گزارش سفر رئیس جمهور به عراق /  پزشکیان به زیارت حرم امیرمؤمنان رفت

رئیس جمهور کشورمان به زیارت حرم حضرت علی (ع) رفت.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، مسعود پزشکیان صبح امروز پنج‌شنبه، در ادامه برنامه‌های سفر به عراق، با استقبال «نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق، وارد اربیل شد.

رئیس جمهور در این سفر علاوه بر دیدار با رئیس و «مسرور بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان، دیدارهایی نیز با «مسعود بارزانی» رهبر حزب دموکرات کردستان عراق و سران و رهبران احزاب و گروه‌های سیاسی اقلیم کردستان خواهد داشت.

ابن نخستین سفر یک رئیس جمهوری اسلامی ایران به اقلیم کردستان عراق است.

رئیس جمهور پیش از این از تقویت روابط با اقلیم کردستان عراق سخن گفته بود.

پزشکیان در روز اول سفر خود در بغداد با با رییس‌جمهور، نخست‌وزیر، رییس شورای عالی قضایی، ایرانیان مقیم و بازرگانان عراق دیدار کرد و همچنین در نشست سران چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه این کشور حضور یافت.

پایان بخش روز اول سفر رئیس جمهور به عراق، زیارت حرمین شریفین در کاظمین بود.

 مسعود پزشکیان رئیس جمهور در سفر به اربیل با مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات اقلیم کردستان عراق دیدار و گفتگو کرد.

رئیس جمهور و مقامات ارشد ایرانی همراه در ابتدای ورود به اربیل در نشست با مسئولان اقلیم کردستان شرکت کرده بودند.

 نیچروان بارزانی پس از دیدار با رئیس جمهور کشورمان که به اربیل عراق سفر کرده است، بیان کرد: ما واقعا در اقلیم کردستان، مردم اقلیم، حکومت اقلیم، رهبران اقلیم و تمام روسای دینی اقلیم که امروز در اینجا جمع شده اند، همه خوشحال هستیم که آقای رئیس جمهور امروز در چارچوب سفر خود به عراق از کردستان عراق هم دیدن کردند. ما با ایران روابط تاریخی و مشترکات تاریخی، فرهنگی و زبانی زیادی داریم.

وی در ادامه اظهار کرد: حضور آقای رئیس جمهور به عنوان اولین رئیس جمهوری اسلامی ایرانی که از اربیل دیدن می کنند برای ما به تمام معنا تاریخی است. ما در جلساتی که خدمت  آقای رئیس جمهور بودیم در خصوص پیشبرد روابط به خصوص درباره مسئله امنیتی هم آقای رئیس جمهور و هم ما تاکید ویژه داشتیم.

رئیس اقلیم کردستان عراق در اذامه تصریح کرد:  تاکید کردیم که به هیچ عنوان از خاک اقلیم کردستان عراق علیه جمهوری اسلامی ایران نباید استفاده شود. مشکلاتی است اما این مشکلات را ما با هم به عنوان یک تیم باید حل کنیم. این آمادگی از طرف اقلیم است که در تمام سطوح روابط را با جمهوری اسلامی ایران بالا ببرد.

مسعود پزشکیان رئیس جمهور امروز پنجشنبه در دومین روز از سفر خود به عراق پس از دیدار با مسئولین اقلیم کردستان با تشکر از مهمان نوازی مسئولان این اقلیم، اظهار کرد: نگاه مسئولان اقلیم کردستان این است که ما با هم خون داده‌ایم. در واقع ایران و این منطقه در جریان بسیاری از درگیری‌ها با هم بودند. الان هم همین نگاه وجود دارد و در زمانی که صلح وجود دارد باید به هم کمک و همراهی کنیم و بستر را فراهم کنیم. در زمینه سیاسی، اقتصادی، امنیتی، علیم و فرهنگی می توانیم همکاری داشته باشیم و بستر را برای رشد و تعالی همکاری آماده کنیم.

وی افزود: نگاه پیامبران و امامان  بر این است که انسان‌ها در کنار هم و با هم باشند فرق در سیاه و سفید و عرب و عجم وجود ندارد و فرق در تقواست. معنای تقوا این است که کسی که عالم تر و توانمندتر است نسبت به کسی که عالم تر و تواناتر نیست، برتر است. کسی که درستکارتر است بهتر است و این فرد فرقی نمی کند که ترک است، کرد است، عرب است و عجم است و در کدام باور است. اگر بپذیریم برتری باتقوا است، خیلی از مشکلات حل می شود. ما اگر به کسانی که عالم‌ترند، نخبه‌تر و با اخلاق‌تر هستند، احترام بگذاریم، همه چیز درست می شود.

 مسعود پزشکیان، رئیس جمهور کشورمان بعد از ظهر امروز پنجشنبه در ادامه برنامه‌های سفر به اقلیم کردستان عراق، در مزار رئیس جمهور اسبق این کشور، مرحوم جلال طالبانی حضور یافت و با قرائت فاتحه و نثار تاج گل به مقام و جایگاه والای وی ادای احترام کرد.

مسعود بارزانی رئیس حزب دمکرات کردستان امروز پنجشنبه در سفر مسعود پزشکیان به اربیل، نسخه‌ای از رمان تاریخی کردی «مموزین» را به رئیس‌جمهور کشورمان اهدا کرد.

کتاب «مام و زین» یا «مامو زین» حماسه‌ای منظوم از ادبیات کردی است که توسط احمد خانی در ۲۶۶۱ بیت در سال ۱۶۹۲ میلادی سروده شده و شیخ محمد سعید رمضان البوطی آن را به عربی ترجمه کرده است.

رئیس جمهور در سفری دو روزه عازم عراق شده است. او امروز به اربیل و سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق و نجف اشرف سرف کرد.

جعفر قائم پناه معاون اجرایی رئیس جمهور، محسن حاجی میرزایی رئیس دفتر رئیس‌ جمهور، عباس عراقچی وزیر امور خارجه، عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد، فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی و مهدی سنایی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور، رئیس جمهور کشورمان را در اولین سفر خارجی همراهی می‌کنند.

انتهای پیام

کد خبر: 1242634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =