تحقق مطالبات حمل و نقل خراسان شمالی معطل تامین بودجه

معاون عمرانی استانداری خراسان شمالی گفت: تکمیل طرح جاده بجنورد-جنگل گلستان و پایدار سازی نقطه تحت رانش خندقلو همچنین تکمیل راه آهن جوین -اسفراین و افزایش تعداد پروازهای فرودگاه بجنورد جزو مطالبات مستمر استان طی دو دهه گذشته بوده‌اند که تحقق آنها همچنان در دست پیگیری هستند.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از خراسان شمالی، مهدی رشیدی معاون عمرانی استانداری خراسان شمالی در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره محور بجنورد-جنگل گلستان و نقطه تحت رانش خندقلو در این محور اظهار کرد: در دولت سیزدهم، ۱۴ کیلومتر از این محور تعریض و آسفالت شد همچنین ۲۷ کیلومتر باقیمانده از این محور نیز زیرسازی شده است.

وی با بیان اینکه تکمیل و بهره برداری کامل از این محور نیازمند تامین یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار ملی است، گفت: طی یک ماه گذشته بابت ادامه عملیات راهسازی در این محور اختصاص ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار به استان ابلاغ شد.

معاون عمرانی استانداری خراسان شمالی افزود: درصورتیکه اعتبار مورد نیاز اشاره شده به استان اختصاص داده شود، قطعا این محور تا تابستان سال آینده تکمیل و بهره برداری خواهد شد.

وی تصریح کرد: تکمیل و بهره برداری از این محور به طور مستمر از سوی استان، پیگیری و مطالبه می‌شود.

افزون بر این، رشیدی درباره وضعیت نقطه تحت رانش خندقلو در این محور نیز عنوان کرد: در ظاهر بهبود و پایدارسازی وضعیت نقطه خندقلو آسان به نظر می‌رسد و اینگونه دیده می‌شود که فقط جاده در این محور نشست کرده است و با یک اقدام عمرانی مختصر و ساده می‌توان آن مشکل را رفع کرد.

وی بیان کرد: این در حالی است که به لحاظ ژئو تکنیکی، پایدار سازی این نقطه از محور بجنورد-جنگل گلستان عملیاتی پیچیده را می‌طلبد.

معاون عمرانی استانداری خراسان شمالی گفت: بر اساس گَمانه زنی‌هایی که یک شرکت مشاور در این نقطه انجام داده در گزارش ارائه شده، اعلام شده است که عمق رانش زمین در این نقطه به طول ۴۰ متر به درون زمین معادل ارتفاع یک ساختمان ۱۳ طبقه است.

وی در ادامه بیان کرد: استانداری خراسان شمالی پس از بروز نشست در این نقطه از محور بجنورد-جنگل گلستان به طور مستمر حل مشکل آن را از وزارت راه و شهرسازی و سازمان مدیریت بحران کشور پیگیری کرده است.

رشیدی خاطر نشان کرد: تا به کنون بابت حل مشکل این نقطه نظراتی از جمله احداث پُلی با دهانه ۱۲۰ متر و تعریض این محور به جهت ضلع شمال همچنین نظری مبنی بر استفاده از شمع‌هایی در نقطه تحت رانش به عمق ۴۰ متر به درون زمین به منظور پایدارسازی این نقطه از جاده ارائه شده‌اند.

وی افزود: اجرای هر نظری نیز نیازمند تامین اعتبارات مالی بسیاری کلان است که در حال حاضر شرکت مشاور در حال بررسی وضعیت نهایی و انتخاب گزینه نهایی برای حل این مشکل است.

این مسئول افزود: با ارائه گزارش مشاور، گزینه نهایی برای حل این مشکل در دستور کار قرار خواهد گرفت.

معاون عمرانی استانداری خراسان شمالی درباره مطالبه خراسان شمالی در زمینه افزایش تعداد پروازها برای فرودگاه بجنورد که از اسفند ماه سال گذشته شماری از پروازهای این فرودگاه، لغو و به تعداد دو پرواز در هفته کاهش یافت نیز اظهار کرد: در دولت سیزدهم، استانداری خراسان شمالی به طور پیوسته به دنبال افزایش تعداد پروازهای این فرودگاه بوده است.

وی گفت: در این باره بارها با وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواپیمایی کشور و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری گفت‌وگوها را انجام داده‌ایم و حتی قول‌های افزایش تعداد پروازها برای فرودگاه بجنورد از سوی وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشور را اخذ کرده‌ایم.

رشیدی خاطرنشان کرد: یک ماه قبل وزارت راه و شهرسازی قول داد که در خردادماه امسال وعده خود برای استان در زمینه افزایش تعداد پروازها برای فرودگاه بجنورد را عملی خواهد کرد که هنوز به سرانجامی نرسیده است.

وی افزود: با توجه به آغاز به کار مجلس دوازدهم نیز شهریاری نماینده مردم استان در مجلس پیگیر تحقق این وعده‌های داده شده به استان شده است.

این مسئول در ادامه با تصریح بر این مطلب که استانداری به طور جدی پیگیر افزایش تعداد پروازهای قول داده شده برای فرودگاه بجنورد است که پروازهای تکلیفی دولت است، در عین حال، عنوان کرد: استانداری راهبردی در زمینه خرید دو فروند هواپیمای مسافری از شرکت‌های هواپیمایی کشور با تکیه بر سرمایه گذاری صنایع و اتاق بازرگانی را در دستور کار قرار داده و در این باره گفت‌وگوها با این بخش‌های خصوصی استان را شروع کرده است.

وی با بیان اینکه مبالغ خرید هواپیما بسیار کلان است، افزود: امیدوار هستیم که این سرمایه گذاری برای استان امکانپذیر و محقق شود.

معاون عمرانی استانداری خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود درباره پیشرفت فیزیکی و تامین اعتبار طرح عمرانی راه آهن جوین-اسفراین نیز عنوان کرد: اجرا و تکمیل این طرح عمرانی از جمله مصوبات سفر دولت سیزدهم به استان بوده است که می‌بایست از سوی سازمان ایمیدرو انجام شود. وی افزود: این در حالی است که سازمان ایمیدرو در اجرا و تکمیل این طرح تعلل کرد.

رشیدی گفت: تا به کنون ۸۰ درصد از محوری که باید تحت ریل گذاری قرار گیرد، زیرسازی شده و در حال حاضر میانگین پیشرفت فیزیکی مجموع این طرح عمرانی به ۴۰ درصد رسیده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه با اعتبارات استانی و ملی که در هر سال مالی برای این طرح مصوب می‌شود، پیشرفت فیزیکی این طرح طولانی مدت خواهد شد، استان راهبرد بهره گیری از تامین تسهیلات ماده ۵۶ را در دستور کار قرار داده است.

معاون عمرانی استانداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در صورت پذیرش پرداخت این تسهیلات از سوی بانک‌های عامل پایتخت، تسویه بازپرداخت آن با دولت خواهد بود.

رشیدی اعلام کرد: در این باره استانداری گفت‌وگوهایی با دو بانک عامل پایتخت را شروع کرده است که منتظر پاسخ آنها هستیم.

خبرنگار: سمانه قهرمانی

انتهای خبر/

کد خبر: 1232829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =