شرایط و ضوابط ترم تابستانی دانشگاه‌ها+ پاسخ به سوالات پرتکرار

قوانین و ضوابط ترم تابستانی ۱۴۰۳ دانشگاه‌های کشور اعلام شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ترم تابستان فرصت مناسبی برای دانشجویان است تا واحدهای عقب افتاده خود را جبران کنند و یا اینکه اگر به دنبال گذراندن سریع‌تر واحدهای درسی و کاهش فشار درسی در دیگر ترم‌ها هستند؛ می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

شرایط و ضوابط ترم تابستانی دانشگاه های کشور اعلام شده و دانشجویان متقاضی می‌توانند با مراجعه به سایت دانشگاه موردنظر خود از این قوانین مطلع شوند. هر دانشگاه براساس قوانین خود شرایط خاصی برای دانشجویان ایجاد می کند تا بتوانند با پرداخت شهریه در مدت زمان یک ماه از تابستان واحدهای درسی عمومی، پایه و گاهی هم تخصصی خود را بگذرانند. میزان این شهریه در دانشگاه های مختلف متفاوت است.

ترم تابستان از اواخر تیر ماه آغاز شده و در اوائل شهریور ماه به پایان می رسد. نمرات این ترم از طریق درگاه های آموزشی (سما، آموزشیار، گلستان، هم آوا و ...) تا اواخر شهریور ماه اعلام می‌شود.

اخذ چند واحد مجاز است؟ / قوانین حضور و غیاب در ترم تابستان

دانشجویان در این ترم می توانند ۶ واحد درسی را انتخاب کنند و براساس قانون برای هر واحد باید ۱۶ جلسه کلاس برگزار شود. با توجه به واحدهای ارائه شده برای دروس ۲ واحدی ۶ ساعت در هفته، دروس ۳ واحدی ۹ ساعت در هفته و دروس ۴ واحدی ۱۲ ساعت در هفته کلاس تشکیل می شود. همچنین تمامی قوانین مربوط به حضور و غیاب همانند ترم های عادی است. در صورت داشتن ۳ غیبت از ۱۶ جلسه برگزار شده برای درس مربوطه نمره این درس برای دانشجو صفر خواهد بود.

آیا برای شرکت در ترم تابستان می‌توان در دانشگاه دیگری میهمان شد؟

از آنجایی که برخی دانشگاه های کشور در تابستان واحد های درسی ارائه نمی دهند دانشجویان گاهی مجبور به انتقالی و انتخاب واحد در دانشگاهی غیر از دانشگاه خود می شوند. بر همین اساس دانشجو باید به عنوان دقیق واحد های درسی انتخاب شده در دانشگاه مقصد دقت کند.

دانشجویان می‌توانند تحت شرایطی در سایر دانشگاه‌ها میهمان شده و ترم تابستان را در آنجا بگذرانند.

حدنصاب نمره قبولی در ترم تابستان چقدر است؟

با توجه به کم بودن تعداد دروس ارائه شده در ترم تابستان نمره قبولی برای هر درس برخلاف ترم های عادی ۱۲ است. درصورتی که نمره دانشجو از ۱۲ کمتر شود دانشجو درس را مردود شده است و باید واحد را دوباره انتخاب کند تا نمره قبولی بگیرد.

در صورت ارائه دلایل موجه برای غیبت‌ها توسط دانشجو، وضعیت چگونه خواهد بود؟

اگر پس از انتخاب واحد درسی به هر دلیلی دانشجو نتواند در کلاس ها شرکت کند باید با مدرک موجه نسبت به حذف درس یا دروس انتخاب شده اقدام کند. لازم به ذکر است که حذف واحدهای درسی با مدرک موجه باید در زمان قبل از برگزاری آزمون های پایان فصل صورت بگیرد.

انتخاب واحد در ترم تابستان ۱۴۰۳

برای گذراندن واحدهای درسی در ترم تابستان ۱۴۰۳ در دانشگاه های دولتی باید در زمان های مشخص شده درخواست خود را برای انتخاب واحد در سایت گلستان و یا سایت آموزشی دانشگاه ثبت کنید. در صورت پذیرش درخواست شما مبنی بر مهمان شدن در دانشگاه های دولتی می توانید سایر مراحل انتخاب واحد را در این دانشگاه ها انجام دهید. دانشجویان در دانشگاه های دولتی برای ترم تابستان خود می توانند ۶ واحد درسی را بگذرانند. ترم تابستان در دانشگاه های دولتی مانند سایر دانشگاه ها در اواخر تیر ماه آغاز و تا اوایل شهریور ماه با اعلام نمرات دانشجویان پایان می پذیرد.

قوانین ترم تابستانی ۱۴۰۳ در دانشگاه آزاد مانند سایر سالیان گذشته است. معمولا تمامی دانشگاه های آزاد در ترم تابستان واحد های درسی عمومی و پایه را ارائه می کنند. این درحالیست که اگر تقاضا برای درس تخصصی زیاد باشد این دروس هم جزو واحدهای ارائه شده تابستان است.

دانشجویانی که قصد انتخاب ۶ واحد درسی در ترم تابستان در دانشگاه آزاد را داشته باشند باید نصف شهریه ثابت و شهریه هر واحد درسی را پرداخت کنند. اما اگر دانشجویی در ترم آخر تحصیلی خود باشد و قصد انتخاب بیشتر از ۶ واحد درسی را در نیمسال تابستان داشته باشد باید دو سوم شهریه ثابت و شهریه متغیر هر واحد را پرداخت کند این وضعیت در صورتی است که دانشگاه مبدا شرایط خاص دانشجو را تایید کند و به وی اجازه انتخاب بیشتر از ۶ واحد داده شود.

زمان انتخاب واحد تابستان در دانشگاه آزاد معمولا اواسط تیر ماه است و در اواخر همین ماه نیز کلاس ها آغاز به کار می کنند. انتخاب واحد در دانشگاه آزاد از طریق سامانه آموزشیار انجام می گیرد. طول دوره ترم تابستانی تقریبا یک ماه است که در پایان مرداد ماه کلاس ها پایان می یابند و پس از آن امتحانات پایان فصل در اوایل شهریور ماه برگزار می شود.

آیا دروس تخصصی در ترم تابستان ارائه می‌شود؟

با توجه به شرایط متفاوت، تمامی دانشگاه های کشور ترم تابستان واحد درسی ارائه نمی دهند. برای کسب اطلاعات کافی باید از قبل در سایت هر دانشگاه شرایط و ضوابط مربوط به ترم تابستان ۱۴۰۳ را مطالعه کرد. برای بسیاری از اساتید، تابستان فصل استراحت بوده و آن ها عموما در دانشگاه حضور ندارند، همین عدم حضور اساتید عاملی برای ارائه نشدن تمامی دروس مورد توجه دانشجویان در این نیمسال است.

در حالت کلی دانشگاه ها معمولا دروس عمومی را برای ارائه در ترم تابستان در نظر می گیرند. با توجه به درخواست دانشجویان و امکانات دانشگاه، دروس پایه و همچنین بعضی از دروس پیش نیاز پر تقاضا نیز در کنار دروس عمومی ارائه می شود.

نمرات ترم تابستان ۱۴۰۳ چه زمانی اعلام می شوند؟

با توجه به اینکه آزمون های پایان ترم در اوایل شهریور ماه برگزار می شوند، نمرات این دروس در اواخر شهریور ماه اعلام می شود.

گذراندن ترم تابستان در دانشگاه های دولتی شهریه دارد؟

میزان شهریه پرداختی در دانشگاه های مختلف متفاوت است. دانشجویان در دانشگاه های دولتی به دو صورت روزانه (کاملا رایگان) و شبانه (میزان مشخص شهریه ثابت و متغیر) تحصیل می کنند. این درحالیست که دانشجویان در دانشگاه های آزاد براساس سال ورود دارای شهریه ثابت هستند و برطبق واحد های انتخاب شده (عملی، نظری و آزمایشگاهی) شهریه متغیر پرداخت می کنند.

دانشجویان در تمامی دانشگاه ها اعم از دولتی، آزاد و غیر انتفاعی موظف به پرداخت شهریه ترم تابستان هستند.

هر دانشگاه براساس قوانین خود شرایط خاصی برای دانشجویان ایجاد می کند تا بتوانند با پرداخت شهریه در مدت زمان یک ماه از تابستان واحدهای درسی عمومی، پایه و گاهی هم تخصصی خود را بگذرانند. میزان این شهریه در دانشگاه های مختلف متفاوت است.

آیا خدمات رفاهی چون تغذیه، خوابگاه و استفاده از کتابخانه در ترم تابستان ارائه می‌شود؟

معمولا دانشگاه‌ها در ترم تابستان از ارائه خدمات رفاهی شامل غذا، خوابگاه و استفاده از کتابخانه به دانشجویان معذورند. البته ممکن است امکانات رفاهی به ویژه در خصوص استفاده از کتابخانه در برخی دانشگاه‌ها ارائه شود.

در صورت عدم مراجعه یا انصراف دانشجو، تکلیف شهریه واریزشده چه خواهد شد؟

در صورت عدم مراجعه، انصراف یا حذف دروس انتخاب‌شده به هر دلیلی توسط دانشجو، شهریه به هیچ وجه قابل‌استرداد نخواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1235646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =