آشنایی با ضوابط نقل و انتقالات دانشگاه‌های سراسری / مهمان شدن برای دانشجویان ترم اول ممنوع است

شرایط لازم برای انتقالی یا مهمانی دانشجویان در آیین نامه نقل و انتقال دانشجویان وزارت علوم درج شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشجویانی که به هر دلیلی قصد دارند به دانشگاه دیگری انتقالی بگیرند، آشنایی با آیین نامه نقل و انتقال دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اهمیت ویژه‌ای دارد.

البته دانشجویانی که به دلایل مختلف مایل به تغییر دانشگاه خود هستند، باید در زمان اعلام شده از سوی وزارت علوم و از طریق سامانه سازمان امور دانشجویان وزارت علوم مراحل ثبت درخواست خود را انجام دهند.

بیشتر بخوانید:

جزئیات جدیدی از شرایط نقل و انتقالات دانشگاه آزاد اسلامی + پاسخ به سؤالات پرتکرار

ذکر این نکته اهمیت دارد که اگر داوطلبان در زمان تعیین شده، برای ثبت درخواست خود اقدام نکنند، دیگر مهلتی برای ثبت درخواست نخواهند داشت. به این معنا که این فرصت فقط یکبار در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت.

به دلیل اهمیت اطلاع دانشجویان و خانواده‌های آنان از مقررات درج شده در آیین نامه نقل و انتقال دانشجویان وزارت علوم در ادامه توضیحات و نکاتی در ارتباط با شرایط مهمانی و انتقالی ارائه شده است.

مهمترین دلایل درخواست انتقالی دانشجویان دانشگاه سراسری

دلایل متعددی برای درخواست انتقالی دانشگاه های سراسری کشور وجود دارد. این موارد شامل داشتن بیماری های خاص، وجود سطح بالای دانشگاه محل تحصیل مانند سطح علمی آزمون ها، مسافت های طولانی از محل سکونت دانشجو تا دانشگاه محل تحصیل، کفیل خانواده بودن، نداشتن شرایط و امکانات مناسب رفاهی دانشگاه مبدا، وجود بیماری‌های خاص والدین دانشجو، عدم وجود هیئت علمی مناسب در دانشگاه، متاهل شدن در دوران دانشجویی، وجود مشکلات در خوابگاه محل تحصیل و به دنیا آوردن فرزند است.

گفتنی است؛ آن دسته از متقاضیان ثبت نقل و انتقال دانشگاه های سراسری باید برای انتقالی خود دلیل موجه و قابل قبول داشته باشند تا مدارک و فرم درخواست انها از سوی دانشگاه بررسی شود.

شرایط انتقالی از دانشگاه دولتی به دولتی چیست؟

دانشجویان باید دقت داشته باشند که شرایط انتقالی دانشگاه‌های دولتی و آزاد اسلامی یکسان نبوده و با یکدیگر تفاوت‌های عمده‌ای دارند. علاون بر آن، دانشجویان در نظر داشته باشند که برای انتقالی از یک دانشگاه سراسری به دانشگاه دیگر باید شرایط ذکر شده را داشته باشد.

شاید بتوان گفت که شرایط انتقالی برای دانشجویان ترم اولی از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر یکی از پر چالش‌ترین حوزه نقل و انتقالات دانشجویی محسوب می‌شود. دانشجویان ترم اول تحصیل امکان درخواست نقل و انتقال را ندارند؛ اما به دلیل بی خبری از این قانون اقدام به ثبت نام و انتخاب دانشگاه اشتباه می‌کنند. البته برخی موارد خاص و استثنا وجود دارد که با درخواست مهمانی یا انتقالی دانشجویان ترم اول موافقت می‌شود.

شرایط ثبت درخواست نقل و انتقال دانشجویان دانشگاه های سراسری به شرح زیر است:

دانشجویان دانشگاه های سراسری ترم آخر در هر کدام از مقاطع تحصیلی، نمی توانند برای نقل و انتقال درخواست دهند. دانشجو حداقل باید یک نیمسال تحصیلی را بگذراند تا بتواند درخواست خود را براساس آیین نامه نقل و انتقال دانشجویان وزارت علوم سال 1403 ثبت کند. دانشجویانی که در ترم یک تحصیل می کنند، نمی توانند در طرح اسم نویسی نمایند به جز در مواقعی که شرایط خاص دارند.

آن دسته از دانشجویانی که یک مرتبه درخواست نقل و انتقال دانشجویی خود را داده اند، برای بار دوم مجاز به اسم نویسی نخواهند یود. در چنین شرایطی امکان انتقال دانشجویان دانشگاه های سراسری در هر کدام از مقاطع تحصیلی تنها یک بار خواهد بود.

اگر دانشجویی قصد دریافت انتقالی براساس آیین نامه نقل و انتقال دانشجویان وزارت علوم را دارد، باید در دانشگاه مبدا در رشته و گرایشی تحصیل کند که دانشگاه مقصد نیز آن رشته را داشته باشد.

آن دسته از متقاضیانی که در رشته های بدون کنکور تحصیل می کنند، مجاز به ثبت درخواست برای نقل و انتقال نیستند و تنها دانشجویان محصل در رشته های با آزمون می توانند درخواست خود را ارسال کند. دانشجویان محصل خارج از کشور مطابق با آیین نامه نقل و انتقال دانشجویان وزارت علوم، امکان ثبت درخواست انتقالی را ندارند.

افرادی که عضو هیأت علمی یا یکی از کارکنان دانشگاه مقصد هستند، نمی توانند درخواست انتقالی بدهند. مثلا اگر دانشجویی در دانشگاه مبدا در دوره روزانه تحصیل می کند، و در دانشگاه مقصد عضو هیأت علمی یا یکی از کارکنان است نمی تواند درخواست انتقالی یا مهمانی بدهد.

دانشجویانی که متقاضی نقل و انتقال هستند، باید میانگین نمره های آنها بیشتر از میانگین نمره های دانشجویان دانشگاه مقصد باشد. در نظر داشته باشید که میانگین نمره های مقطع کارشناسی پیوسته مطابق با 3 ترم تحصیلی پشت سر هم و برای محصلان مقطع کارشناسی ناپیوسته مطابق 2 ترم در نظر گرفته خواهد شد.

دانشجویانی که انتقالی گرفته اند، مدرک فارغ التحصیلیشان از سوی دانشگاه مقصد صادر می شود. شرایط دریافت انتقالی از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر در همان شهر وجود ندارد. انتقال دانشجویان از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر در یک شهر فقط جهت پاس کردن واحدهای تک درسی مجاز می باشد.

علاوه بر آن؛ درخواست انتقالی از دوره شبانه به روزانه، دانشگاه غیرانتفاعی به دوره روزانه یا شبانه، دانشگاه پیام نور به دوره روزانه یا شبانه، دانشگاه های غیردولتی به مراکز فنی و حرفه ای و علمی کاربردی ممنوع خواهد بود. همچنین دانشجویانی که درخواست مهمانی یا انتقالی در دوره روزانه را داده اند، باید شهریه دوره دوم دانشگاه مقصد پرداخت کنند. اگر در دانشگاه مقصد نمره قبولی در کنکور سراسری را داشته باشند، ملزم به پرداخت شهریه نخواهند بود.

دانشجویان دوره روزانه می تواند برای انتقالی به دانشگاه های پیام نور و غیرانتفاعی درخواست بدهند. همچنین دانشجویان غیر ایرانی که می خواهند انتقالی بگیرند، باید درخواست خود را به سازمان امور بین الملل و کمیسیون نقل و انتقالات دانشجویی ارسال نموده و نتیجه به آنها اعلام خواهد شد.

شرایط درخواست انتقالی دائم برای مقاطع تحصیلی مختلف چیست؟

متقاضیان تمام مقاطع تحصیلی مانند کاردانی، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی پیوسته و دکترای تخصصی می توانند درخواست انتقالی خود را در سامانه ثبت کنند. دانشجویانی که دانشگاه مبدا و مقصد با درخواست آنها موافقت کند، حتما باید در زمان اعلام شده در دانشگاه مقصد مراحل ثبت نام دانشگاه را انجام دهند.

در پایان می‌توان گفت؛ اگر دانشجویی از درخواست مهمانی منصرف شود، باید پیش از شروع نیمسال تحصیلی درخواست انصراف از مهمانی خود را به صورت مکتوب به معاونت آموزش دانشگاه ارائه کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1236253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =