برگزاری نشست هماهنگی همایش بین‌المللی نظریات و الگوها در سیاست خارجی

نشست هماهنگی همایش بین‌المللی نظریات و الگوها در سیاست خارجی با حضور دکتر طهرانچی برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست هماهنگی همایش بین‌المللی نظریات و الگوها در سیاست خارجی با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، محمدهادی همایون معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، مجید توسلی مدیر گروه کشوری علوم سیاسی و اعضای دبیرخانه همایش برگزار شد.

دکتر طهرانچی در ابتدای این نشست گفت: ورود بنده به حوزه فقه و تخصص صرفاً از منظر سیاست گذاری آموزش عالی است و معتقدم که باید در تقاطع فکر، حکمت و علم، یک آرایش مناسب داشته باشیم و اگر نتوانیم این آرایش را آماده کنیم، در ورطه ای می‌افتیم که به راحتی نمی توان از آن بیرون آمد. ما نیازمند تحول در تفکر هستیم. مقام معظم رهبری در مجموعه بحث های ۱۴ خرداد تحت عنوان «امام تحول خواه و تحول آفرین» فرمودند: «تحوّل صحیح احتیاج دارد به پشتوانۀ فکری؛ یعنی هر حرکت بی‌پشتوانۀ فکری را نمی‌شود تحوّل دانست. بعضی از حرکت‌های سبُک و سطحی را نمی‌شود به حساب تحوّل گذاشت؛ تحوّل پشتوانۀ فکری [میخواهد]. فرض کنید یکی از مسائلی که امروز باید حتماً تحوّل در آن به وجود بیاید، مسئلۀ عدالت است. در زمینۀعدالت باید تحوّل ایجاد کنیم و این باید متّکی باشد به یک مبنای فکری که اندیشۀ متقن و شکل یافتۀ ما در زمینۀ عدالت چیست؛ آن وقت بر اساس آن برویم سراغ تحوّل؛ یعنی این پشتوانۀ فکری یکی از چیزهای لازم است که از دارایی‌های معنوی ما است؛ یعنی ما بایستی از دارایی‌های معنوی مان در این زمینه استفاده کنیم که عبارت است از احکام اسلام و مقرّرات اسلامی و آیات کریمۀ قرآن و کلمات اهل بیت علیهم السّلام؛ از اینها باید استفاده کنیم و بر اساس اینها باید تحوّل ایجاد بکنیم.»

وی در ادامه این نشست دو ساعته به موضوع گزاره های قرآنی و گزاره های علم جدید در مباحث حکمرانی پرداخت و سه گانه کتاب، حکمت و علم را تشریح کرد.

در ادامه این نشست نیز حجت الاسلام والمسلمین علی صفدری رئیس همایش بین المللی فقه سیاست خارجی درباره این همایش گفت: بحث فقه و تخصص یکی از موضوعاتی است که از حدود ۵ سال پیش از حوزه خراسان شروع شد و به حوزه قم و حوزه نجف هم تسری پیدا کرد. در بحث فقه و تخصص، به حوزه هایی که چالش نظام است، پرداخته می شود و منجر به نتیجه و خروجی است. فقه سیاست خارجی، موضوعی است که با حمایت دکتر طهرانچی و دانشگاه آزاد اسلامی، حوزه علمیه قم و خراسان از حدود دو سال پیش آغاز شد و اکنون به ۷۰ درصد از مأموریت های ترسیم شده رسیده ایم.

وی با اشاره به تهیه ۵ درس‌واره در حوزه فقه سیاست خارجی اظهار کرد: ما معتقدیم که نگاه حکمی به این موضوعات مهم است و اگر کارها به درستی انجام شود، محصول ممتازی می دهد که می تواند پیروزمندانه ما را در ورطه های گوناگون نجات دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1243087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =