راه دشوار پزشکیان در گرفتن رای اعتماد/ حداقل دو تا سه وزیر پیشنهادی چالش برانگیز می‌شوند

بر اساس گفته‌های نمایندگان مجلس از طیف‌های مختلف سیاسی، مسعود پزشکیان در گرفتن رای اعتماد برای کابینه‌اش راه دشواری در پیش دارد و ممکن است دو یا سه وزیر پیشنهادی وی رای اعتماد نگیرند یا حداقل به دشواری به صندلی وزارت برسند. 

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز؛ انتشار لیست کابینه مسعود پزشکیان، موجی از واکنش‌های متفاوت را در میان موافقان و مخالفان وی برنگیخته است. برخی این کابینه را تلاشی برای رسیدن به «وفاق ملی» و برخی دیگر آن را یک «کابینه حداقلی» می‌دانند.

بیشتر بخوانید؛

لیست وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان اعلام وصول شد

اما صرف نظر از تحلیل‌ها و واکنش‌هایی که در میان فعالان رسانه‌ای، سیاستمداران و کاربران فضای مجازی صورت گرفته، نحوه مواجهه نماینگان مجلس شورای اسلامی با این فهرست یکی دیگر از مسائل بحث برانگیز حول لیست وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم است.

در روزهای منتهی به اعلام اسامی کابینه پزشکیان، لیست‌های متعددی از وزرای پیشنهادی منتشر شد که هر چند بعضا با تکذیب رئیس سابق شورای راهبری انتخاب کابینه مواجه ‌شد اما سرانجام برخی از اسامی که در گمانه زنی‌ها دست به دست شده بود در روز ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ از سوی محمدباقر قالیباف در صحن علنی مجلس خوانده شد؛ اسامی که بعضا ممکن است حساسیت برخی از نمایندگان را برانگیزد و کار مسعود پزشکیان را در گرفتن رای اعتماد دشوار کند.

در راستای ارزیابی چالش‌های مسعود پزشکیان در مسیر گرفتن رای اعتماد برای وزرای پیشنهادی‌اش با مجید نصیرپور نماینده سراب و عضو فراکسیون مستقلین مجلس، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر، پیمان فلسفی و سید مرتضی محمودی نمایندگان تهران در راهروهای مجلس شورای اسلامی گفتگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

پزشکیان در راستای گرفتن رای اعتماد راه راحتی در پیش ندارد

نصیرپور درباره فضای کلی مجلس در مواجهه با کابینه پزشکیان به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: آقای پزشکیان در راستای گرفتن رای اعتماد برای کابینه‌اش راه راحتی در پیش ندارد و حتما سه الی چهار گزینه با چالش جدی مواجه می‌شوند البته تلاش می کنیم انشاءالله حداکثر وزرا بتوانند رای اعتماد بگیرند.

این عضو کمیسیون مستقلین مجلس در تشریح علل چالش‌های رای اعتماد به وزرای پیشنهادی کابینه پزشکیان گفت: ممکن است برخی گزینه‌ها به دلایل سیاسی دچار چالش شوند و برخی گزینه‌های دیگر نیز به دلایل تخصصی و تجربی به مشکل برخورند.

گزینه وزارت خانه‌های راه و شهرسازی، میراث، گردشگری و رفاه دچار چالش می‌شوند

وی در پاسخ به این پرسش که کدام وزارت‌خانه‌ها دچار چالش ممکن است دچار چلش ‌شوند گفت: وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو و وزارت میراث و گردشگری به چالش می‌خورند درباره بقیه وزارت خانه‌ها مثل وزارت رفاه نیز ممکن است چالش‌هایی بوجود آید.

نصیرپور در پاسخ به نحوه مواجهه اعضای جبهه پایداری با وزرای پیشنهادی پزشکیان گفت: آن‌ها روی مواضع سیاسی‌شان خیلی اصرار خواهند کرد و اگر این مساله پیش آید حتما از آقای قالیباف توقع داریم که برای ایجاد وفاق تلاش کنند تا حداکثر وزرا بتوانند رای اعتماد بگیرند. بررسی عادلانه سوابق وزرا به قسم‌نامه نمایندگان برمی‌گردد و اگر آقای قالیباف هم در این راستا تلاشی کنند نمی‌توان آن را ادای دین به مستقلین مجلس تعبیر کرد بلکه این کار در جهت دفاع از حقوق مردم صورت می‌گیرد و عموما نمایندگان اگر ببینند کسی در تراز وزارت نیست رای نخواهند داد.

نصیرپور تصریح کرد: آقای دنیامالی جزو فراکسیون مستقلین نیستند البته از لحاظ سیاسی تا حدودی نزدیک هستند، از فراکسیون مستقلین فقط آقای نوری قزلجه در لیست وزرای رئیس‌جمهور قرار دارند و نمایندگان مجلس نیز با ایشان همراهی خواهند کرد.

وی تصریح کرد: درباره رایزنی آقای پزشکیان با آقای قالیباف درباره کابینه پیشنهادی ایشان اطلاع موثقی ندارم ولی قاعدتا این اتفاق افتاده است.

حدود شش نفر از وزرای پیشنهادی رای نمی‌آورند یا رای پایین می‌آورند

حاجی دلیگانی با بیان این که تعدادی از وزاری پیشنهادی آقای پزشکیان افراد توانمندی هستند به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: ده تا دوازده نفر از این افراد رای اعتماد می‌گیرند ولی حدود شش نفر یا رای نمی آورند یا رای پایین می‌آورند.

وی در پاسخ به این پرسش که کدام وزرای پیشنهادی با استقبال پایین مجلس مواجه می‌شوند گفت: وزیر راه و شهرسازی یکی از این گزینه‌ها است. وزیر امور خارجه نیز اگر دیدگاه برجامی داشته باشد و دست آموز کسی باشد که بحث میدان و دیپلماسی را مطرح کرد، قطعا مجلس با وی کنار نخواهد آمد.

نماینده مردم اصفهان در ادامه تصریح کرد: کابینه پیشنهادی تلاش کرده معطوف به وفاق ملی باشد.

احتمالا پزشکیان با قالیباف درباره کابینه‌اش رایزنی کرده است

وی در پاسخ به این پرسش که آیا رئیس‌جمهور قبل از معرفی کابینه با رئیس مجلس رایزنی داشته است گفت: احتمالا این اتفاق افتاده ولی من خبر ندارم.

حاجی دلیگانی در تشریح موضع فراکسیون انقلاب اسلامی در برابر کابینه پیشنهادی پزشکیان گفت: فکر می‌کنم فراکسیون در این زمینه باز برخورد کند ولی ملاک ما همان دوازده شاخصی که رهبر انقلاب اعلام کردند.

این نماینده مجلس با بیان این که در کابینه پیشنهادی هم افراد جوان دیده می‌شوند هم افراد مسن گفت: سن مهم نیست بلکه آنچه اهمیت دارد، توانمندی و انگیزه افراد است. ما در دولت آقای رئیسی وزیری داشتیم که سن بالایی نداشت اما بخشی از وقتش صرف اتفاقاتی خارج ز حوزه مسئولیتش می‌شد!

درباره بعضی افراد کابینه پیشنهادی حساسیت وجود دارد

پیمان فلسفی به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: از الان نمی توانیم بگوییم همه وزرا رای می‌آوند یا خیر به جهت این که تازه از امروز بررسی‌ها شروع می‌شود اما افراد مختلفی از اول مطرح بودند و درباره بعضی از آن‌ها حساسیت وجود دارد.

وی افزود: باید شاخصه‌های لازم برای رای اعتماد به کابینه لیست شود و ببینیم وزرا همان مولفه‌هایی که مقام معظم رهبری فرمودند را دارا هستند یا خیر؟ طی این چند روز بررسی، ما به یافته‌های جدید و بیشتری درباره وزرای پیشنهادی دست پیدا خواهیم کرد و بر اساس این شناخت، معیارهای دوازده‌گانه رهبری و شاخص‌های فنی وتخصص وزرا به جمع‌بندی مناسبی خواهیم رسید.

نماینده مردم تهران با بیان این که ممکن است برخی از وزرا به جهت حساسیت‌هایی که مجلس دارد رای نیاورند گفت: باید در روزهای آینده ببینیم چه می‌شود.

تلاش برای موازنه جناح‌های سیاسی در لیست وزرا صورت گرفته است

فلسفی در ادامه افزود: از نظر من موازنه جناح‌ها و طیف‌های سیاسی در این فهرست وزرا شاید به طور کامل رعایت نشده باشد اما تلاش شده در این جهت قدم برداشته شود ولی وزن فهرست پیشنهادی آن بیشتر اصلاح‌طلبی است.

این نماینده مجلس در پاسخ به این که حداقل روی چند نفر از وزرا حساسیت وجود دارد گفت: فکر می‌‍‌کنم حداقل دو تا سه نفر هستند.

وزرای پیشنهادی را با شاخص‌هایی که رهبر انقلاب اعلام کردند، ارزیابی می‌کنیم

محمودی به خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز گفت: لیستی که رئیس‌جمهور محترم تحویل مجلس دادند تقریبا لیست قابل قبولی بود اما به طور خاص درباره دو یا سه گزینه بحث داریم البته فعلا باید صبر کنیم وزرا به مجلس بیایند و در کمیسیون‌ها حضور پیدا کنند و برنامه‌های خودشان را ارائه کنند.

وی افزود بنای ما این است که وزرا را با شاخص‌های مقام معظم رهبری مورد ارزیابی قرار دهیم. ضمن این که باید دارای برنامه باشند و برنامه آن‌ها نیز بر اساس آن چیزی باشد که رئیس‌جمهور محترم در مناظرات و تبلیغات انتخاباتی اعلام کردند که عبارت از توجه جدی به سیاست‌های بالادستی بود و برنامه توسعه هفتم کشور را دربرمی گرفت. وزرا اگر درباره تکالیف زمان بندی شده برنامه هفتم حرف قابل قبولی نداشته باشند قطعا از مسیر مجلس عبور نخواهند کرد.

بخش زیادی از وزرای پیشنهادی مشکل پیدا نخواهند کرد

وی تصریح کرد: بخش زیادی از وزرای پیشنهاد شده مشکل پیدا نخواهند کرد ولی با توجه به جوی که در مجلس پیرامون دو یا سه نفر از وزرا وجود دارد باید منتظر روز رای‌گیری و رای اعتماد باشیم.

نماینده تهران در پاسخ به این پرسش که آیا این کابینه برآمده از وفاق ملی است یا وفاق جناحی گفت: به نظر من آن چیزی که از آن تحت عنوان وفاق ملی یاد می‌شود در کابینه پیشنهادی دیده نمی‌شود زیرا اگر منظور از وفاق این است که وزرای دوره شهید رئیسی مثل آقای علی آبادی یا خطیب را ابقاء کنند این به معنای وفاق ملی نیست زیرا وزیر اطلاعات با یک اجماع حاکمیتی انتخاب می‌شود و نمی‌توانیم بگوییم حضورش در دولت چهاردهم دربردارنده پیام وفاق ملی است. رویکرد آقای علی‌آبادی هم از ابتدا نزدیک به جریان آقای پزشکیان است و این حسن انتخاب رئیس‌جمهور سیزدهم بود که از همه جریان‌ها در دولتش استفاده می‌کرد.

احتمالا منظور رئیس‌جمهور از وفاق ملی، همان وفاق حزبی است

وی افزود: چهره خاصی که از جریان اصول‌گرایی و نخبگان انقلاب اسلامی باشد در کابینه پیشنهادی آقای پزشکیان ندیدم و اشکالی هم ندارد. احتمالا منظور رئیس‌جمهور از وفاق ملی، همان وفاق حزبی است یا اگر بخواهیم مثبت برداشت کنیم می‌توانیم بگوییم منظور ایشان از وفاق ملی عدم ارائه اسامی افراد تندرو دوره اصلاحات نظیر مشارکتی‌ها و یا افرادی که حاشیه سازی‌هایی می‌کردند، است. همین که آقای رئیس‌جمهور آن افراد را معرفی نکرده، یک گام موثر در جهت انتخاب معقول و ایجاد فضا برای رای اعتماد برداشته است.

محمودی گفت: ما چهار سال کار سخت در شرایط خاص منطقه‌ای و اقتصادی داریم. دولت باید جراحی‌هایی بزرگ اقتصادی انجام دهد و تصمیم‌های کلانی در حوزه انرژی، یارانه و ... بگیرد. تصمیم‌گیری در این حوزه‌ها شوخی‌بردار نیست و نمی‌شود با نیروهای ضعیف و افراد فرمایشی کار را جلو برد بلکه باید افراد قوی و کارآمد وارد صحنه شوند.

پزشکیان باید برای گرفتن رای اعتماد تعامل اجماعی ایجاد کند

وی در پاسخ به این پرسش که آیا پزشکیان قبل از نهایی شدن لیست کابینه با رئیس مجلس رایزنی کرده یا خیر، گفت: به صورت رسمی از این نکته اطلاعی ندارم اما اخبارغیررسمی مبنی بر این که رئیس‌جمهور با برخی افراد در مجلس رایزنی و تعامل داشته، وجود دارد. از لحاظ منطقی آقای پزشکیان باید تعامل اجماعی در کشور ایجاد کند یعنی با افرادی که در انتخاب اعضای کابینه‌اش موثر هستند هم‌اندیشی کند. قطعا چنین رویکردی پیش روی رئیس‌جمهور بود اما این که چقدر از این فضای تعاملی استفاده کرده، اطلاعی ندارم.

این نماینده مجلس درتشریح فضای فراکسیون انقلاب نسبت به کابینه پزشکیان گفت: در جلسه یکی دو روز آینده فراکسیون انقلاب رئیس دائم را انتخاب خواهیم کرد و همین الان هم گعده‌های فراکسیون انقلاب در حال تشکیل است. فکر می‌کنم هر وزیری باید حداقل ۱۴۶ رای از مجلس بگیرد تا بتواند رای اعتماد را کسب کند و خاستگاه این تعداد رای قطعا از درون جریان فراکسیون انقلاب است که اکثریت مجلس را تشکیل می‌دهند.

فراکسیون انقلاب نقش قاطع در انتخاب وزرا دارد

وی افزود: با وجود این که در شکل‌گیری فراکسیون انقلاب تاخیری پیش آمد اما با ضرس قاطع می‌توان گفت این فراکسیون نقش قطعی در انتخاب وزرا دارد. همانطور که گفتم دیدگاه کلی فراکسیون انقلاب نسبت به دو سه وزیر حساسیت دارد و قبل از معرفی این افراد نیز درباره آن‌ها صحبت‌هایی بود.

نمایندگان درباره عراقچی، ظفرقندی و صالحی امیری حساسیت‌هایی دارند

محمود در پاسخ به این پرسش که نمایندگان نسبت به کدام وزرا حساسیت دارد، گفت: درباره آقایان عراقچی، ظفرقندی و صالحی امیری حساسیت‌هایی وجود دارد و درباره این افراد باید تامل بیشتری کرد و این افراد کار سختی در مجلس دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1239732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =