پایان «دردانه» به‌علت غفلت نهادهای متولی/ نبود بودجه حمایت از دانشجویان متاهل را متوقف کرد

دردانه طرحی برای تشویق و حمایت از دانشجویان متاهل و دارای فرزند نهاد رهبری بود که به علت ناهماهنگی بین‌ نهادهای متولی پایان یافت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، چند سالی است که بحران کاهش جمعیت و رشد منفی آن، یکی از بزرگترین تهدیدها برای آینده کشور محسوب می‌شود. موضوعی که بخشی از آن وابسته به افزایش ازدواج و فرزندآوری است.

بیشتر بخوانید:

بررسی میزان ماندگاری ازدواج دانشجویی توسط نهاد رهبری در دانشگاه‌ها

بنابراین موضوع ازدواج جوانان بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده است و در همین راستا ازدواج دانشجویی به عنوان یک نمونه‌ و الگوی موفق ازدواج در جامعه شناخته شده است. این نوع ازدواج در راستای تحقق سیاست‌ یا فرهنگ سازی ازدواج آسان و کم هزینه بین خانواده‌ها و جامعه است. موضوعی که می‌توان آن را یکی از عوامل تاثیر گذار در افزایش نرخ ازدواج جوانان در کشور برشمارد.

برخی از نهادهای متولی فرهنگ و بخش‌های دانشگاهی مانند معاونت‌های فرهنگی_دانشجویی دانشگاه‌ها یا نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به صورت سالیانه دوره‌هایی را برای تسهیل در ازدواج دانشجویان برگزار می‌کنند. به عنوان مثال بیست‌ و پنجمین دوره ازدواج دانشجویی در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ توسط نهاد رهبری در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود.

پس از مشخص شدن اهمیت ازدواج دانشجویی بین مسئولان دانشگاهی و دولتی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها طرحی را تحت عنوان سند ملی «ازدواج دانشگاهیان» به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد داد. این طرح در راستای اجرای «اصل دهم، بیستم و بیست و یکم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سیاست‌های کلی خانواده ابلاغی مقام معظم رهبری، سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری، قانون تسهیل ازدواج جوانان، قانون حمایت خانواده، راهبرد کلان سه و چهار نقشه مهندسی فرهنگی و راهبرد ۱۶ نظام فرهنگی تربیتی و سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها» است.

در این راستا نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری به عنوان دبیرخانه سند ازدواج دانشگاهیان انتخاب شد و برای عملیاتی شدن اهداف این سند طرح‌هایی مانند سامانه زوج مانا، طرح ملی ایران جوان، طرح ملی «هم‌سفر تا بهشت و سامانه همرسان را طراحی و اجرا کرد.

اما با وجود اهمیت ازدواج جوانان و فرزندآوری؛ مدتی پیش بود که حجت الاسلام فاطمی پور مسئول فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خبر تعطیلی طرح تشویقی «دودانه» را به رسانه‌ها داد و درباره چرایی آن بیان کرد: «دردانه‌ یک کار مشترک‌ بود که منابع مالی مورد نیاز آن توسط بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تامین می‌شد. با وجود اینکه در ابتدا یک توافق ۵ هزار زوجی را برای این طرح داشتیم اما توانستیم این طرح را برای نزدیک به ۴ هزار زوج دانشجویی اجرایی کنیم. با این حال دیگر نتوانستیم حمایت‌های مجددی داشته باشیم تا آن را در اختیار زوج‌های جدیدی که فرزندآوری دارند، قرار دهیم.»

پایان دودانه در سایه غفلت نهادهای مسئول

در این ارتباط حجت الاسلام رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در گفتوگو با ایسکانیوز درباره علت پایان طرح ملی ایران جوان با هدف تکریم زوج‌های دانشجوی دارای فرزند با عنوان «دردانه» اظهار کرد: اجرا و ادامه این طرح‌ها نیازمند هماهنگی بیشتر بین وزارتخانه‌ها و نهادهای مختلف است. گاهی اوغات به دلیل سیاست گذاری بودجه‌ای، مجموعه بودجه یک مرکز مانند وزارت کشور در اختیار یک مرکز مانند ستاد ملی جمعیت قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با وزارت کشور و ستاد ملی جمعیت ارتباط مناسبی دارد، ادامه داد: طرح‌های در لایه‌های زیرین و اتفاق‌هایی که در دانشگاه‌ها در حال رخ دادن است، گاهی به درستی دیده نمی‌شود. نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در موضع ازدواج دانشجویی علی رغم تاکید رئیس جمهور شهید کشور بر حمایت از این نوع ازدواج؛ گاهی غفلت‌ها یا بی‌توجهی‌هایی یا اولویت بندی‌های اجتهادی ادامه کار را سخت می‌کند.

حجت الاسلام رستمی در پاسخ به این سوال که آیا بودجه اجرای طرح دودانه تامین خواهد شد یا خیر گفت: ما این موضوع را پیگیری می‌کنم و البته رسانه نیز باید پیگیر تامین بودجه و اجرای دوباره طرح دودانه باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1233259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =