رقابت دانشگاه‌های آمریکا و کانادا در اُفت رتبه جهانی/ امتیاز ۷۳ درصد دانشگاه‌های آمریکا کمتر از سال قبل شد

اُفت جایگاه دانشگاه‌های آمریکایی و کانادایی در آخرین رتبه‌بندی کیو اس به حدی شدت گرفته است که امتیازات ۷۳ درصد دانشگاه‌های آمریکا کمتر از سال قبل شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه‌های آمریکا و کانادا در اُفت رتبه جهانی در حالی رقابت هستند. البته در حالی که دانشگاه‌های آمریکا در آخرین رتبه‌بندی جهانی کیو اس با کاهش اعتبارعلمی و تاثیر تحقیقاتی مواجه شده‌اند؛ اما این دانشگاه‌ها هنوز هم جزو بهترین دانشگاه‌های جهان به حساب می‌آیند.

دانشگاه‌های کانادا هم در پایداری و همکاری بین‌المللی رتبه خوبی به دست آورده‌اند؛ اما با چالش‌هایی در زمینه اشتغال و جذب دانشجویان بین‌المللی روبرو هستند.

در ادامه به بررسی دانشگاه‌های آمریکا و کانادا از نظر شهرت آکادمیک، نسبت دانشجویان بین‌المللی، پایداری و تحقیقات و استنادات علمی می‌پردازیم؛

دانشگاه‌های آمریکا و کانادا هر دو از نظر شهرت علمی برجسته هستند؛ اما آمریکا پیشروترین دانشگاه‌های جهان را دارد. البته شاهد کاهش قابل توجه رتبه دانشگاه‌های آمریکا در رتبه‌بندی جدید بوده‌ایم. به طوری که ۷۳ درصد دانشگاه‌های آمریکا امتیازات کمتری نسبت به سال قبل به دست آوردند.

نسبت دانشجویان بین‌المللی یکی دیگر از شاخص‌های مقایسه دانشگاه‌های آمریکا و کانادا است. بر اساس آخرین رتبه‌بندی کیو اس توانایی دانشگاه‌های کانادا برای جذب دانشجویان بین‌الملل کاهش یافته است. بخشی از این کاهش به دلیل سیاست‌های اخیر دولت با هدف مخدود کردن تعداد دانشجویان برای کنترل نگرانی‌ها در زمینه مسکن و مهاجرت بوده است. کاهشی که جایگاه بین‌المللی و سلامت اقتصادی دانشگاه‌های کانادا را تهدید می‌کند. دانشگاه‌های آمریکا هنوز هم برای دانشجویان بین‌الملل جذاب هستند. البته هزینه‌های در حال افزایش تحصیل در آمریکا ممکن است انتخاب‌های آینده دانشجویان را تغییر دهد.

مقایسه دانشگاه‌های آمریکایی و کانادایی در تحقیقات و استنادهای علمی نشان می‌دهد که دانشگاه‌های کانادا مانند دانشگاه تورنتو در همکاری‌های تحقیقاتی بین‌المللی عملکرد بسیار بالایی دارند. در حالی که ۸۶ درصد از دانشگاه‌های آمریکا با کاهش استنادات و کاهش نسبی تاثیر پژوهش مواجه بوده‌اند.

پایداری یکی دیگر از شاخص‌های مقایسه دانشگاه‌های آمریکایی و کانادایی بوده است. دانشگاه‌های کانادایی شامل دانشگاه تورنتو، دانشگاه مک گیل و دانشگاه بریتیش کلمبیا از نظر شاخص پایداری جزو ۱۰ دانشگاه برتر جهان هستند؛ اما فقط دانشگاه کالیفرنیا در آمریکا در شاخص پایداری در رتبه دوم جهانی قرار دارد.

فارغ از بررسی دانشگاه‌های آمریکا و کانادا در چند شاخص‌ها، عملکرد دانشگاه‌های آمریکا در رتبه‌بندی اخیر کیو اس نزولی بوده است. به طوری که از ۲۵ موسسه آمریکایی که در بین ۱۰۰ موسسه برتر جهانی قرار دارند، ۶ موسسه بیش از ۱۰ پله سقوط کرده‌اند.

یکی از چالش‌های دانشگاه‌های کانادا در رتبه‌بندی اخیر، کاهش نسبت دانشجویان بین‌المللی است که بر اساس آن ۶۰ درصد دانشگاه‌های آمریکا سقوط کردند. در شاخص‌های مرتبط با تحقیق، قابلیت اشتغال، شهرت و بین‌المللی شدن، دانشگاه‌های کانادا به سرعت در حال از دست دادن جایگاه خود نسبت به همتایان جهانیشان هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1234438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =