افت دو سوم دانشگاه‌های آمریکا در آخرین رتبه‌بندی کیو اس/ ۷۱ درصد دانشگاه‌های آسیایی ارتقا یافتند

تحلیل آخرین رتبه‌بندی QS نشان می‌دهد رتبه دو سوم دانشگاه‌های آمریکا کاهش یافته است. در مقابل، ۷۱ درصد دانشگاه‌های آسیایی رتبه خود را نسبت به سال‌های گذشته بهبود بخشیده‌اند یا ثابت مانده‌اند

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تحلیل آخرین رتبه‌بندی QS نشان می‌دهد رتبه دو سوم دانشگاه‌های آمریکا کاهش یافته است. البته هنوز هم بسیاری از دانشگاه‌های برتر سال ۲۰۲۵ جهان در آمریکا قرار دارند.

در ادامه عملکرد برترین موسسات آموزش عالی آمریکا را بررسی خواهیم کرد؛ موسسه فناوری ماساچوست (MIT) برای سیزدهمین سال متوالی به عنوان برترین دانشگاه جهان معرفی شد. این دانشگاه در شاخص‌های متعددی مانند شهرت علمی نمرات عالی کسب کرده است.

دانشگاه هاروارد رتبه چهارم جهانی در شاخص‌هایی مانند شهرت دانشگاهی و استنادات به ازای هر دانشکده پیشرو است. دانشگاه استنفورد هم با حفظ عملکرد پیشین خود در رتبه ششم باقی ماند. موسسه فناوری کالیفرنیا (Caltech) توانست دوباره به فهرست ۱۰ دانشگاه برتر جهان برگردد و در هم‌اکنون در رتبه ۱۰ قرار دارد.

با وجود عملکرد خوب این دانشگاه‌ها، وضعیت عمومی دانشگاه‌های آمریکا نگران‌کننده است. رتبه اغلب موسسات آمریکایی کاهش قابل توجهی در شهرت دانشگاه و تاثیر تحقیقاتی داشته است. برای مثال رتبه دانشگاه کالیفرنیا در برکلی و دانشگاه شیکاگو به شدت سقوط کرده است. همچنین دانشگاه‌ UCLA و دانشگاه واشنگتن هر کدام با ۱۳ پله سقوط به رتبه‌های ۴۲ و ۷۶ رسیدند.

رتبه‌بندی دانشگاه جهانی QS در سال ۲۰۲۵ نشان می‌دهد که آسیایی‌ها از این موقعیت رو به زوال آمریکا سود می‌برند. به طوری که رتبه ۶۸ درصد از دانشگاه‌های چین هر سال بهتر از سال قبل شده است. برای مثال دانشگاه Tsinghua چین (با رتبه ۲۰)، دانشگاه فنی نانیانگ سنگاپور(با رتبه ۱۵) و دانشگاه هنگ کنگ(با رتبه ۱۷) به فهرست ۲۰ دانشگاه برتر جهان افزوده شده‌اند.

چین و هند بیشترین حرکت صعودی در رتبه‌بندی QS ۲۰۲۵ را داشته‌اند. هم از نظر تعداد موسسات در حال رشد و هم از نظر صعود رتبه. به طوری که رتبه‌های ۱۰ دانشگاه برتر هند هر سال بهتر از سال قبل شده است. به علاوه دانشگاه‌های ترکیه، مالزی و اندونزی رتبه‌های خوبی کسب کردند.

۷۱ درصد دانشگاه‌های آسیایی رتبه خود را نسبت به سال‌های گذشته بهبود بخشیده‌اند یا ثابت مانده‌اند. برای مثال رتبه چهار دانشگاه از پنج دانشگاه برتر چین صعود کرد و دانشگاه پکن رتبه چهاردهم را به دست آورد. رتبه دانشگاه‌ها هند هم ۳۱۸ درصد در دهه گذشته افزایش یافته است (از ۱۱ در سال ۲۰۱۵ به ۴۶ در سال ۲۰۲۵).

در بین کشورهای آسیایی فقط رتبه دانشگاه‌های ژاپن افت کرده است. به طوری که رتبه ۴۱ موسسه از ۴۹ موسسه این کشور کاهش یافته است. در مقابل، استرالیا همچنان رهبری شبکه تحقیقات بین‌المللی در آسیا-اقیانوسیه را بر عهده دارد و سه دانشگاه این کشور در بین ۲۰ دانشگاه برتر جهانی قرار دارند.

بر اساس نتایج رتبه‌بندی QS ۲۰۲۵، رتبه دانشگاه‌های انگلستان ۵۸ درصد کاهش یافته‌اند. در مقابل، رتبه ۷۷ درصد از دانشگاه‌های فرانسه بهبود یافته‌اند. با این حال دانشگاه‌های مجارستان در قاره اروپا بیشترین ارتقا را داشته‌اند.

با وجود همه فراز و فرودها، دانشگاه‌های آمریکا و انگلستان دارای چهار دانشگاه در بین ۱۰ دانشگاه برتر هستند. آمریکا دارای بیشترین (۱۹۷) مؤسسه رتبه‌بندی شده است و پس از آن انگلستان (۹۰) و چین (۷۱) قرار دارند.

گفتنی است، رتبه‌بندی QS دانشگاه‌ها را بر اساس ۹ شاخص وزنی رتبه‌بندی می‌کند و این شاخص‌ها شامل شهرت علمی ۳۰٪، شهرت کارفرما ۱۵٪، نسبت هیئت علمی به دانشجو ۱۰٪، استنادات به ازای هر دانشکده ۲۰٪، نسبت هیئت علمی بین المللی ۵٪، نسبت دانشجویان بین‌المللی ۵٪، نسبت تحقیقات بین‌المللی (قدرت) مشارکت‌های پژوهشی یک موسسه که از طریق انتشارات بین‌المللی با نویسندگان مشترک اندازه‌گیری می‌شود) ۵%، نتایج اشتغال ۵%، پایداری ۵% است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1233307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =