تالار وحدت میزبان کنسرت نمایش امام خمینی (ره)/ از نسخه پرتال امام‌ و سایت «دلیل» رونمایی می‌شود

به مناسب سی و ششمین سالگرد تأسیس موسس روز بیست و شش شهریور ماه از نسخه جدید پرتال امام‌خمینی (ره)، سایت «دلیل» و نرم‌افزار هوشمندسازی آرشیوها رونمایی می‌شود. سایت «دلیل» به منظور پاسخگویی به شبهات و راستی‌آزمایی برخی ادعاها راه اندازی شده است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، نشست خبری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) صبح روز یکشنبه ۲۵ شهریور با حضور حجت الاسلام علی کمساری رئیس این موسسه و معاونین نشر در محل موسسه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت الاسلام علی کمساری در مورد تاریخچه نشر آثار گفت: موسسه در هفدهم شهریورماه سال ۱۳۶۷ به پیشنهاد سید احمد خمینی و با فرمان امام تشکیل شد و سی و شش از عمر این موسسه گذشته است و در ۱۰ سال اول، تمرکز فعالیت موسسه بر گردآوری و حفظ و تنظیم آثار امام خمینی (ره) بود. در حال حاظر صدها هزار سند در اختیار این موسسه است که برخی عادی و برخی محرمانه و سری هستند و آن بخشی که قابل انتشار بوده با نام صحیفه امام به چاپ رسیده است.

وی اظهار کرد: در مرحله دوم، به سمت گردآوری خاطرات یاران امام در قالب تاریخ شفاهی رفتیم. بیش از پانزده هزار ساعت نوار و فیلم وجود دارد که بخشی از آنها هم منتشر شده است. مجموعه عظیم موسوعه امام خمینی (ره) هم در سال ۱۳۹۳ منتشر شد و تاکنون بیش از ۱۲۰۰عنوان‌کتاب با آثار و زندگی و سیره محوریت امام خمینی (ره) در حوزه‌های عمومی و تخصصی منتشر کرده است.

کمساری عنوان‌کرد: در دهه سوم، موسسه به سمت کارهای ترویجی حرکت کرده نمونه آن ایجاد پرتال امام خمینی (ره) است که سایت جامعی است که همه آرا و اندیشه‌های امام را منتشر می‌کند. سایت خبرگزاری جماران و انتشار مجله در حوزه کودک و نوجوان را داشتیم، برگزاری جشنواره‌ها و حضور در نمایشگاه‌های معتبر و اصلی کشور و تولیدات هنری هم در این زمینه قابل ذکر است. در این دوره از سه سال و اندی پیش ما رویکرد خودمان را از حوزه پژوهشی به سمت حوزه فرهنگی و ترویجی تقویت کرده‌ایم و با حفظ کارکردهای پژوهشی، این مباحث ترویجی را شتاب داده ایم.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) افزود: در فضای مجازی ۱۴صفحه و کانال داریم و خبرگزاری جماران هم با جدیت و روش‌های جذاب کار خودش را دنبال می‌کند. برنامه‌ای را در شبکه یک سیما داشتیم با عنوان «جماران» که یک تجربه همکاری موفق با تلویزیون بود که در قالب بیان خاطره شفاهی تولید شد و یک سال روی آنتن بود و ان شالله سری جدید آن هم در حال برنامه ریزی است.

وی افزود: در امتداد همین برنامه ها، سومین هفته فرهنگی خمین دی ماه امسال و اولین هفته فرهنگی امام خمینی (ره) اصفهان در بهمن ماه امسال برگزار می‌شود. در صورت همکاری نهادهایی مثل استانداری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امکان برگزاری این هفته فرهنگی در سایر نقاط کشور و حتی خارج از ایران وجود دارد.

کمساری در توضیح تولیدات فرهنگی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) نیز عنوان کرد: سال گذشته مستند «دلیل آفتاب» را درباره پاسخگویی به شبهات مربوط به آغاز جنگ داشتیم. این مستند به شکلی بی طرفانه به این شبهه و به نوعی اتهام که نظام جمهوری اسلامی و امام خمینی (ره) با تصمیم‌هایی که داشتند آغازگر جنگ بودند پاسخ بدهند. مستند «دلیل آفتاب» تاکنون اکران‌های خصوصی داشت که قرار است از تلویزیون پخش شود.

وی تاکید کرد: با حمایت از تولید این مستندها ثابت کرده‌ایم که ما خودمان را موظف به پاسخگویی می‌دانیم و نمی‌گوییم که هیچ کس حق پرسش ندارد.

کمساری اظهار کرد: در مستند دیگری که موسسه تولید کرده، شبهه «نقش دولت‌های بیگانه در شکل گیری انقلاب اسلامی» که سال هاست در رسانه‌های فارسی زبان و محافل سلطنت طلب طرح می‌شود را بررسی کرده ایم. پاسخگویی به این ادعا و ماجرای بزرگنمایی شده کنفرانس «گوادلوپ» از زبان کارشناسان تاریخ و علوم سیاسی رقم خواهد خورد. مستند دیگری هم با عنوان «امام و مردم» در حال تولید است.

رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) گفت: کار دیگری که با حمایت این موسسه در حال انجام است اجرای یک تئاتر فاخر با محوریت شخصیت امام‌ خمینی (ره) است. به نظر می رسد بعد از درگذشت امام، و در طول این ۳۶سال هنوز یک اثر نمایشی قابل توجه برای امام خمینی(ره) ساخته نشده است. تئاتر هنری است که به واسطه ایجاد ارتباط حسی با مخاطب تأثیرگذاری بیشتر و ماندگاری دارد.

وی افزود: برای ما مهم بود کسی که می خواهد این کار را بنویسد و کارگردانی کند ارتباط فکری و مفهومی با سوژه هم داشته باشد. آقای علیرضا محمدی که از هنرمندان تئاتر و مستندساز هستند و پیش از این تئاتر عاشورایی « سنگ سبو» را روی صحنه برده بودند، کارگردانی این تئاتر را بر عهده دارند.

کمساری عنوان‌ کرد: این نمایش که حدود ۱۳۰ بازیگر اصلی و فرعی دارد و با طراحی دکور و چهره پردازی و نورپردازی ویژه‌ای همراه است، قرار است در بهمن ماه و در ایام دهه فجر در تالار وحدت روی صحنه برود. این تئاتر که نام اولیه آن «امام مردم» است، موسیقی محور بوده و با حضور گروه ارکستر و یک خواننده توانمند روی صحنه می رود.

به مناسب سی و ششمین سالگرد تأسیس موسس روز بیست و شش شهریور ماه مراسمی را داریم که در آن مدیران موسسه و شعبات قم، مشهد، خمین و نجف و تعدادی از وزرا و مدیران فرهنگی در آن حضور دارند. در این مراسم، از نسخه جدید پرتال امام‌خمینی (ره)، سایت «دلیل» و نرم‌افزار هوشمندسازی آرشیوها رونمایی می‌شود. سایت «دلیل» به منظور پاسخگویی به شبهات و راستی‌آزمایی برخی ادعاها راه اندازی شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1242960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =