مقابله با ریزگرد دشت‌های چهارمحال و بختیاری در دستور کار قرار دارد

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری گفت: برخی از دشت‌های استان چهارمحال و بختیاری به کانون اصلی گرد و غبار تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از چهارمحال و بختیاری، خسرو کیانی، مدیرکل مدیریت بحران استان در نشست خبری با خبرنگاران گفت: در طول سه سال گذشته، رخدادهای طبیعی زیادی از جمله زلزله ۵.۷ ریشتری کوهرنگ در مهرماه ۱۴۰۰، سیل مردادماه ۱۴۰۱، برف سنگین بهمن‌ماه ۱۴۰۱ و تنش آبی بی‌سابقه در سطح استان اتفاق افتاد و همه آن‌ها مدیریت شدند.

وی با اشاره به اقدامات ستاد بحران برای تأمین آب شرب چهارمحال و بختیاری افزود: در بحث تنش آبی، کارهایی برای اجرای خطوط پدافندی و اضطراری، به‌خصوص در مرکز استان انجام شد؛ از جمله خط لوله سامان-فدک و پروژه بن-بروجن که بعد از سال‌ها به نتیجه رسید.

خسرو کیانی اظهار کرد: با اقدامات لازم در جهت رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای، رودخانه‌ها و مسیل‌ها، توانستیم از رخدادها و بحران‌های پیش رو، جلوگیری کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان، با بیان اینکه اعتبارات و تسهیلات خوبی برای پیشگیری از حوادث و بازسازی به سازمان‌ها تخصیص داده شده، عنوان کرد: در طول این سال‌ها در مجموع یک‌هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان اعم از تسهیلات کم‌بهره، بلاعوض و تملک دارایی‌ها اختصاص داده شد.

وی یادآور شد: در سه سال گذشته، در کل ۵۱۳ پروژه پیشگیری و بازسازی انجام شده است که شامل ترمیم و مقاوم سازی ۹ هزار واحد مسکونی با خسارت جزئی بین ۳۰ تا ۶۰ درصد بوده است.

کیانی با تأکید بر اینکه پوشش بیمه‌ای و بیمه واحدهای مسکونی برای اولین بار در چهارمحال و بختیاری، آغاز و سال گذشته عملیاتی شد، تشریح کرد: چهارمحال و بختیاری جزو اولین‌ استان‌هایی است که در آن بیمه مسکونی در سطح شهر و روستاها انجام شد. در همین راستا، ۴ هزار واحد خسارت‌دیده برای جبران خسارات، ثبت سامانه شدند و ۲۸ میلیارد تومان اعتبار پرداخت شد.

مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان خسارت کشاورزی پرداخت شده است

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری ابراز داشت: در حوزه کشاورزی، به‌طور سالانه ۷۰۰ میلیارد تومان خسارت حوادث مختلف به کشاورزان پرداخت شده است.

وی ابراز کرد: سند کاهش خطر حوادث و سوانح و سند آمادگی و پاسخ استان به همین منظور تدوین شد؛ این سندها به تأیید مدیریت بحران کشور و پژوهشکده سوانح طبیعی کشور رسیده است و قرار است رونمایی و ابلاغ شوند؛ این اسناد، هر ۵ سال یکبار قابلیت به‌روزرسانی دارند.

خسرو کیانی خاطرنشان کرد: سازه‌ها و ساختمان‌های ناپایدار، شناسایی و شناسنامه‌دار شدند و به مالکان خصوصی یا دستگاه‌های دولتی و عمومی ابلاغ شدند و به این منظور، حدود ۱۸۰ ساختمان، در مرکز استان چهارمحال و بختیاری شناسایی شد و برای مقاوم‌سازی این ساختمان‌ها، ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار به کشور پیشنهاد شده است.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در سه سال گذشته ۳۷۰ مانور عملیاتی در سطح استان برگزار شد، افزود: مانورهایی در نقاطی از استان، از جمله شهرک الهیه بروجن، دانشگاه شهرکرد، فجر لردگان و تعویض پیست بارده انجام شد که یکی از این مانورها در محله منظریه شهرکرد در راستای حل مشکلات این منطقه از جمله نخاله‌های ساختمانی، فضای سبز و بحث تعویض آسفالت بود که ۲۲ روز به‌طول انجامید.

تعداد ۶۵ دستگاه ماشین‌آلات و تجهیزات به ناوگان امدادی استان اضافه شد

وی با تأکید بر اهمیت تجهیزات در بحث امداد و نجات، عنوان کرد: در طول این سال‌ها ۶۵ دستگاه امدادی شامل ماشین‌های سبک، سنگین و برف‌روب به ناوگان امدادی و مدیریت بحران استان اضافه و باعث افزایش توان کمک‌رسانی سازمان‌های مختلف از جمله شهرداری، دستگاه‌های خدماتی، راهداری و جمعیت هلال احمر شد.

این مقام استانی گفت: پهنه‌بندی برای ۵ حادثه مهم در استان چهارمحال و بختیاری از جمله زمین لغزش، سیل، فرونشست، بهمن و آتش‌سوزی با استفاده از روش‌های هوش مصنوعی انجام شد که وضعیت حوادث در گذشته و آینده را نشان می‌دهد و می‌توانیم از آن برای به‌کارگیری اقدامات لازم جهت جلوگیری از حوادث استفاده کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان چهارمحال و بختیاری اظهار تصریح کرد: در استان، ۳۱ سوله طرح زلزله ساماندهی شد که در طول این سه سال، توسط سازمان مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری برای استفاده در زمان قبل، حین و حتی بعد از بحران برای اسکان، آموزش و ایجاد شرایط فرهنگی و ورزشی، مورد استفاده قرار گرفته که تعدادی از آن‌ها بازسازی و تعیین اعتبار شد.

وی در خصوص اطلاع‌رسانی و هشدارهای مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری گفت: برای آمادگی در برابر احتمال وقوع رخدادهای طبیعی، حدود ۷۰ اخطاریه قرمز، ۱۶۰ اطلاعیه نارنجی و ۲۷۰ اطلاعیه زرد در طول دوران دولت سیزدهم، از این سازمان صادر شد.

کیانی خاطرنشان کرد : برخی از دشت‌های استان چهارمحال و بختیاری به کانون اصلی گرد و غبار تبدیل شده که راه حل آن، احیای این مناطق است و این مسئله در کارگروه مقابله با ریزگردها در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استان در پایان اضافه کرد: چهارمحال و بختیاری به عنوان استان معین منطقه ۱۴ تهران و کهگیلویه و بویراحمد به عنوان معین چهارمحال و بختیاری معرفی شدند.

وی ادامه داد: استان چهارمحال و بختیاری در برگزاری دو رویداد بین‌المللی مدیریت بحران و ایران قوی، موفق به کسب رتبه برتر شد.

خبرنگار: احمدرضا فضل‌اللهی

انتهای پیام/

کد خبر: 1239237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =