معماری ایرانی اسلامی از مهم‌ترین برنامه‌های سرای محلات است/ تمامی پروژه‌ها بر پایه اسناد بالادستی اجرا می‌شود

رئیس دبیرخانه راهبری مشارکت‌های محله‌ای شهر تهران گفت: تمامی پروژه‌های سرای محلات بر پایه اسناد بالادستی شهرداری تهران و سایر اسناد فرادستی تدوین و در مرحله اجرا و گزارش‌گیری لحظه‌ای پروژه و گزارش نهایی قرار گرفته‌اند.

محمدعلی حیدری رئیس دبیرخانه راهبری مشارکت‌های محله‌ای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز گفت: دبیرخانه راهبری مشارکت‌های محله‌ای شهر تهران به منظور ساماندهی شبکه فکری و برنامه‌ریزی از طریق گروه‌های نخبگانی با شناسایی نخبگان و عضویت نماینده نخبگان محله در هیات امنا تسهیل‌گری در ارتباط میان حلقه‌های میانی و نهادهای محلی و شهرداری در اجرای حکمرانی مشارکتی در محله‌ها با جاری‌سازی مشارکت و افزایش نقش در حوزه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی و نظارت اقدام می‌کند.

حیدری با بیان اینکه بزرگ‌ترین وظیفه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی در این تحول نرم‌افزاری و روحی، شریک کردن آحاد مردم و بسترسازی جهت ارتقای فرهنگ مسئولیت‌پذیری با ساماندهی ظرفیت‌های بالای مردمی به ویژه نخبگان است افزود: شهرداری تهران با نگاه ویژه به اصل محله محوری به دنبال تسهیل‌گری پیشرانی کنشگران محله‌ای و افزایش نقش آفرینی حلقه‌های میانی در پیشرفت محله‌های شهر تهران است.

وی ادامه داد: محله محوری با ایجاد و جهت‌دهی مسابقه پیشرفت بین محله‌ها منجر به حس رقابت و در نتیجه رشد و فعالیت و توسعه و گسترش (نه کالبدی) و پیشرفت محلات خواهد شد.

رئیس دبیرخانه راهبری مشارکت‌های محله‌ای شهر تهران تصریح کرد: همچنین در این بین اعضای هیات امنای محلات به عنوان حلقه‌های میانی منجر به انسجام بخشی و تقویت هم‌افزایی (سینرژی) و هماهنگی (هارمونی) میان شهر و شهروندان و مدیریت شهری خواهند تعریف شده است.

حیدری با اشاره به اینکه نظام جدید مدیریت محله منجر به انتقال ماموریت‌ها و فرهنگ‌ها و در نهایت منجر به یک وحدت رویه خواهد شد خاطرنشان کرد: در واقع نظام هیات امنا به صورت هسته‌ای برای رسیدن به مفاهیم تعالی شهروند الگو عمل خواهد کرد.

وی ادامه داد: اکنون و با استقرار نظام جدید مدیریت محله، می‌توان تصریح کرد که تعدد و تکثر اعضای هیات امنا در سطح محلات تهران یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های وحدت بخشی در محله شمرده می‌شود.

رئیس دبیرخانه راهبری مشارکت‌های محله‌ای شهر تهران با بیان اینکه مهمترین اقدامات دبیرخانه راهبری مشارکت‌های محله‌ای شهر تهران در دوره مدیریت شهری جدید، در سه سطح تعریف شده است گفت: سطح نخست پروژه های اصلی (اَبَر پروژه ها)، سطح دوم پروژه‌های میانی ( پروژه های اجرایی) و سطح سوم زیر عناوین پروژه‌ها (پروژه های خرد) است.

حیدری با توضیح سطح پروژه‌ها افزود: بخش اول ابر پروژه ها شامل سیاست‌گذاری و ریل‌گذاری نظام مدیریت محلات، ارزیابی و نظارت عملکرد مدیران و سرای محلات، اجرای نظام نامه مدیریت محله، اجرای برنامه‌های نوآورانه و ارتقای کیفی فعالیت سرای محلات می شود.

وی خاطرنشان کرد: تدوین سند حکمرانی مشارکتی، تدوین برنامه سند اقدام مشارکت مردمی در محلات شهر تهران مبتنی بر الگوی مطلوب، تدوین و تولید مفاهیم، گفتمان، ادبیات و دانش های مورد نیاز، تجارب داخلی و جهانی موفق از دیگرپروژه هایی است که دستیابی به آن ها امکان پذیر شده است.

رئیس دبیرخانه راهبری مشارکت‌های محله‌ای شهر تهران با اشاره به بخش دوم اَبَرپروژه‌ها ارزیابی و نظارت عملکرد مدیران و سرای محلات نیز به سه فعالیت اصلی تقسیم شده است گفت: ارزیابی سرای محلات پروژه ارزیابی سرای محلات، گونه شناسی سرای محلات، تربیت و آموزش تخصصی ارزیابی سرای محلات و ارزیابی مدیران محلات از مهم‌ترین این پروژه ها هستند.

حیدری با توضیح اینکه بخش سوم ابرپروژه‌ها (اجرای نظام نامه مدیریت محله) نیز به سه فعالیت اصلی ذیل تقسیم شده است بیان کرد: آموزش و توانمند سازی، تالار گفتگو و نهاد سازی از مهم ترین بند های این پروژه ها هستند و تدوین درسنامه، تدوین دانشنامه تجربه نگاری، تالار گفتگوی خانواده، تالار گفتگوی آسیب های اجتماعی، تالار گفتگوی جهاد تبیین و تالار گفتگوی سلامت اجتماعی از جمله برنامه هایی است که ذیل این اهداف پیگری و اجرا شده‌اند.

وی بخش چهارم ابرپروژه‌ها (اجرای برنامه‌های نوآورانه و ارتقای کیفی فعالیت سرای محلات) را در ۹ فعالیت اصلی تقسیم شده خواند و تصریح کرد: بازاریابی اجتماعی، بارکد محله، اقتصاد سیاسی، ریسه های نوآور اجتماعی ،معماری ایرانی و اسلامی و بهره وری اجتماعی از مهم ترین این برنامه‌ها هستند.

رئیس دبیرخانه راهبری مشارکت‌های محله‌ای شهر تهران با بیان اینکه تمامی این پروژه‌ها بر پایه اسناد بالادستی شهرداری تهران و سایر اسناد فرادستی تدوین و در مرحله اجرا و گزارش‌گیری لحظه‌ای پروژه و گزارش نهایی قرار گرفته‌اند گفت: این اَبَرپروژه‌ها ذیل تحول «نرم‌افزاری و روحی شهر» که شهردار تهران مشخص کرده است، تعریف می‌شود.

حیدری افزود: بر همین اساس دبیرخانه مدیریت محله مصمم است تا بتواند این بخش از چشم‌انداز شهرداری تهران را به جد دنبال کرده و محقق کند که این امر تنها با مشارکت شهروندان و حضور موثر آنها رخ خواهد داد.

وی در پایان بیان کرد: استقرار و حضور هیات امنای محلات، تبلور جذب مشارکت و حضور شهروندان تهرانی در عرصه مدیریت محله شمرده می‌شود و کارویژه دبیرخانه در دوره جدید حضور تمام ذی‌نفعان و موثرین محله‌ای در ترکیب هیات امنای محلات بوده که امروز این امر محقق شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1234827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =