مقاومت هوشمندانه تنها راه تحقق اهداف در صحنه بین‌المللی است/ تلاش طرفداران گفتمان سازش برای بازگرداندن کشور به بن‌بست دهه نود

غلامحسین یوسفی با اشاره به اینکه هم گفتمان مقاومت و هم سازش در مقاطع مختلف در کشور تجربه شده، اظهار کرد: گفتمان مقاومت به معنای نفی مذاکره نیست و مهفوم آن پیش بردن هوشمندانه مذاکرات و امتیاز اضافه به دشمن ندادن است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، با کشیده شدن انتخابات به دور دوم به نظر می‌رسد نامزدهای هر یک از دو گفتمان اصلی مقاومت و سازش در سیاست خارجی اکنون باید به صورت جدی‌تری مواضع و محورهای سیاست خارجی خود را برای مردم تبیین کنند. از طرف دیگر، شرایط حساس منطقه‌ای و موفقیت‌های محور مقاومت در ناکام قراردادن رژیم صهیونیستی مستلزم آن است که حمایت از گروه‌های مقاومت همچنان ادامه داشته باشد و از همین رو، نامزدهای راه یافته به دور دوم باید نظرات صریح خود را در این ارتباط بیان نمایند. به منظور بررسی تقابل گفتمانی دو رویکرد اصلی در سیاست خارجی گفتگویی با دکتر غلامحسین یوسفی –استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل- انجام شد.

بیشتر بخوانید:

یک دولت معتبر و نماینده حاکمیت می‌تواند سیاست خارجی را جلو ببرد

وی در خصوص تقابل دو گفتمان سازش و مقاومت گفت: برخی تصور می‌کنند یا تعمد دارند بر اینکه گفتمان مقاومت را ترک هر گونه مذاکره یا گفتگو با کشورهای غربی تلقی می‌کنند. این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه ملت ایران هر دو گفتمان را در مقاطعی تجربه کرده‌اند، تصریح کرد: گفتمان سازش هم در دولت اصلاحات و هم دولت تدبیر و امید ارائه شد و شاهد بودیم که کاخ سعدآباد توسط همین تیم مدیریت می‌شد، غنی‌سازی اورانیوم را به صورت داوطلبانه تعلیق کردند اما در انتها غربی‌ها اعلام کردند که جمهوری اسلامی ایران حق ازسرگیری غنی‌سازی اورانیوم را ندارد.

یوسفی با تاکید بر اینکه مقاومت باید هوشمندانه و فعال باشد، افزود: دولت نهم که گفتمان مقاومت فعال را در دستور کار قرار داد توانست سطح غنی‌سازی ایران را به بالای 20 درصد برساند و اگر این اتفاق رخ نداده بود، بر اساس آنچه اوباما گفت قرار بود حتی پیچ و مهره‌های صنعت هسته‌ای ما را از کار بیاندازند. به اعتقاد این کارشناس، اتخاذ سیاست درست موجب شد که سطح غنی‌سازی ما افزایش پیدا کند و تعطیل کردن فعالیت هسته‌ای ایران موضوعیت خود را از دست داد.

وی افزود: در دولت بعدی غنی سازی ایران به سطح 3 درصد کاهش پیدا کرد و تفاوت دو گفتمان را می‌توان از سطح غنی‌سازی دولت‌ها مشاهده کرد؛ لذا گفتمان مقاومت یعنی مذاکرات را هوشمندانه پیش ببری و تحت فشار به حریف امتیاز ندهید اما گفتمان سازش که در دولت تدبیر و امید شاهد آن را یک بار دیگر تجربه کردیم، علیرغم امتیازاتی که به حریف دادیم و تعهداتمان را یک طرفه اجرا کردیم، غربی‌ها از اجرای تعهداتشان سرباز زدند.

یوسفی با بیان اینکه در چهار سال پیش‌رو چاره‌ای جز امتداد شهدای خدمت نداریم، خاطرنشان کرد: برای اینکه گار نیمه تمام دولت شهید رئیسی به نتیجه برسد باید همان مسیر ادامه پیدا کند و درغیر اینصورت باید شاهد ریل‌گذاری‌های دهه نودی باشیم که ما را مجددا به عقب بازمی‌گرداند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد کارامدی دو گفتمان مذکور در شرایط فعلی منطقه گفت: واضح است که قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه از طریق مقاومت هوشمندانه افزایش پیدا کرده است و امروز شاهد گستره نفوذ جمهوری اسلامی در سطح منطقه هستیم. یوسفی با توجه به تجربیات خارجی خود اذعان کرد: تا یک زمانی انتخابات‌های ایران فقط برای دوستان ما در مقاومت اهمیت داشت اما اکنون علاوه بر دوستان و همسایگان، حتی قدرت‌های بزرگ روی انتخابات در ایران حساس هستند و برایشان مهم است که چه قدرتی سرکار خواهد آمد.

یوسفی با اشاره به اینکه اکنون غرب قدرت ایران در منطقه را پذیرفته است، بیان کرد: اگرچه محور فعالیت‌های ایران در حوزه سیاست خارجی توسط دولت‌ها تعیین نمی‌شود و حاکمیت دستورالعمل‌ها را مشخص می‌کند اما نقش دولت‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت و به همین دلیل در دولت قبل شاهد کمترین حمایت از محور مقاومت بودیم و حتی در مواردی مثل بحران داخلی در سوریه اعلام می‌کردند که نمی‌توانند از این کشور حمایت کنند.

به اعتقاد این کارشناس، بر خلاف رویکرد دولت یازدهم و دوازدهم حاکمیت جمهوری اسلامی ایران مسیر عزت و مصلحت را در سیاست خارجی در پیش گرفت که اکنون از ثمره آن بهره می‌بریم. لذا رویکرد دولت چهاردهم در حفظ بازدارندگی و افزایش قدرت منطقه‌ای ایران بسیار حائز اهمیت خواهد بود و این تفاوت را می‌توان در رفتار وزاری خارجه به صورت واضح مشاهده کرد؛ به عنوان مثال، شهید امیرعبداللهیان در اوج بحران غزه که فرودگاه دمشق هم بمباران می‌شد، به صورت زمینی از لبنان به سوریه سفر می‌کرد. وی تاکید کرد: قدرت بازدارندگی ایران در صورتی حفظ خواهد شد که مدیران حوزه سیاست خارجی به مقاومت ایمان و باور داشته باشند و در راستای حفظ و افزایش آن تلاش کرده و با فهم درست منافع ملی را تعقیب کند.

یوسفی در انتها تاکید کرد که طرفداران گفتمان سازش که تا کنون دستاوردی برای سازش نداشته‌اند، در مناظره‌ها و تبلیغات انتخاباتی به صورت تعمدی تلاش می‌کنند تا به مردم القاء شود راه درست همان مسیری است که در دهه نود طی شد. وی افزود: هدف آنها این است که راه به بن بست رسیده را مجددا به مردم تحمیل کنند و در جریان تبلیغات انتخاباتی این مسئله قابل مشاهده بود.

این کارشناس مسائل بین الملل در خصوص لزوم روشنگری و تبیین مسائل برای جامعه گفت: دولت سیزدهم توانست راه جدیدی در حوزه سیاست خارجی باز کرد و متوقف به خواست غربی‌ها نکرد؛ لذا این راه باید ادامه پیدا کند و آنطور که مقام معظم رهبری تاکید کردند، هرچقدر ما عقب نشینی کنیم آنها جلوتر می‌آیند و باید این خطر برای جامعه روشن شود که نباید به چاهی که در دهه نود گرفتار آن بودیم، سقوط کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1235508

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =