محیط زیست میزبان پیشرفت و توسعه صنعت کشور است

رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی از میزبانی محیط زیست در پیشرفت و توسعه کشور و مهمان بودن صنعت خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز از آذربایجان شرقی، همایش ملی ایده‌ها و راهکارهای نوین در توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه اورمیه با مشارکت نهادهای دولتی و حاکمیتی در دانشگاه آزاد واحد تبریز برگزار شد.

بابک نگهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در همایش ملی ایده‌ها و راهکارهای نوین در توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه اورمیه بیان کرد: اهمیت محیط زیست باید بیشتر از این در ذهن حکمرانان، مدیران و برنامه ریزان نقش داشته باشد.

وی با اشاره به این که توسعه و پیشرفت در هر کشوری انجام می‌شود، افزود: این توسعه برپایه یک سری اقدامات صنعتی، کشاورزی و نظایر آن صورت می‌گیرد و حاصل این اقدامات به فشار بر محیط زیست منجر می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی اظهار کرد: در بیشتر موارد هزینه کارهای صنعتی و کشاورزی را روی هم انباشته می‌کنیم و از محل مسائل زیست محیطی هزینه و پرداخت می‌کنیم، که این خود رویکردی اشتباه است و در نظام محیط زیست کشور باید تغییر کند.

نگهداری خاطر نشان کرد: ما اگر میزبان را فدای مهمان کنیم، محیطی نخواهیم داشت که درآن به رشد، توسعه و پیشرفت فکر کنیم بنابراین الویت با مسائل زیست محیطی است و حفظ محیط زیست اساس کار ما است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی تصریح کرد: اگر برنامه ریزی‌های پیشرفت و توسعه درست، علمی و درون زا انجام شود، میتوانیم با ارتقاء دانش و فناوری‌ها و با افزایش بهره‌وری‌های حاصل از این دانش‌ها، از آسیب‌های وارد بر محیط زیست جلوگیری و موجب پیشرفت و ارتقا کیفی آن نیز شویم.

وی افزود: در برخی جاها به واسطه تصمیم گیری‌های اشتباه باعث شکل گیری ناترازی‌هایی در کشور شده‌ایم به طور مثال، ناترازی در بودجه، ناترازی در سطح انرژی که نتیجه آن قطعی‌های پی در پی است که این روزها با آن مواجه هستیم و در بیشتر موارد این ناترازی‌ها را از محیط زیست جبران می‌کنیم.

نگهداری بیان کرد: مسابقه ناپایدار کاهش پایداری محیط زیست سلامت انسان‌ها را به خطر می‌اندازد و به دنبال آن مهاجرت، فشار این نوع ناترازی‌ها را به محیط زیست می‌آورد.

وی یادآور شد: ما به دنبال پیشرفت هستیم و باید به شکل مهمان به محیط زیست نگاه کنیم که خود این عامل توسعه و پیشرفت در کشور است، نه صنعت.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی ادامه داد: پیکره زیست محیطی بزرگی در دریاچه ارومیه در اثر ناترازی به وجود آمده است و ۳ متر عمق و ۸۰ درصد کل دریاچه ارومیه را کاهش داده است.

وی افزود: احیای دریاچه ارومیه پویش ملی و منطقه‌ای نیاز دارد و در سال ۱۳۸۷ برنامه ریزی حوزه دریاچه ۹۲ کار گروه احیای دریاچه ارومیه تحقیق و تفحص‌هایی انجام داد.

نگهداری گفت: اختصاص بودجه به وزارت نیرو و جهاد و اقداماتی شکل گرفت که موجب احیا دریاچه شود.

وی در خصوص علت آسیب‌های این اقدامات صورت گرفته بیان کرد: بودجه‌های اختصاص یافته جهت احیای دریاچه به وزارت خانه نیرو و جهاد باید نگاه حاکم و کلی نگری داشته باشند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی با اشاره به علت توجه نکردن به خشکی دریاچه افزود: نگاه مهندسی و سازه محور و ابعاد غیر سازه‌ای یکی از نقاط آسیب‌زا است.

وی بیان کرد: در برنامه هفتم توسعه برای مسائل زیست محیطی اقدامات خوبی انجام گرفته و کاهش ۱۵ الی ۲۰ میلیارد متر مکعبی برای کشاورزی که با همکاری وزارت نیرو و تخصیص آب بر نامتعارف سامانه ملی حسابداری آب صورت گرفته است.

وی در پایان گفت: با مشارکت مردم می‌توانیم جلوی چاه‌های غیر مجاز را بگیریم.

خبرنگار : مریم پور قهرمان

انتهای پیام/

کد خبر: 1241321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =