۱۴ درصد تولیدات ماهیان سردابی کشور در چهارمحال و بختیاری است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری گفت: تعداد ۴۷۰ مزرعه پرورش ماهی مجاز در این استان وجود دارد که ۱۴ درصد تولیدات ماهیان سردابی کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از چهارمحال و بختیاری، اولین رویداد ملی و استارتاپ طرح توسعه زنجیره ارزش راهبردی ماهیان سردابی کشور به همت تعدادی از دستگاه‌های دولتی، سازمان‌ها، دانشگاه‌ها و اتاق بازرگانی استان، باحضور اساتید علمی، پژوهشگران، نخبگان و متخصصین این حوزه، برگزار شد.

حسین برزگر، رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در این همایش گفت: تولید آبزیان یکی از مهم‌ترین زنجیره‌های تولیدی حوزه کشاورزی چهارمحال و بختیاری می‌باشد که بیش از ۱۰ درصد ارزش تولیدات کشاورزی استان وابسته به صنعت شیلات است؛ یعنی از ۴۵ هزار میلیارد تومان ارزش تولیدات کشاورزی، بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن، از تولیدات شیلات است.

وی افزود: تخصیص آب در حوزه زراعت، ۶ الی ۷ هزار مترمکعب و در حوزه باغبانی، ۶ هزار متر مکعب به ازای هر هکتار است؛ که در حوزه آبزیان، ۵ هزار و ۶۰۰ متر مکعب، به ازای هر تن پرورش ماهی، تخصیص آب وجود دارد.

حسین برزگر خاطرنشان کرد: ۴۷۰ مزرعه پرورش ماهی مجاز در این استان وجود دارد که ۱۴ درصد تولیدات ماهی‌های سردابی کشور را به خود اختصاص داده و ۲۲ کارخانه تولیدی خوراک آبزیان با میزان تولید حدود ۴۰۰ هزار تن در این استان قرار دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: چهارمحال و بختیاری، تنها استانی است که ظرفیت زیرساختی ماهی را دارد و هم اکنون ۱۱مرکز بسته‌بندی ماهی با ظرفیت ۳۶ هزار تن بسته‌بندی در سطح استان، فعال است.

وی یادآور شد: آمار تولید آبزیان در چهارمحال و بختیاری و در چند سال گذشته، بین ۲۲ تا ۲۳ هزار تن متوقف شده بود که طی ۲ سال‌ گذشته با ساختارهای قبلی و تنها با پیدا کردن بازارهای جدید، تولید آبزیان این استان به ۱۰ هزارتن، افزایش پیدا کرد.

حسین برزگر تشریح کرد: به ازای هر تن، پرورش ماهی در محاسبات وزارت نیرو، ۱۰ لیتر آب تخصیص داده می‌شود که در استان ما تولیدکنندگان به ازای هر ۳ لیتر آب، یک تن تولید ماهی دارند؛ اما در سراسر جهان به ازای هر ۱۰ لیتر آب، ۱۰۰ تن پرورش آبزیان وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: مرکز تحقیقات شیلات، حدود ۲۵ نوع خوراک فرآوری شده از آبزیان، تولید کرده است که باید بسته‌بندی و صادرات این محصول در کشور به صورت جدی‌تر پیش برود و در حوزه فرآوری غذای ماهی، کارهای جدیدی در استان چهارمحال و بختیاری صورت بگیرد.

وی ابراز کرد: بازارهای جهانی برای صادرات ماهی از استان چهارمحال و بختیاری، فقط به ۲ تا ۳ کشور محدود است که تلاش می‌شود با تشکیل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماهیان سردابی در اتاق بازرگانی استان، این بازار تقویت شود.

خبرنگار: احمدرضا فضل‌اللهی

انتهای پیام/

کد خبر: 1238952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =