«مسجد آبی» شرحی از اقدامات تشکیلاتی و تربیتی شهید بهشتی در آلمان

کتاب «مسجد آبی» شرحی از فعالیت های تشکیلاتی شهید بهشتی در مسجدی در هامبورگ است که به مدت ۵سال و ۲ماه کسوت امام جماعت این مسجد را بر عهده داشت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، کتاب «مسجد آبی» مجموعه خاطرات و اقدامات شهید آیت الله دکتر بهشتی از مسجد امام علی (ع) مرکز اسلامی هامبورگ است که با قلم محسن ذوالفقاری نگارش و توسط نشر معارف در ۲۲۴ صفحه راهی بازار نشر گردیده است.

شهید آیت الله دکتر بهشتی به مدت ۵سال و ۲ماه در کسوت امام جماعت مسجد امام علی (ع) هامبورگ فعالیت داشت که در این کتاب به برخی از اقدامات تشکیلاتی، تربیتی و عمرانی این شهید بزرگوار و با ذکر خاطراتی از افرادی که در آن زمان در جریان فعالیت های شهید بهشتی در این مسجد بودند پرداخته شده است.

همچنین در این کتاب شرح مختصری از تاریخچه و موانع و مشکلات ساخت این مسجد در آلمان آورده شده که چگونه با همه مشکلات اما عده ای از ایرانیان مقیم آلمان و تجار ایرانی نگذاشتند به دلیل بدهی ها، زمین مسجد امام علی (ع) معروف به مسجد آبی توسط بانک ها به حراج گذاشته شود و همچنین به نقش آیت الله بروجردی در ساخت این مسجد نیز اشاره شده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانید:

اولین بار بود که در هانوفر، در حدود ۱۵۰ کیلومتری هامبورگ برای جلسه بحث دانشجویی از من دعوت کرده بودند و آنجا عده ای از دانشجویان ایرانی چون بحث به زبان فارسی بود اجماع کرده بودند.

بحث پیرامون اسلام و ماتریالیسم بود. جلسه خیلی طولانی شد یعنی از ساعت ۷ بعدازظهر شروع کردیم تا ساعت ۲ بعد از نیمه شب. هفت ساعت با این ها سرگرم بودم و بعدا که به هامبورگ آمدم انجمن آنجا برای بحث دیگر دعوت کرده بود و کسی که با او آمده بود و حامل دعوت بود می گفت: «فلانی بچه های دیگر، نه آن بچه هایی که حالا پایبند اسلام بودند، به من مراجعه کرده اند و می گویند تشکیل این جلسات اگر خرجی برمی دارد، ما حاضریم بدهیم چون تاکنون در شهر ما، چنین اجتماعی از ایرانی ها که هفتاد نفر باشند نداشته ایم.» این اولین بار بود که ما هفتاد نفر ایرانی را دور هم می‌دیدیم، بنابراین ما خواهش می کنیم ایشان بیایند اینجا بحث کنند تا لااقل ما یک بار دیگر، این دوستان را ببینیم.

من به قدری این جمله برایم موثر واقع شد که هروقت این بچه ها دعوت می کردند دوست داشتم بال دربیاورم به سمت آنها پرواز کنم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1235413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =