فرش دستباف یزد جایگاه پنجم کشور را دارد

رئیس اتحادیه فرش دستباف یزد گفت: استان یزد با تولید سالانه ۲۰۰ هزار متر تولید فرش دستباف، در سطح کشور رتبه پنجم را دارد.

به گزارش گروه استان‌های ایسکانیوز، علیرضا نیکخواه در رابطه با جایگاه فرش دستباف یزد در کشور اظهار کرد: استان یزد با تولید سالانه ۲۰۰ هزار متر تولید و فروش فرش دستباف ، در سطح کشور جایگاه پنجم را دارد.

وی با بیان اینکه فرش دستباف از نظر کیفیت، طرح و نقش نسبت به قبل پیشرفت چشمگیری داشته است، بیان کرد: نسبت به قبل کیفیت مواد اولیه فرش دستباف بهتر شده و همچنین بافندگان آموزش دیده و حرفه‌ای‌تر از گذشته به این هنرصنعت می‌پردازند.

رئیس اتحادیه فرش دستباف یزد ادامه داد: تولیدکنندگان فرش دستباف هم‌اکنون از سایر استان‌ها سفارش گرفته و مطابق با سلیقه مشتری در دیگر استان‌ها به بافت فرش انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰ کارگاه قالیبافی در شهر یزد فعال است، گفت: شهر یزد جزو معدود مرکز استان‌هایی است که این تعداد کارگاه قالیبافی به صورت متمرکز در خود داشته باشد.

نیکخواه با تاکید بر اینکه در کارگاه‌های قالیبافی ناظر حضور دارد و کیفیت بافت را رصد می‌کند، ادامه داد: تعداد دار قالی در هر کارگاه متفاوت بوده و معمولا به صورت متغیر کارگاه‌ها با چهار تا ۳۰ دار قالی فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه در استان یزد ۳۵ هزار بافنده فرش دستباف فعالیت دارند، تصریح کرد: بسیاری از بافندگان در قالب مشاغل خانگی و به‌صورت کارگاه کوچک فعالیت می‌کنند.

رئیس اتحادیه فرش دستباف یزد افزود: در بافت فرش دستباف، دو نوع گره داریم، جفتی و تک گره؛ در شهر یزد بافت فرش دستباف فقط به صورت تک‌گره کار می‌شود، چرا که اعتقاد دارند، بافت فرش با جفت گره را انصاف نمی‌دانند.

وی ادامه داد: استان یزد به دلیل دینداری و درستکاری مردمانش، استانی است که فرش دستباف را با یک نرخ و یک کیفیت به فروش می‌رساند و فرش تقلبی در یزد بافته نمی‌شود.

نیکخواه با تاکید بر اینکه پیگیر رونق فرش دستباف یزد هستیم، بیان کرد: در حال حاضر فروش فرش دستباف در داخل کشور وضعیت مناسبی دارد؛ به‌دنبال یافتن بازارهای جدید بین‌المللی هستیم.

وی با اشاره به اینکه به‌دلیل رکود صادرات، فرش دستباف رونق لازم را ندارد، تصریح کرد: هنرصنعت فرش دستباف از جمله عرصه‌هایی است که توسعه آن به محیط زیست زیان نمی‌زند و می‌توان با یافتن بازارهای جدید بین‌المللی و رفع مشکلات موجود بر سر راه صادرات، برای کشور ارزآوری داشت.

خبرنگار: علیرضا شفیعی

انتهای خبر/

کد خبر: 1234200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =