علوم پزشکی کشور باید نیازمحور باشد/ ضرورت ممانعت از مهاجرت پنهان

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: علوم پزشکی کشور باید جامعه محور و نیازمحور باشد و حل مسئله کند که این مهم وظیفه دانشجویان و نخبگان این حوزه است. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ظفرقندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آئین اختتامیه شانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور که امروز چهارشنبه ۲۱ شهریورماه ۱۴۰۳ در مرکز همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: همه دانشجویان پزشکی کشور استعدادهای برجسته این مرز و بوم هستند که امروز تعدادی به عنوان المپیادی برگزیده شدند.

وی با بیان اینکه امیدوارم همه شما در آینده برای مردم و مملکت اثرگذار باشید،ادامه داد: ۳۵ سال است معلم دانشگاه هستم و در ادامه از کلیپی که پیشتر در حیطه استدلال بالینی پخش شده بود سوالاتی را از دانشجویان مطرح کرد و گفت که دوست دارم در این جلسه هم معلم باشم.

ظفرقندی با تاکید بر اینکه دانشجویان خوب باید به علائم بیمار به خوبی توجه کنند،خاطرنشان کرد: شما ها باید این کشور را به مرز علمی درمان برسانید البته تلاش خود را ابتدا باید برای پیشگیری بکنید.

وی تصریح کرد: هدف ما باید این باشد که به مرزهای دانش جهان دست پیدا کنیم. ما در وزارت بهداشت در همه زمینه ها دست نیاز به سمت همه دانشجویان علوم پزشکی دراز میکنیم چرا که امید این مملکت سرمایه انسانی نخبه آن است.

وزیر بهداشت اضافه کرد: شما دانشجویان باید چه در بعد پیشگیری چه در درمان و اصلاح سیستم همت بکنید. اما این علم پزشکی چقدر جامعه محور است و نیازها را برطرف میکند؟ که وقتی علم پزشکی نیازمحور شد میشود دانشگاه کلاس سه و چهار و این کار وظیفه شما دانشجویان است.

وی ادامه داد: بنابراین ما نیازسنجی میکنیم و شما دانشجویان در حیطه های مختلف دارو و غذا و... فکر کنید و حل مسئله انجام دهید.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه هنر مسوولین کشور این است که از نخبگان حداکثر استفاده را بکنند و هنر به کارگیری آنها را هم داشته باشند تا ماندگار شوند، بیان کرد: دو نوع مهاجرت داریم اینکه یک عده میروند مهاجرت آشکار است اما مهاجرت پنهان آن است که نتوانیم از نخبگان در جاهایی که باید استفاده کنیم و این هنر ماست و باید دست به دست هم دهیم و آن را اجرا کنیم.

ظفرقندی تصریح کرد: میدانید سالانه ۲۰ هزار جوان در تصادفات جاده ای کشته میشوند! چه قدر از رزیدنت ها و نخبه ها در این تصادفات جان باختند؟باید کار تحقیقاتی انجام شود که چکار کنیم این اتفاق نیافتد؟

وی همچنین در حاشیه این رویداد و در جمع خبرنگاران درباره اعتراض دستیاران پزشکی به اخذ وثیقه و ضامن برای شروع دستیاری گفت: این آیین نامه ها و برنامه ها را در اولین اقدام بازبینی می کنیم تا مشکلات دوره دستیاری کم شود. تا حدود زیادی مشکل دستیاران در زمینه تعهدات حل می شود. 

وزیر بهداشت همچنین درباره افزایش ظرفیت پزشکی نیز گفت: افزایش ظرفیت پزشکی قانونی است که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شده و مهم این است که ما بتوانیم برای اجرای این قانون افزایش ظرفیت را با نیازهای کشور تطبیق بدهیم. همچنین دو پیوست بودجه و استاد را برای آموزش پزشکی تامین کنیم.

گفتنی است در پایان این آئین از دو جلد کتاب روایت سلامت و تاریخ شفاهی سلامت با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رونمایی شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1242593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =