و عشق، وجود پناهگاه حیات وحش میان دشت جاجرم که محل زیست یوزپلنگ آسیایی است، وجود اسب آخال تکه و صنایع دستی قوم ترکمن به ویژه فرش دوروی ابریشم دویدوخ، وجود موسیقی مقامی خراسان شمالی، وجود روستاهای هدف گردشگری از جمله روستای روئین اسفراین که مهد چادر شب بافی و حوله بافی شمال شرق کشور هستند از جمله ظرفیت‌های بسیار مهم در برگزاری تورهای گردشگری تخصصی به مقصد خراسان شمالی برشمرد و افزود: با وجود این ظرفیت‌ها، گردشگری استان مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

سدیدی افزود: از سوی گردشگران داخلی و خارجی سفر کرده به استان که توسط دفاتر گردشگری استان انجام شده‌اند، بازخوردهای بسیار مناسبی دریافت کرده‌ایم که آنان از سفر به استان مشعوف بوده‌اند.

خبرنگار:سمانه قهرمانی

انتهای خبر/

کد خبر: 1232396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =