کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق کولر با نصب سایبان

رئیس مرکز توسعه فناوری صنعت برق و انرژی گفت: نصب سایبان برای هر دو نوع کولر آبی و گازی، بسیار مؤثر بوده و به طور میانگین سبب کاهش حدود ۳۰ درصد در مصرف برق خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، مصطفی مافی رئیس مرکز توسعه فناوری صنعت برق و انرژی (مرکز رشد پژوهشگاه نیرو) گفت: گزارشات «هیأت بین دولتی تغییرات اقلیمی» بیانگر این مهم است که در سه دهه اخیر، دمای هوا به طور مستمر، نسبت به دهه قبل‌، گرم‌تر شده و دهه اخیر، گرم‌ترین دوره زمانی در نیمکره شمالی در هزاره گذشته است.

وی افزود: از جمله اثرات این افزایش دما، افزایش مصرف برق در بخش سامانه‌های سرمایشی و تهویه مطبوع ساختمان‌ها است. شایان ذکر است که امسال، سهم سامانه‌های سرمایشی و تهویه مطبوع از کل برق تولیدی کشور به حدود ۴۰ درصد (معادل ۳۰ هزار مگاوات) رسیده است که بیانگر اهمیت مدیریت درست مصرف برق در این حوزه است.

این مقام مسؤول ادامه داد: نکته حائز اهمیت در این میان، این مهم است که افزایش مستمر میانگین دما در سال‌های پیش رو، سبب افزایش تقاضای برق مصرفی سامانه‌های سرمایشی و تهویه مطبوعی خواهد شد و در صورت فقدان برنامه‌ها و سیاست‌های لازم‌الاجرا در بهینه‌سازی مصرف برق در بخش خانگی و عدم همکاری و مشارکت مردم در مدیریت درست مصرف برق وسایل سرمایشی، شاهد افزایش شکاف بین بخش‌های عرضه و تقاضای برق خواهیم بود که تأمین برق بخش خانگی را در سال‌های آتی با مشکل مواجه خواهد ساخت.

مافی یکی از راهکارهای مهم در مدیریت مصرف برق در وسایل سرمایشی، انتخاب صحیح این وسایل با توجه به کاربری ساختمان و اقلیم دانست و افزود: نظر به اینکه بخش عمده‌ای از مناطق مرکزی کشور جز مناطق با اقلیم گرم و خشک هستند، استفاده از کولرهای آبی به ویژه مدل‌های مجهز به موتورهای الکتریکی پربازده نظیر BLDCها، بهترین گزینه برای این مناطق است و بدون شک تبلیغ فرهنگ استفاده از کولرهای گازی در این مناطق با اصل مدیریت صحیح مصرف و حفظ محیط زیست، در تناقض خواهد بود موضوعی که این روزها، به وضوح با آن مواجه هستیم و به هیچ عنوان با شرایط اقلیمی مناطق مرکزی کشور سازگار نیست و با توجه به سیاست‌های افزایش پلکانی تعرفه‌های مصرف برق، سبب اعمال جریمه‌های سنگین در قبوض برق پرمصرف‌ها خواهد شد.

وی تاکید کرد: از طرفی دیگر، استفاده از کولرهای گازی و سامانه‌های تبرید تراکمی در مناطق با اقلیم گرم و مرطوب و معتدل و مرطوب و یا به اصطلاح شرجی، به جهت تأمین آسایش حرارتی، ضروری است. در این مناطق، تنظیم صحیح درجه حرارت آسایش ساختمان، نقش مهمی بر مدیریت مصرف انرژی خواهد داشت.

به گفته مافی تغییر تنظیم درجه حرارت آسایش از ۱۸ درجه سلسیوس به ۲۴ درجه سلسیوس، سبب کاهشی معادل ۲۰ درصد در مصرف برق خواهد شد که با توجه به پهنه وسیع مناطق با شرایط شرجی در کشور، هزینه برای کاهش مصرف انرژی در سامانه‌های سرمایشی و تهویه مطبوع، استفاده از سایبان‌ها است.

وی توصیه کرد: نصب سایبان برای هر دو نوع کولر آبی و گازی، بسیار مؤثر بوده و به طور میانگین سبب کاهش حدود ۳۰ درصد در مصرف برق خواهد شد.

مافی ادامه داد: کاهش طول کانال در کولرهای آبی و عایق کردن آن بخش از کانال که در معرض هوای بیرون است، سبب افزایش ۱۵ تا ۳۰ درصدی راندمان کولر خواهد شد. در کولرهای گازی، رعایت فاصله حداقلی بین یونیت بیرونی (کندانسور) و یونیت داخلی (اواپراتور یا پنل داخلی) و همچنین نصب یونیت خارجی در فضایی که گردش هوای بیرون به سهولت اطراف آن اتفاق بیفتد، در کاهش مصرف برق و افزایش راندمان سیستم (دمای سرد خروجی از یونیت داخلی)، بسیار مؤثر خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1236884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =