انسجام در اردوگاه دموکرات‌ها پس از کناره‌گیری بایدن / چه کسی به عنوان نامزد نهایی معرفی خواهد شد؟

با توجه به کناره‌گیری بایدن به نظر می‌رسد گام ابتدایی دموکرات‌ها معرفی رسمی نامزد ریاست جمهوری و معاون اول او خواهد بود و پس از آن انتظار می‌رود که در روزها و هفته‌های سرنوشت‌ساز پیش‌رو افراد برجسته حزب دموکرات به حمایت از نامزد نهایی بپردازند.

به گزارش خبرنگار بین‌المللی ایسکانیوز، پس از برگزاری مناظره اول ریاست جمهوری آمریکا که حدودا سه هفته پیش برگزار شد، نگرانی‌ها در میان اعضای احزاب، کمک کنندگان مالی و طرفداران این حزب به دلیل ناتوانی جسمی و روانی جو بایدن بیشتر شد و در نهایت روز گذشته بایدن تصمیم در اثر فشارهای موجود کناره‌گیری کند. در بیانیه جو بایدن که پس از اعلام کناره‌گیری منتشر شد، آمده است: «این بزرگترین افتخار زندگی من بوده که به‌عنوان رئیس جمهور شما خدمت کنم و در حالی که قصد من این بود که مجددا انتخاب شوم، معتقدم که به نفع حزب و کشورم است که کناره‌گیری کنم و صرفا بر انجام وظایف خود به عنوان رئیس جمهور برای باقیمانده دوره خود تمرکز کنم».

بیشتر بخوانید:

پول سالاری و پیرسالاری دو مشکل نظام سیاسی آمریکا / کاملا هریس با انتخاب یک معاون اول جوان می‌تواند ورق را برگرداند

درست پس از اعلام این خبر، بایدن از طریق نامه‌ای از کامالا هریس -معاون خود- به عنوان نامزد ریاست جمهوری حمایت کرد و از بقیه خواست او را به‌عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات نوامبر انتخاب کنند و حزبش را تشویق کرد که پشت سر او متحد شوند. تصمیم ناگهانی بایدن به‌دنبال هفته‌ها فشار فزاینده از سوی هم حزبی‌های خود که نگران توانایی رئیس‌جمهور برای شکست ترامپ پس از عملکرد ضعیف او در مناظره ماه گذشته بودند، گرفته شد.

در میان دموکرات‌هایی که به متحدان خود درباره شانس بایدن ابراز نگرانی می‌کنند، نام باراک اوباما -رئیس‌جمهور سابق- و نانسی پلوسی -رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا- نیز به چشم می‌خورد که به طور خصوصی به بایدن گفته بودند در صورت عدم کناره‌گیری وی ممکن است حزب توانایی در دست گرفتن کنترل مجلس نمایندگان را از دست بدهد. جو بایدن که به دلیل ابتلا به کووید در خانه ساحلی خود در دلاور بستری شده بود، ابتدا نسبت به انتقادات مطرح شده خشمگین بود و عصبانیت خود را نسبت به افرادی چون پلوسی و اوباما صراحتا اعلام کرد.

جالب اینجاست که تا کنون چنین اختلافی بین رئیس‌جمهور فعلی و سایر چهره‌های برجسته حزب دموکرات در طول نسل‌ها دیده نشده بود و در واقع منتقدان بایدن همان کسانی بودند که نقش به سزایی در به قدرت رسیدن او داشتند. به عنوان مثال اوباما یکی از افراد تاثیرگذار بود که هم بایدن را به عنوان معاون اول خود معرفی کرده بود و هم در سال 2020 حمایت‌های زیادی از او انجام داد. همچنین پلوسی و سناتور چاک شومر، رهبر دموکرات‌های سنا بودند که در حوزه قانون‌گذاری کمک‌های زیادی به بایدن انجام دادند.

به هر ترتیب، به نظر می‌رسد اکنون با اعلام کناره گیری بایدن و حمایتش از کاملا هریس، اردوگاه دموکرات‌ها در روزهای آینده نیازمند همبستگی بیشتری خواهد بود. به ویژه اینکه دونالد ترامپ پس از خبر کناره‌گیری بایدن اعلام کرد «شکست دادن کامالا هریس آسان تر از جو بایدن خواهد بود». مسئله حائز اهمیت اکنون این است که دموکرات‌ها چه فردی را به عنوان نامزد اصلی خود برای رقابت با ترامپ معرفی خواهند کرد که قادر به شکست دادن رقیب سرسخت آنها باشد.

در میان دموکرات‌ها، کاملا هریس، گاوین نیوسام، کلینتون، میشل اوباما و تعدادی دیگر، نمایندگان احتمالی هستند. در این میان کاملا هریس کسی که بایدن از او حمایت کرده طبق آمارها بهترین جایگاه را دارد. همچنین از نظر آماری یک نظرسنجی جدید از مرکز تحقیقات روابط عمومی ای. پی نورس نشان داد که از هر 10 دموکرات، 6 نفر معتقدند که کامالا هریس به عنوان رئیس جمهور می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد.

آلوین تیلری، مدیر مرکز مطالعات تنوع و دموکراسی در دانشگاه نورث وسترن و یک نظرسنجی از حزب دموکرات، گفت که هریس تنها نامزدی است که برای رقابت با ترامپ نیاز به شناسایی نام دارد. تیلری به سی ان ان شیکاگو گفت: «از بین پنج نامزد جانشین بایدن، فقط کاملا هریس امکان برنده شدن در سطح ملی را دارد. اندرو فلدمن، یک استراتژیست دموکرات که از نزدیک با احزاب مختلف ایالتی همکاری می‌کند، گفت: هریس برای ادامه میراث بایدن منطقی‌تر به نظر می‌رسد. فلدمن می‌افزاید: آنها در موضوعات مشترکی همفکر بوده‌اند. در این گزارش همچنین به دیگر افراد حزب دموکرات که احتمال نماینده شدن برای پست ریاست جمهوری از طرف حزب دموکرات‌ها را دارند نیز اشاره شده‌است. از جمله گاوین نیوسام، جی بی پریتزکر.

چند نظرسنجی که در ماه ژوئیه بایدن و هریس را با ترامپ در ایالت‌ها و در سطح ملی مقایسه کرد، نشان می‌دهند که هریس اختلاف چندانی با بایدن یا کمی جلوتر از او است. اولین نشانه این تغییر از اولین نظرسنجی پس از مناظره سی.ان ان بود که نشان داد، معاون رئیس جمهور با 2 درصد (در محدوده خطا) از ترامپ عقب‌تر است در حالی که بایدن با 6 امتیاز عقب بود. یک نظرسنجی ملی پس از سوءقصد نافرجام به ترامپ، از رویترز/ایپسوس نشان می‌دهد که رقابت ریاست جمهوری بایدن یا هریس علیه ترامپ از نظر آماری مساوی است.

نظرسنجی انتخابی فیر وت و سروی یو اس آ نشان می‌دهد که هریس بهترین عملکرد را نسبت به سایر گزینه‌های غیر بایدن دارد (ترامپ 46٪ - هریس 42٪). نامزدهای دیگری که معمولا در سه گزینه برتر رأی دهندگان رتبه بندی می‌شوند عبارتند از ویتمر (31٪) و وزیر حمل و نقل پیت بوتیگیگ (29%).

با وجود تمام این آمارها مقایسه بین نمایندگان جایگزین بایدن در برابر ترامپ همچنان کمترین احتمال پیروزی را دارند و همچنان ترامپ پیروز مبارزات می‌تواند باشد. نظر سنجی‌های چند روز قبل نشان می‌داد که اگر بایدن کنار برود، کاملا هریس با رأی بالا به عنوان نامزد دموکرات‌ها انتخاب می‌شود. میشل اوباما نصف هریس رأی دارد و نیوسام-که در حرف زدن حریف ترامپ شناخته می‌شود- فقط 6 درصد رأی را به سمت خود دارد. همچنین در نظر سنجی‌های صورت گرفته بین بایدن و ترامپ، بایدن 43 درصد و ترامپ 46 درصد احتمال پیروزی دارند.

اما دیگر نمایندگان حزب دموکرات پس از او قرار می‌گیرند. کاملا هریس با 43 % و ترامپ 49%، دیگر نماینده دموکرات‌ها نیوسام، 40% در برابر ترامپ 48 درصد، ساندرس42 % در برابر ترامپ 48 % ، پیروزی احتمالی خواهند داشت. مطابق نظرسنجی‌ها نیز میشل بایدن با اختلاف کمتر (3-4 درصد) می‌بازد ولی بقیه وضع بدتری دارند. هریس با اختلاف 6% و نیوسام با اختلاف 8% در میان دموکرات‌ها به عنوان رقیب ترامپ امکان حضور داشتند.

به نظر می‌رسد اکنون با توجه به کناره‌گیری بایدن ابتدا باید منتظر ماند تا نامزد جایگزین ابتدا به صورت رسمی توسط حزب دموکرات اعلام شود؛ گام بعدی معرفی معاون اول نامزد حزب خواهد بود و پس از آن احتمالا کمپین انتخابی و رویدادهای احتمالی می‌تواند بر نتیجه نهایی تاثیرگذار باشد. پس از آن باید منتظر نظرسنجی‌ها و داده‌های جدید بود که می‌تواند برای انتخاب رئیس جمهور آتی آمریکا تعیین کننده باشد. به احتمال زیاد روزها و هفته‌های آتی بسیار سرنوشت ساز خواهد بود و تحولات انتخاباتی آمریکا به حداکثر خواهد رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1237474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =