رازینی: اضافه شدن هوش مصنوعی به واحدهای درسی تمام رشته‌های دانشگاهی 

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: از مهرماه امسال ۲ واحد درسی برای آشنایی دانشجویان با هوش مصنوعی در واحدهای درسی تمام رشته‌ها در نظر گرفته شده که گذراندن آن برای دانشجویان گروه فنی و مهندسی الزامی است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، روح الله رازینی معاون آموزشی وزیر علوم در نشست خبری این معاونت که 31 تیرماه 1403 برگزار شد، اظهار کرد: هوش مصنوعی در بازارهای مختلف پیشرفت داشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد هوش مصنوعی سالانه ۱۲۰ درصد افزایش داشته و پیش‌بینی می‌شود بیش از صد میلیون نفر در سال ۲۰۲۵ در این حوزه فعالیت خواهند کرد.

وی ادامه داد: طی سال‌های اخیر در تولید محتوای هوش مصنوعی کارهای خوبی انجام شده، اما در به‌کارگیری هوش مصنوعی هنوز جای کار است و رتبه خوبی نداریم.

رازینی با بیان اینکه تاثیر هوش مصنوعی در حوزه آموزش عالی در سه جنبه قابل بررسی است، گفت: نخست نظام یاددهی و یادگیری است و اساتید باید نقش متفاوتی را ایفا کنند و وزارت علوم به سمت رویکرد مشارکت‌دهی حرکت کرده و ضوابط آموزشی و توانمندی دانشجویان و اساتید باید تغییر کند.

وی اضافه کرد: محور دوم اقدامات آموزش عالی در هوش مصنوعی در محتوای آموزشی‌ است و با توجه به اینکه همه حوزه‌ها از هوش مصنوعی متاثر هستند، نیاز به متناسب‌سازی با هوش مصنوعی است.

رازینی گفت: از اقدامات مشخص وزارت علوم در هوش مصنوعی، محور تولید محتواست که در همین رابطه، از مهر امسال درس دو واحدی الزامی برای رشته‌های فنی مهندسی مرتبط با هوش مصنوعی پیش‌بینی شده است و دو واحد اختیاری برای سایر رشته‌ها نیز در خصوص هوش مصنوعی داریم.

رازینی در خصوص ارتقای جایگاه آموزش عالی نیز گفت: در دو سال اخیر جشنواره سرآمدان آموزشی را داشتیم و آیین‌نامه برای سرآمدان در کشور تدوین شد و اخیرا ۱۹ استاد در سطح ملی تجلیل شدند.

وی بیان کرد: در راستای حمایت از فعالیت اعضای هیات علمی، ضوابطی برای آموزانه داشتیم و برای استادانی که به دنبال تقویت آموزش در دانشگاه‌ها هستند تسهیلاتی در نظر گرفتیم.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: توجه به اساتید موفق از طریق پایه‌های آموزشی اقدام دیگر در معاونت آموزشی است و تلاش کردیم از حوزه آموزش غفلت نداشته باشیم.

وی افزایش ظرفیت مهارتی و اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان را دغدغه وزارت علوم برشمرد و گفت: ظرفیت مهارتی محتوای راه‌ها افزایش یافت از طریق بسته مهارتی که دانشجویان بین ۵ تا ۱۵ واحد مهارتی باید بگذرانند و کمک می‌کند فارغ‌التحصیلان با مهارت وارد بازار کار شوند.

رازینی، متناسب‌سازی ظرفیت رشته‌ها با فرصت‌های شغلی، تقویت زیرنظام‌های مهارتی و توجه به بورس صنعت و اشتغال را از دیگر اقدامات معاونت آموزشی وزارت علوم در سه سال اخیر ذکر کرد.

وی ادامه داد: همچنین در حمایت از نخبگان و استعدادهای درخشان فرایند پذیرش نخبگان تقویت شد، در مقطع کارشناسی ارشد ۳۰ درصد و در دکتری ۱۰۰ درصد رشد داشتیم و در پذیرش دانشجو متناسب با نیاز جامعه نیز سامانه نان را راه‌اندازی کردیم.

معاون وزیر علوم در مورد ادغام دانشگاه‌ها نیز توضیح داد: برخی از موسسات در مسیر قانونی بررسی و محدود شدند؛ در دانشگاه پیام نور با مذاکرات انجام شده، پیشنهاد دادیم ساماندهی برخاسته از خود دانشگاه باشد و معتقدیم نیروی انسانی نباید آسیب ببیند و بر این اساس مصوباتی با ملاحظات انجام شد و به صورت جدی هیچ ادغامی تاکنون انجام نشده و پیشنهاد دادیم واحد به واحد دانشگاه بررسی کنیم تا با الگوی پیشنهادی ادغام انجام شود و البته باید اراده جدی در دانشگاه پیام نور برای ادغام وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: دو هزار و پانصد واحد آموزش عالی داریم و برخی از این مجموعه‌ها یک دانشگاه هستند، برخی شعبه هستند که نیاز به تقلیل وجود دارد و ساماندهی توسط موسسات انجام شده و اراده زیر نظام در این ساماندهی مهم است اما به صورت جدی اقدامی در نظام ساماندهی نداشتیم.

رازینی درباره اولویت نظام آموزش عالی در دولت آینده گفت: در حوزه ارتقای مهارتی دانش‌آموختگان فعالیت‌هایی انجام شده اما نقص‌هایی وجود دارد برای مثال سامانه‌ای برای رصد نیروی انسانی وجود ندارد، در نیاز محوری و تقاضا محوری روند استاد محور باید پیگیری شود و در ارتقای جایگاه آموزش باید ‌اقدامات پیگیری شود.

اضافه شدن دو واحد هوش مصنوعی اقدام هوشمندانه وزارت علوم بود

در ادامه این نشست خبری، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری نیز به اهمیت هوش مصنوعی پرداخت و گفت: هوش مصنوعی در بین فناوری نوظهور، همه ابعاد زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و سبک زندگی روزمره را تغییر داده و تنها فناوری است که مقام معظم رهبری برای ما هدف‌گذاری کمّی کرده است تا بین ۱۰ کشور برتر قرار گیریم.

شقایق حق‌جوی جوانمرد افزود: ویژگی موج‌های فناوری این است که زمین بازی کسب‌وکارها را تغییر می‌دهد و اگر به اندازه کافی آمادگی برخورد با آن را نداشته باشیم شکننده و از بین برنده است، اگر همه مشاغل تخصصی آمادگی مواجهه با هوش مصنوعی را نداشته باشند آسیب خواهند دید.

وی تصریح کرد: معاونت علمی در سال‌های اخیر اقدامات ویژه‌ای داشته که ایجاد ستاد توسعه فناوری و تدوین سند ملی هوش مصنوعی از جمله آنهاست و اولین بند سند به لزوم توسعه و تربیت سرمایه انسانی متخصص و ماهر اشاره دارد.

حق جو اضافه کرد: وزارت علوم یک کار هوشمندانه کرد و آن همین اضافه شدن دو واحد هوش مصنوعی بوده است.این یک اقدام کلیدی و با ارزش است.هر کسی بخواهد کاربرد هوش مصنوعی را در رشته خودش داشته باشد، ۳ واحد را در نظر گرفتیم. تا کاربرد هوش مصنوعی در رشته‌های مختلف را از طریق یک کار بین رشته‌ای را انجام دهد .و این به استاد اختصاص داده می‌شود و ما تا صد میلیون تومان در این مسابقه‌ای که اگر تایید بشه تا مهر ماه آماده ارائه کند

وی افزود: امتیاز برای استادی است که قبلاً موضوع هوش مصنوعی را استفاده کرده باشد.با همکاری بنیاد علم یک کرسی یک میلیارد تومانی هم در دسترس گذاشته‌ایم و آن برای اساتید است تا کتاب و پروژه را در نظر بگیرند و این در سایت بنیاد علم قرار داده شده است.به خاطر تربیت نیروی انسانی متخصص و تمام فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ما را آماده کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1237362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =