سرانجام وعده پرداخت مطالبات گندم‌کاران تا شهریور ماه چه شد؟

گندم‌کاران استان کردستان ماه‌هاست که چشم‌انتظار مطالبه خود هستند اما مسئولان برای پرداخت پولشان، امروز و فردا به آنان می‌کنند!

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، گندم‌کاران بخشی از جامعه کشاورزی هستند که پول فروش محصول‌شان را باید به مدت یک سال برای معیشت خانواده‌شان هزینه کنند، ضمن اینکه با همان پول باید سم و کود خریداری و زمین‌های گندم را برای سال زراعی آتی آماده‌سازی کنند، حال اگر این پول که روی آن برنامه‌ریزی کرده‌اند، به موقع دستشان نرسد، جدا از گله‌مندی، چه ناهمخوانی در برنامه‌های زندگی‌شان ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید:

خرید تضمینی گندم در کشور به ۱۲ میلیون تن رسید

این قشر زحمت‌کش در استان کردستان اگرچه برخی از دلالان محصولشان را با قیمت بیشتر از نرخ مصوب تضمینی دولت خریداری می‌کردند اما اعتنایی به تبلیغات و خواسته‌های آنان نکردند و دسترنج خود را تحویل دولت دادندولی هفته‌هاست که برای تسویه نهایی پولشان، امروز و فردا به آنان می‌کنند!

بر اساس وعده قبلی استاندار سابق و مسئولان غله و جهاد کشاورزی استان که رسانه‌ای شد، قرار بود که مطالبات گندم‌کاران کردستانی تا پایان شهریورماه تسویه شود اما وعده‌ها محقق نشد و کشاورزان همچنان بلاتکلیف و چشم‌انتظار! در چنین شرایطی تأخیر در پرداخت پول گندمکاران از سوی دولت، این قشر زحمتکش را به شدت برای تأمین هزینه‌های زندگی‌شان با چالش مواجه می‌کند. اینکه دولت وعده خودکفایی در تولید گندم را سر دهد، اما بودجه مورد نیاز آن را برای خرید تضمینی گندم پیش‌بینی نکند، از مهم‌ترین ایرادات نظام بودجه‌ریزی کشور است.

در همین راستا؛ شمار زیادی از کشاورزان کردستانی خواستار پیگیری مطالباتشان شدند که بر اساس وظیفه ذاتی خواسته آنان را پیگیری کردیم.

جمال صالحی، مدیرکل غله استان کردستان با توجه به اینکه قرار بود مطالبات گندم‌کاران استان تا پایان شهریورماه پرداخت شود، چرا وعده محقق نشد؟ اظهار داشت: متأسفانه از سوی سازمان برنامه و بودجه این پول واریز نشده است، در شورای تأمین استان نیز این موضوع مطرح و پیگیری شده است. چند روز گذشته، استاندار جدید به کردستان سفر داشته که مهم‌ترین خواسته پیگیری این مطالبه بود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۷۹ درصد از مطالبات گندم‌کاران کشور و ۵۷ درصد در کردستان پرداخت شده است، افزود: هنوز ۴۳ درصد از پول گندم‌کاران کردستانی به ارزش ۸.۹ دهم همت پرداخت نشده است.

مدیرکل غله استان کردستان گفت: بر اساس پیگیری‌های انجام شده، اخیراً نیز مصوبه‌ای از سوی سران قوا گرفته شده و به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده تا مطالبه ۵۷ همتی باقیمانده نیز پرداخت شود، که امیدواریم هر چه سریع‌تر مطالبات این قشر پرداخت شود.

وی اذعان داشت: میزان مطالبات پرداخت شده گندم‌کاران استان ۵۷ درصد بوده که این آمار میانگین استانی است، در برخی از شهرستان‌ها همچون کامیاران ۷۲ درصد، سقز ۶۹ درصد، دهگلان ۵۹ درصد، دیواندره ۴۲ درصد و مریوان ۲۲ درصد پرداخت شده است. تنها راه‌حل این است که استاندار به سازمان برنامه و بودجه فشار بیاورد و تا حصول نتیجه پیگیری کند. روز گذشته این موضوع را از رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان پیگیری کردم، اما به نتیجه‌ای نرسید، نمی‌دانم با توجه به تغییرات مدیریتی در استان، دلسرد است یا کسی حرفش را گوش نمی‌دهد.

صالحی اعلام کرد: در استان‌هایی همچون تبریز ۴۰ درصد از مطالبات گندم‌کاران، زنجان ۳۹ درصد، آذربایجان شرقی و غربی ۶۰ درصد پرداخت شده است.

مدیرکل غله استان کردستان درباره میزان خرید گندم، از خرید یک میلیون و ۱۷۱ هزار و ۴۷۲ تن گندم از کشاورزان کردستانی خبر داد و اظهار کرد: از این میزان یک میلیون و ۱۷۱ هزار و ۴۷۲ تن ثبت در سامانه شده است.

وی از حمل ۴۷۵ هزار و ۲۱۱ تن گندم مازاد بر نیاز مصرف استان به ۱۱ استان کشور خبر داد و عنوان کرد: از این میزان ۴۳ هزار و ۴۷ تن آن به‌صورت ریلی و ۴۳۲ هزار و ۱۶۴ تن به‌صورت زمینی حمل شده است.

صالحی خاطر نشان کرد: در مجموع میزان خرید تضمینی گندم محقق‌شده نسبت به برآورد میزان خرید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن ۹۷.۵۸ درصد تحقق یافته است. خرید تضمینی گندم نسبت به سال قبل ۲ درصد رشد داشته است.

اگرچه هر ساله دولت مطالبات گندم‌کاران را با تأخیر پرداخت می‌کند و وعده‌های متعدد مسئولان برای رفع مشکلات و پرداخت پول آنان، گلایه کشاورزان را به دنبال داشته اما این قشر زحمت‌کش همواره به کشت و کار و تولید مشغول‌اند، پس روا نیست که مزد دسترنج آنان اینگونه پرداخت شود. خبرنگار تسنیم این مطالبه را تا حصول نتیجه و پرداخت از مسئولان مطالبه‌گری می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1244463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =