صرفا یک دولت مقتدر  می‌تواند منافع را در حوزه سیاست خارجی محقق کند / ضرورت تداوم تجربیات موفق دولت سیزدهم در دستگاه دیپلماسی

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان با اشاره به تجربیات موفق دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی و تاکید بر تداوم آن اظهار کرد: تقویت محور مقاومت باید کماکان در دستور کار سیاست خارجی دولت بعدی قرار بگیرد و با توجه به تجربه موفق دولت سیزدهم در هماهنگی میدان و دیپلماسی همین روند دنبال شود.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، انتخابات ریاست جمهوری این بار در حالی برگزار می‌شود که با اختلاف چند ماه رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا نیز انتخاب خواهد شد. بر اساس بسیاری از نظرسنجی‌های معتبر داخلی و البته تحلیل مناظره اول ریاست جمهوری آمریکا، به احتمال زیاد دونالد ترامپ یک بار دیگر به کاخ سفید بازخواهد گشت. در همین حال، مناظرات انتخاباتی در ایران برگزار می‌شد و دو نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات محورهای کار خود در حوزه سیاست خارجی را در معرض انتخاب مردم قرار دادند.

اگرچه به اعتقاد برخی از کارشناسان نه دیگر آمریکا در شرایط یک دهه قبل قرار دارد و نه ایران اما به نظر می‌رسد برای مواجهه با شرایط جدید احتمالی در کاخ سفید باید برنامه ریزی مناسبی داشت. هر چند که با توجه به تلاش‌های شهید رئیسی و وزیر خارجه دولت سیزدهم -شهید امیرعبداللهیان- کشور اکنون در شرایط بسیار مطلوبی از نظر روابط خارجی قرار دارد و تقریبا تحریم‌ها خنثی شده است. محسن پاک آیین -دیپلمات باسابقه و سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان- در گفتگویی کوتاه با ایسکانیوز به برخی سوالات در مورد مهمترین اولویت‌هایی که دولت چهاردهم باید در حوزه سیاست خارجی به آنها بپردازد، پاسخ داد.

بیشتر بخوانید:

مقاومت هوشمندانه تنها راه تحقق اهداف در صحنه بین‌المللی است/ تلاش طرفداران گفتمان سازش برای بازگرداندن کشور به بن‌بست دهه نود

پاک آیین با بیان اینکه رویکردهای که در دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی به کار گرفته شد و جواب داده است باید دنبال شود، اظهار کرد: اولین رویکرد تقویت روابط با کشورهای همسایه در چهارچوب سیاست همسایگی است و از آنجایی که جمهوری اسلامی ایران 15 همسایه دارد و بعد از چین دومین کشور از این نظر محسوب می‌شود، باید از این امتیاز استفاده کرد. وی ازود: با در نظر گرفتن کشورهایی که فقط یک کشور بین ما و آنها وجود دارد و در واقع همسایگان دور ما هستند و اگر آنها را نیز به این تعداد اضافه کنیم، ایران با 25 کشور همسایگی دارد و تداوم روند آغاز شده در دولت شهید رئیسی باید در دستور کار سیاست خارجی ما قرار داشته باشد.

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان با اشاره به موقعیت ژئوپلیتیکی ایران که کشورهای منطقه را به اروپا متصل می‌کند، تصریح کرد: این امر فرصت‌های تجاری، ترانزیتی و در حوزه انرژی در اختیار ما قرار می‌دهد که با استفاده از آنها شرایط اقتصادی مطلوبی برای ایران ایجاد خواهد کرد. به اعتقاد وی، دومین رویکرد مناسب در سیاست خارجی بحث نگاه به شرق است و با توجه به خصومت‌های کشورهای غربی و به ویژه آمریکا نسبت به ایران به نظر نمی‌رسد در آینده نزدیک شاهد حل این خصومت‌ها باشیم و از اینرو، رویکرد نگاه به شرق برای کشور سازنده است.

وی با بیان اینکه نگاه به شرق در دو حوزه سیاسی و جغرافیایی قابل به کارگیری است، گفت: در حوزه جغرافیایی منظورکشورهایی هستند که در شرق جهان و به ویژه درشرق آسیا قرار دارند و در حوزه سیاسی هم منظور کشورهایی است که مخالف سیاست‌های بلوک غرب به ریاست آمریکا هستند. لذا با تمام کشورهایی که در اروپا، آمریکای لاتین و آفریقا چنین نگاه سیاسی دارند، می‌توان روابط دوستانه و تنوع در روابط خارجی ایجاد کرد.

از نظر این دیپلمات باسابقه، سومین رویکرد در سیاست خارجی تقویت حضور و تاثیرگذاری در غرب آسیا است که برای ایران اهمیت دارد و افزایش قدرت محور مقاومت در این چارچوب توانسته با تروریسم، صهیونیسم و افراط‌گری در منطقه مبارزه کند و همه کشورها از این موهبت بهرمند شده‌اند. وی افزود: موضوع تقویت محور مقاومت باید کماکان در دستور کار سیاست خارجی دولت بعدی قرار بگیرد و با توجه به تجربه موفق دولت سیزدهم در هماهنگی میدان و دیپلماسی همین روند باید دنبال شود.

پاک آیین در ادامه به مسئله مذاکرات هسته‌ای پرداخت و اظهار کرد: کماکان مذاکرات با 4+1 باید ادامه پیدا کند که البته هدف آن باید رفع تحریم‌ها و مجبور کردن طرف مقابل به اجرای تعهداتش باشد؛ لذا اگر طرف غربی آماده بازگشت به تعهدات خود و اجرای کامل آن باشد، جمهوری اسلامی ایران با یک دیپلماسی فعال می‌تواند در مسیر رفع تحریم‌ها گام بردارد. وی محور بعدی مهم در حوزه سیاست خارجی را تداوم دیپلماسی اقتصادی دانست و پیشنهاد کرد دولت چهاردهم بسترسازی حضور شرکت‌های خصوصی در کشورهای مختلف را با تاکید بر تحقق اهداف تجاری دنبال کند و همچنین در بخش بین دولتی با ایجاد خطوط ریلی و جاده‌ای بستر مناسبی را برای توسعه همکاری بین کشورهای دوست فراهم شود.

این دیپلمات با سابقه در ادامه به سوالاتی در مورد گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال بازگشت ترامپ به کاخ سفید پرداخت و گفت: به طور کلی برای جمهوری اسلامی ایران تفاوتی بین حزب دموکرات و حزب جمهوری خواه و بایدن و ترامپ وجود ندارد و همان فشارهایی که دولت ترامپ در آن زمان علیه ایران اعمال کرد در دولت بایدن نیز ادامه یافت و در واقع بایدن نیز سیاست‌های ترامپ را در قبال ایران دنبال کرد و هیچ فرقی بین آن دو وجود ندارد و بعید است هر کدام روی کار بیایند بخواهند رویکرد خصمانه خود علیه ایران را تغییر دهد. به اعتقاد پاک آیین، آنها مخالف اصل نظام و انقلاب هستند و وجود انقلاب اسلامی در غرب آسیا را به عنوان یک مزاحم برای خود تلقی می‌کنند و مانع تامین منافع خود در غرب آسیا می‌دانند.

پاک آیین با توجه به زوال تدریجی و شکست‌های متعدد رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر و شرایط سخت کنونی آن پیش‌بینی کرد: احتمال دارد مواضع رئیس جمهور آینده آمریکا از جمله ترامپ را تعدیل کند زیرا آمریکا به این جمع بندی می‌رسد که اسرائیل منافع ایالات متحده را تامین نمی‌کند و با توجه به ضعف‌های آن به راحتی می‌تواند مورد حمله قرار بگیرد. به اعتقاد وی، ضعف و زوال اسرائیل ممکن است موجب تغییر رویکرد رئیس جمهوری آتی آمریکا در قبال غرب آسیا شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1235769

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =