آخرین تحولات اوکراین| استراتژی جدید زلنسکی برای پایان درگیری

تبادل ۱۰۳ نظامی اسیر روسی و اوکراینی، تمرکز بایدن بر افزایش حمایت از کی‌یف، استراتژی جدید زلنسکی برای پایان درگیری و تلاش وزارت خارجه اوکراین برای بازگرداندن مردان در سن خدمت نظامی از کشورهای اروپایی، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، دریادار راب بائر، رئیس کمیته نظامی ناتو شب گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی در پراگ اعلام کرد که از لحاظ نظامی نیروهای مسلح اوکراین حق دارند به عمق خاک روسیه حمله کنند، البته هر کشور عضو ناتو به‌طور مستقل درباره صدور مجوز برای این اقدام تصمیم خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین| هشدار روسیه درباره خطر استفاده از کارکنان آژانس به‌عنوان سپر انسانی

وی تأکید کرد که بر اساس قوانین مربوط به درگیری‌های نظامی، هر کشوری که مورد حمله قرار گیرد، حق دفاع از خود را دارد و این حق محدود به مرزهای آن کشور نمی‌شود. رئیس کمیته نظامی ناتو گفت: «از لحاظ نظامی دلایل محکمی برای انجام چنین حملاتی وجود دارد تا دشمن، توان لجستیکی آن و راه‌های تأمین سوخت و مهمات به جبهه تضعیف شود».

دریادار بائر یادآور شد که هر یک از کشورهای عضو ائتلاف این حق را دارند که به‌طور مستقل در خصوص محدودیت‌های استفاده از سلاح‌های ارسال‌شده به اوکراین تصمیم گیری کنند. این اظهارات در حالی مطرح شده که در غرب بحث‌های ادامه‌داری درباره امکان صدور مجوز برای اوکراین جهت استفاده از تسلیحات دوربرد علیه اهدافی در روسیه جریان دارد.

روز جمعه، رئیس‌جمهور آمریکا، جو بایدن، با نخست‌وزیر بریتانیا، کی‌یر استارمر، پس از سفر همزمان آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، و دیوید لمی، وزیر خارجه بریتانیا، به کی‌یف، ملاقات کرد. به گفته منابع خبرگزاری "آسوشتیدپرس"، استارمر از بایدن درخواست کرد تا به اوکراین اجازه استفاده از موشک‌های "طوفان سایه" ساخت انگلیس برای حمله به عمق روسیه داده شود (این مجوز نیازمند تأیید آمریکاست زیرا این موشک‌ها در داخل ایالات متحده تولید می‌شوند). هنوز تصمیم رئیس‌ کاخ سفید در این خصوص اعلام نشده است.

در این رابطه، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه یادآور شد که اوکراین از قبل از واشنگتن و لندن مجوز استفاده از تسلیحات دوربرد علیه خاک روسیه را دریافت کرده، البته این مسئله شامل ریسک بالایی است.به عقیده او، که آمریکا و بریتانیا تمامی مجوزها و مصونیت‌های لازم را به کی‌یف برای استفاده از موشک‌ها علیه روسیه داده‌اند.

روز پنجشنبه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، اعلام کرد که هرگونه توافق آمریکا و اتحادیه اروپا برای حملات با تسلیحات غربی به خاک روسیه به منزله مشارکت مستقیم آن‌ها در درگیری اوکراین خواهد بود و این به‌طور اساسی ماهیت این جنگ را تغییر خواهد داد. علاوه بر این، پوتین گفت که تلاش برای تغییر مفاهیم در حال رخ دادن است. او یادآور شد که ارتش اوکراین بدون کمک متخصصان خارجی توانایی استفاده از تسلیحات دقیق و دوربرد تولید غرب را ندارد و این نکته باید مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به نهصد و سی‎ و پنجمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

سالیوان: بایدن بر ادامه حمایت از اوکراین تمرکز کرده است

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در ماه‌های باقی‌مانده از دوره ریاست‌جمهوری خود، حمایت از اوکراین را افزایش خواهد داد.

او این موضوع را در کنفرانس سالانه «استراتژی اروپایی یالتا» در کی‌یف بیان کرد. خبرگزاری "بلومبرگ" به نقل از سالیوان نوشت: «وظیفه ما این است که اوکراین را در موقعیتی قوی در میدان نبرد قرار دهیم تا در مذاکرات نیز در موقعیت قوی قرار داشته باشد».

این مقام کاخ سفید همچنین اشاره کرد که بایدن در مجمع عمومی سازمان ملل با ولودیمیر زلنسکی دیدار خواهد کرد تا درباره استراتژی اوکراین در جنگ پیش از انتخابات آمریکا بحث کنند. به گفته او، این گفتگو باید «همه قطعات پازل را کنار هم بگذارد».

پیشتر، دولت بایدن اعلام کرده بود که قصد دارد از کنگره بخواهد تا مجوزهای مالی برای اوکراین را در لایحه بودجه‌ای که تا پایان سپتامبر باید تصویب شود، قرار دهد. حدود ۴ میلیارد دلار برای پرداخت قراردادهای تأمین تسلیحاتی در دسترس اوکراین است. در همان روز، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که ایالات متحده همچنان به ارسال تسلیحات به کی‌یف ادامه خواهد داد و همچنین «کمک‌های فوق‌العاده نظامی، اقتصادی و دموکراتیک» ارائه خواهد کرد.

زلنسکی استراتژی خود را به بایدن ارائه خواهد کرد

روزنامه آلمانی "بیلد" گزارش داده است که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، قصد دارد در سفر خود به ایالات متحده، استراتژی اوکراینی خود را به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، ارائه کند.

در این گزارش آمده است: «این در حالی است که تعداد بیشتری از افراد این سوال را مطرح می‌کنند که آیا اوکراین می‌تواند در این درگیری پیروز شود؟ بله، می‌تواند. اما تنها در صورتی که غرب نیز از استراتژی اوکراین حمایت کند. به همین دلیل، زلنسکی در هفته‌های آینده به ایالات متحده سفر خواهد کرد».

طبق گزارش این روزنامه، زلنسکی قصد دارد استراتژی خود را نه تنها به بایدن، بلکه به نامزدهای ریاست‌جمهوری از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، از جمله دونالد ترامپ و کامالا هریس، ارائه کند. استراتژی مورد نظر او شامل درخواست برای مجوز استفاده از تسلیحات دوربرد غربی علیه خاک روسیه و همچنین ایجاد توافقی برای آتش‌بس موقت در برخی مناطق است که وضعیت را به‌طور موقت تثبیت خواهد کرد.

دفتر زلنسکی: طرح صلح اوکراین از طریق کشورهای دیگر به روسیه ارائه می‌شود

ایگور ژاوکوا، معاون رئیس دفتر رئیس‌جمهور اوکراین، اعلام کرد که کی‌یف قصد دارد طرح صلح خود برای حل و فصل مناقشه را از طریق کشورهایی که «گفتگوی مناسبی» با روسیه دارند، به مسکو ارائه کند.

او گفت: این طرح در حال حاضر در حال تهیه است و طرف اوکراینی آماده است در دومین کنفرانس صلح با نمایندگان روسیه دیدار کند، البته در صورتی که مسکو «از زبان اولتیماتوم دست برداشته و آماده بحث درباره عناصر این طرح باشد».

ژاوکوا تأکید کرد که کی‌یف آماده است طرح صلح خود را از طریق کشورهای دیگر به نمایندگان روسیه در نشست ارائه کند. در صورت توافق، ممکن است دو طرف وارد گفتگو شوند.

قصد وزارت خارجه اوکراین برای تهیه برنامه‌ بازگرداندن شهروندان از اتحادیه اروپا

آندری سیبیگا، وزیر امور خارجه اوکراین روز شنبه اعلام کرد که این وزارتخانه در حال بررسی مسئله بازگرداندن اوکراینی‌ها از کشورهای اتحادیه اروپا است و آماده است برنامه‌ای برای این منظور تهیه کند. او اعتراف کرد که برای بازگشت شهروندان اوکراینی باید شرایط مناسب در کشور فراهم شود. سیبیگا گفت: «البته برای این کار باید شرایط مناسب ایجاد شود. از جمله شرایط امنیتی، خدمات پزشکی و بازسازی مسکن. این مسائل باید در دستور کار قرار گیرند».

پیشتر، در اوایل سپتامبر، سوئیس وضعیت حفاظتی ویژه برای پناهندگان اوکراینی را تا ۴ مارس ۲۰۲۶ تمدید کرد.

در عین حال در اواخر آگوست گزارش شد که مجارستان قانونی تصویب کرده است که حمایت از پناهندگان اوکراینی را محدود می‌کند. این قانون جدید حمایت‌های دولتی، از جمله مسکن رایگان و پرداخت‌های ماهانه، را تنها به اوکراینی‌هایی که از مناطق تحت تأثیر مستقیم جنگ آمده‌اند، اختصاص می‌دهد.

حمایت اوکراین از درخواست لهستان برای قطع کمک‌های مالی به مردان پناهنده اوکراینی

خبرگزاری "رویترز" گزارش داد که آندری سیبیگا، وزیر امور خارجه اوکراین، از پیشنهاد رادوسلاو سیکورسکی، وزیر امور خارجه لهستان، برای متوقف کردن ارائه مزایای اجتماعی به مردان پناهنده اوکراینی در سن مشمولیت خدمت نظامی در کشورهای اتحادیه اروپا حمایت کرد.

طبق اطلاعات این خبرگزاری، وزیر خارجه لهستان معتقد است که این اقدام به اوکراین کمک می‌کند تا نیروهای بیشتری به مناطق نبرد با روسیه اعزام کند. همچنین او بر این باور است که این اقدام به نفع بودجه‌های دولتی کشورهای پذیرنده در اروپای غربی خواهد بود.

سیبیگا در تأیید ایده سیکورسکی گفت: «واقعاً زمان آن رسیده که اتحادیه اروپا برنامه‌هایی برای بازگرداندن مردان اوکراینی‌ به وطن خود تدوین کرده و در این خصوص به مقامات کی‌یف کمک کند.»

پیشتر "رویترز" با استناد به داده‌های یورواستات - اداره آمار اتحادیه اروپا، گزارش داد که تا جولای ۲۰۲۴ بیش از ۴.۱ میلیون شهروند اوکراینی در کشورهای اتحادیه اروپا وضعیت حفاظتی موقت داشتند که حدود ۲۲ درصد از آن‌ها مردان بالغ بودند.

چند روز قبل وزیر امور خارجه لهستان گفت که اتحادیه اروپا تمایلی به مشاهده پناهندگان اوکراینی در قلمرو کشورهای عضو خود ندارد. این مسئله در گفتگوی او با پترو پروشنکو، رئیس‌جمهور سابق اوکراین، مطرح شده بود.

۱۰۳ نظامی روسی که در منطقه کورسک اسیر شده بودند، به روسیه بازگشتند

وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد که در نتیجه مذاکرات انجام شده، ۱۰۳ سرباز روسی که در منطقه کورسک به اسارت نیروهای اوکراینی درآمده بودند، آزاد شدند. در مقابل، طرف روسی نیز ۱۰۳ سرباز نیروهای مسلح اوکراین را تحویل داد. همه این سربازان در نبردهای منطقه کورسک شرکت داشتند.

طبق این اطلاعات، سربازان آزاد شده روسی ابتدا در خاک بلاروس به‌سر می‌برند و خدمات پزشکی لازم به آن‌ها ارائه شده و امکان ارتباط با خانواده‌هایشان نیز برای آن‌ها فراهم شده است.

وزارت دفاع روسیه شب گذشته اعلام کرد که تمامی سربازان آزاد شده با یک فروند هواپیمای ترابری نظامی به مسکو منتقل شدند تا در مراکز درمانی وزارت دفاع تحت درمان و بازپروری قرار گیرند.

یادآوری شده که امارات متحده عربی به‌عنوان واسطه در این تبادل انسان دوستانه عمل کرده است.

تأکید شولتز بر عدم اجازه استفاده اوکراین از تسلیحات برای حمله به خاک روسیه

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، اعلام کرد که آلمان به اوکراین اجازه نخواهد داد از تسلیحات برای حمله به خاک روسیه استفاده کند، زیرا این تصمیم می‌تواند پیامدهای جدی به همراه داشته باشد، حتی اگر این تصمیم با سیاست دیگر کشورهای شریک متفاوت باشد.

به گزارش شبکه "دویچه وله"، او این سخنان را در جریان سخنرانی خود برای رای‌دهندگان در براندنبورگ مطرح کرد. شولتز گفت: «من به موضع گیری قبلی خود پایبند هستم، حتی اگر کشورهای دیگر تصمیمات متفاوتی بگیرند.»

وی همچنین تأکید کرد که این تصمیم آلمان درباره عدم ارسال موشک‌های دوربرد "تاروس" به اوکراین، بر روابط آلمان با اوکراین تأثیری نخواهد داشت. به گفته شولتز، آلمان همچنان به حمایت نظامی از اوکراین ادامه خواهد داد.

پیشتر، در ۱۳ سپتامبر، شتفن هبشتریت، سخنگوی دولت آلمان، اعلام کرده بود که بحث‌های آمریکا و بریتانیا در مورد استفاده اوکراین از تسلیحات دوربرد برای حمله به خاک روسیه به معنای ارسال موشک‌های "تاروس" به اوکراین نیست. وی یادآور شد که شولتز موضع خود را در این خصوص تغییر نداده است. این اطلاعات بعداً توسط روزنامه "گاردین" نیز تأیید شد.

استولتنبرگ: احیای گفت‌وگوی سیاسی با روسیه ضروری است

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو که به‌زودی از سمت خود کناره‌گیری می‌کند، اعلام کرد که ایجاد شرایط برای احیای گفت‌وگوی معنادار با روسیه برای حل بحران اوکراین ضروری است.

او این مطلب را در مصاحبه‌ با روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه زونتاگ‌زایتونگ" مطرح و اعتراف کرد: «ما می‌توانستیم اقدامات بیشتری انجام دهیم تا از بروز درگیری نظامی در اوکراین جلوگیری کنیم»، و اشاره کرد که ناتو می‌توانست نقش موثرتری در حل بحران اوکراین داشته باشد. به عقیده استولتنبرگ، ارتباط با روسیه باید بر مبنای دفاع و بازدارندگی صورت گیرد. دبیرکل ناتو همچنین تاکید کرد که در حال حاضر، نسبت به سال ۲۰۱۴، فرصت‌های کمتری برای مذاکرات وجود دارد.

پیشتر، در اوایل سپتامبر، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، اعلام کرده بود که او در حال کار بر روی "طرح صلحی" برای آتش‌بس است. وی گفت که این طرح تا نوامبر ۲۰۲۴ آماده خواهد شد. در همین حال، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز تأکید کرده بود که روسیه هرگز از مذاکرات در خصوص اوکراین خودداری نکرده، البته این مذاکرات باید بر پایه توافقاتی که در استانبول انجام شده، پیش برود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1242928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =