رئیس‌جمهور: وحدت و انسجام محور اصلی سفر به عراق بود

رئیس جمهور پس از بازگشت از سفر عراق در جمع خبرنگاران با تأکید بر پیگیری اهداف این سفر حول محور وحدت و انسجام دو گشور، گفت: در این سفر علاوه بر پایتخت، از اقلیم کردستان و شهرهای زیارتی و جنوبی عراق نیز بازدید داشتیم.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ مسعود پزشکیان در بازگشت از سفر ۳ روزه به عراق و بازدید از ۶ شهر این کشور، پس از بازگشت به تهران در فرودگاه مهرآباد، اظهار کرد: اهدافی که در سفر سه روزه به عراق پیگیری کردیم، وحدت و انسجام بود؛ اینکه به یک زبان و نگاه مشترک با یکدیگر برسیم.

بیشتر بخوانید؛

پزشکیان: اگر مسلمانان با هم برادری کنند، آیا اسرائیل می‌تواند قتل عام کند؟

وی افزود: در ارتباطات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی مذاکراتی با رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و رؤسای مجلس و قوه قضائیه و احزاب و جریان‌های سیاسی این کشور داشتیم و مطالب موردنظر خود را بیان کردیم؛ طرف عراقی هم نکات موردنظر خود را مطرح کرد.

رئیس جمهور ادامه داد: در این سفر ۱۴ یادداشت تفاهم همکاری میان ایران و عراق به امضا رسید، اما آنچه مهم‌تر بود این است که مقرر شد برای رسیدن به زبان مشترک، تیمی از هر دو طرف برنامه‌های راهبردی بلندمدت را تدوین کنند که در سفرهای آتی برنامه‌های راهبردی آینده به امضا برسد.

پزشکیان تصریح کرد: با ایرانیانی که در عراق سرمایه‌گذاری کرده‌اند دیدار داشتیم و نکات موردنظر آنها را شنیدیم؛ قرار شد وزیر اقتصاد مسائل را پیگیری و حل کند. همچنین تسهیل رفت و آمدها مطرح و قرار شد با سایر کشورهای همسایه هم بر اساس سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری بر روی آن کار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: صحبت این بود که چرا مسلمانان نمی‌توانند از افغانستان و پاکستان به ایران بیایند و از آنجا به مکه و مدینه و سایر کشورهای اسلامی بروند و چرا کشورهای اسلامی این ارتباطات و رفت و آمدها را ندارند؟ در این صورت، انتقال تجربیات بین ما و سایر کشورهای اسلامی صورت گرفته و خود به خود باعث رشد، تعالی و خلاقیت در جوامع اسلامی می‌شود. وحدتی که ایجاد می‌شود، بازار ما را رونق می‌دهد و فکر و اندیشه ما را بهتر می‌کند.

رئیس جمهور بیان کرد: این مطالب را هم در بغداد با مسئولان سیاسی عراق و هم در سفری که به اقلیم کردستان عراق در اربیل و سلیمانیه داشتیم، مطرح کردیم.

وی اظهار کرد: برای مسئولان اقلیم باورکردنی نبود که ما به این منطقه برویم، چون می‌گفتند تا کنون از رؤسای جمهور کسی به این منطقه نیامده است. مسئولان عراقی برای اینکه بتوانند سرمایه‌گذاری‌ها و تردد در مسیرهای زیارتی و رفت و آمدهای راحت‌تر انجام شود، اظهار آمادگی کردندو قول دادند هر موضوعی مطرح کنیم، آنها چند برابر آن را انجام دهند؛ طبیعتاً معنی آن این است که بازارهای مرزی را می‌توانیم هم در مناطقی که با کردستان و هم در مناطقی که با خوزستان مرز مشترک دارند، فعال و مشکلات اقتصادی را در مرزها اصلاح کنیم.

پزشکیان افزود: بعد از اقلیم به نجف رفتیم و حرم مطهر مولای متقیان (ع) را زیارت کردیم و متعهد شدیم که راه مولا (ع) را ادامه دهیم نه فقط به زیارت برویم؛ بلکه آن دستورهایی که می‌توانیم به آنها پایبند باشیم و عدالت را در جامعه اجرا کنیم، پیاده‌سازی کنیم؛ تبعیض و رانت و رشوه و دیگر تخلفاتی که در جامعه هست اگر راه معصومان را برویم، دیگر در جامعه نخواهد بود.

رئیس جمهور ادامه داد: در حرم مطهر اباالفضل العباس (ع) پیمان بستیم تا آزادگی، ایثار، مردانگی، مروت و عزت را، رعایت کنیم و شرمنده مردم نشویم.

وی سپس با اشاره به برنامه آخر سفر عراق که حضور در بصره بود، گفت: قرار شد راه‌اندازی قطار شلمچه - بصره با جدیت از سوی طرفین پیگیری شود.

پزشکیان اذعان کرد: جلسات خوبی در عراق برگزار شد؛ در جمع نخبگان بصره نیز سخنرانی داشتم که حول محور همدلی، وحدت و انسجام بود. دستاوردهای این سفر برای ایجاد زبان و نگاه مشترک و در چهارچوب سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری قابل توجه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1242760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =