ایستاده در موقعیت غیرقابل پیش‌بینی قاآنی 

قریب به دو هفته به بازی گرفتن و سردرگم نمودن اسرائیل از سوی اسماعیل قاآنی، مرد شماره یک سپاه قدس حاکی از پیش بینی‌ناپذیری استراتژی محور مقاومت در جنگ با دشمنانش است که هزینه‌های بسیاری را بر آنان تحمیل کرده است. 

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، سحرگاه امروز ۲۴ مهرماه ۱۴۰۳ انتشار ویدئویی از حضور سردار قاآنی در مراسم استقبال از پیکر سردار شهید عباس نیلفروشان در تهران، سرانجام به  شایعه‌ها درباره وضعیت وی پایان داد اما حضور دوباره سردار قاآنی محدود به فرودگاه مهرآباد نماند و لنز دوربین عکاسان در طی مراسم وداع با شهید نیلفروشان، تصاویر متعددی از فرمانده سپاه قدس را ثبت کرد که حاکی از سلامت وی است.

بیشتر بخوانید؛

ده فرمان «جنگ روانی» اسرائیل پس از شهادت نصرالله

روز ۶ مهرماه امسال پس از بمباران ضاحیه لبنان، شایعاتی درباره احتمال شهادت سردار قاآنی مطرح شده بود اما بار دوم در ۱۳ مهرماه نیز بار دیگر شایعه شهادت یا مجروح شدن سردار قاآنی مطرح شد. از آن زمان چند از تن از مسئولان نظامی و سیاسی این شایعات را تکذیب کردند اما خود سردار قاآنی تا امروز در هیچ مراسمی دیده نشده بود.

شایعات درباره سلامتی و وضعیت سردار اسماعیل قاآنی ابتدا از سوی شبکه‌های عبری و عربی مطرح شد. این شبکه‌ها ادعا کرده بودند سردار قاآنی در لبنان حضور داشته و حتی کانال ۱۲ اسرائیل احتمال مجروح شدن وی در بمباران بامداد جمعه ۱۳ مهرماه را مطرح کرده بود. از سوی دیگر غیبت فرمانده نیروی قدس سپاه در نماز جمعه تاریخی اخیر به امامت رهبر انقلاب نیز دستاویز دیگری برای پر و بال دادن به شایعات درباره وضعیت وی شد و سرانجام شایعات با غیبت سردار قاآنی در مراسم اعطای نشان فتح به سردار حاجی‌زاده به نقطه جوش رسید و تیتر اول رسانه‌های اسرائیلی شد.

آخرین باری که سردار قاآنی از طریق قاب رسانه‌ها دیده شده بود مربوط به حضور وی در دفتر نماینده حزب‌الله در تهران بود. این دیدار دو روز پس از شهادت سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در حمله هوایی اسرائیل به ضاحیه صورت گرفت و اما حالا حضور سردار قاآنی در مراسم صبح امروز را بار دیگر کانال‌های خبری اسرائیلی و شبکه‌های تلویزیونی فارسی زبان خارج از کشور به سرعت پوشش داده‌اند و باید در ساعات آینده منتظر سناریوسازی جدید این رسانه‌ها در ادامه هجمه سنگین قبلی علیه فرمانده سپاه قدس باشیم.

حضور فرمانده سپاه قدس در مراسم بدرقه یکی از یارانش شاید برای بسیاری از دوستداران وی و هواداران محور مقاومت ماجرای دور از انتظار و عجیبی نباشد. دو روز قبل محمدباقر قالیباف در سفر به لبنان و در مصاحبه با شبکه «المیادین» - نزدیک به حزب‌الله – با اطمینان دادن از سلامت فرمانده سپاه قدس گفته بود: «شایعات در خصوص سردار قاآنی اخباری دروغین است که با اهداف مغرضانه منتشر می‌شود. حال سردار قاآنی خوب است و انجام مأموریت‌های مخصوص به خود را ادامه می‌دهد.»

اسماعیل کوثری، نماینده مجلس نیز روز گذشته در واکنش به اخبار ضد و نقیض از وضعیت سردار قاآنی، گفته بود: «سردار قاآنی به لطف خدا در سلامت کامل هستند و کسانی که می‌گویند فرمانده نیروی قدس سپاه در بازجویی هستند، غلط کردند.»

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا جای خالی یک مرجع رسانه‌ای در چنین شرایطی احساس نمی‌شود؟ تصریح کرده بود: «برخی‌ها می‌خواهند در هر شرایطی سرشان در آخور بیگانگان باشد و به آن‌ها بیشتر توجه می‌کنند و خبرهای آنان را در داخل ترویج می‌دهند. ما در هر اتفاقی با صراحت آن را بیان کردیم و تشییع جنازه کردیم، زیرا از خانواده، فامیل، بچه محل‌ها که دور نمی‌ماند و در این مسائل دشمن از ترس خود به دروغ بیان می‌کند و متأسفانه برخی در فضای مجازی هم خوششان می‌آید که اگر این مسائل را بازگو کنند هنر کردند در حالیکه چنین اخباری در روحیه مردم تاثیر منفی خواهد گذاشت.» این‌ها نمونه‌های از اخبار امیدوارکننده مقامات کشور برای رفع نگرانی از وضعیت سردار قاآنی در روزهای اخیر است.

چرا غیبت سردار قاآنی شایعه‌ساز شد؟

رسانه‌های وابسته به اسرائیل در راستای جنگی روانی در بحبوحه جنگ اسرائیل و نیروهای مقاومت ابتدا شایعه ترور فرمانده نیروهای قدس را مطرح کردند و آن را در سطح وسیعی در سرزمین‌های اشغالی جهت تقویت روحیه ساکنان این سرزمین‌ها و نیروهای نظامی‌شان منتشر کردند. اما چند روز بعد، شایعه «جاسوسی و نفوذ» جایگزین سناریوی «ترور» شد و رسانه‌های وابسته که تا پیش از این مدعی بودند سردار قاآنی ترور شده است این بار مدعی شدند وی به جرم ارتباط با رژیم صهیونیستی تحت بازجویی نهادهای امنیتی قرار دارد!

در امتداد این جنگ روانی، اسکای نیوز عربی اعلام کرد سردار قاآنی تحت شکنجه و بازجویی، سکته کرده است زیرا وی یا مسئولین دفترش در لو رفتن مقر سید حسن نصرالله که منجر به شهادتش شد، دست داشتند! همچنین پایگاه خبری «میدل ایست آی» طی گزارشی هدفمند در راستای دمیدن در آتش جنگ روانی از طریق ترور شخصیتی سردار قاآنی نوشت: «۱۰ منبع در تهران، بیروت و بغداد، از جمله شخصیت‌های برجسته شیعه و منابع نزدیک به حزب‌الله و سپاه پاسداران، به وب‌سایت اعلام کردند که اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه و تیم او تحت بازجویی قرار دارند.»

البته این خبرسازی میدل ایست آی با واکنش جالب خبرگزاری تسنیم روبرو شد و این خبرگزاری نوشت: «یک سایت درجه چندم در خبری ساختگی مدعی شده که ۱۰ منبع مطلع بی نام و نشان به او گفته‌اند که اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه در تهران بازجویی شده و حین بازجویی هم دچار ایست قلبی شده است!»

تسنیم در دامه نوشت است: «رویترز و نیویورک تایمز این روزها اخبار دروغشان را به نقل از دو یا سه منبع مطلع می‌نویسند، ولی ظاهراً نگارنده‌های میدل ایست‌آی در هنگام نوشتن این مطلب، دز کار را رعایت نکرده و گفته‌اند که ۱۰ منبع مطلع گفته‌اند! حالا به نیمه مزاح و نیمه جدی میتوان نوشت که ۲۰ منبع مطلع هم گفته‌اند که آن ۱۰ منبع مثلا مطلع غلط زیادی کرده‌اند و دروغ گزاف گفته‌اند.»

رسانه‌های بیگانه همچنین برای به حاشیه بردن نماز جمعه ۱۳ مهر تنها به بزرگنمایی غیبت سردار قاآنی در این مراسم اکتفا نکردند و انتشار شایعه فوت همسر رهبر انقلاب را نیز در دستور کار خود قرار دادند. عبدالله گنجی فعال رسانه‌ای موج شایعه‌سازی اخیر علیه فرمانده سپاه قدس را جزئی از عملیات روانی بعد از خطبه جمعه نصر می‌داند و نوشته است: «تکنیک‌های راستی‌آزمایی شایعات نشان می‌دهد که اخبار مربوط به ترور سردار قاآنی بخشی از یک عملیات روانی بزرگ بعد از خطبه نصر است و با قاطعیت قابل تکذیب می‌باشد. مراقب جنگ روانی دشمن باشیم. از پاتک در جنگ روانی هم غفلت نکنیم.»

تضعیف نیروهای امنیتی ایران و بزرگنمایی توان اطلاعاتی اسرائیل

مسئله نفوذ و حضور جاسوسان ایرانی در لو رفتن مکان فرماندهان مقاومت و به قصد تفرقه‌افکنی میان نیروهای ایرانی و سایر اعضای بدنه حزب‌الله و ایجاد انگاره ضعف دستگاه‌های امنیتی ایران در افکار عمومی همواره به عنوان یکی از ابزارهای جنگ روانی رسانه‌های وابسته به اسرائیل به کار می‌رود.

این سناریو پس از شهادت اسماعیل هنیه در تهران و سید حسن نصرالله در بیروت نیز از سوی رسانه‌های وابسته به صهیونیسم از جمله نیویورک تایمز در حجم وسیعی پمپاژ شد. اما آن چه که مسلم است، حجم اخبار متناقض درباره سردار قاآنی و خط تخریبی و «ترور شخصیتی» که علیه وی در روزهای گذشته دنبال می‌شد، نشانگر ترس از قدر ت فرمانده سپاه قدس و نقش محوری‌ وی در سازماندهی محور مقاومت علیه اسرائیل است که صهیونیست‌ها را وادار به انجام عملیات رسانه‌ای گسترده علیه این فرمانده با سناریوهای تکراری و ضد و نقیض کرده است.

پیوست رسانه‌ای اسرائیل در جنگ با محور مقاومت دو هدف را دنبال می‌کند: اولا با ضعیف و ناتوان جلوه دادن سپاه قدس سعی در تضعیف روحیه نیروهای مقاومت دارد و ثانیا با دستاورد سازی کاذب برای اسرائیل ولی به طور موقت در تلاش برای بزرگنمایی توان سیستم امنیتی و اطلاعاتی این رژیم دارد که در طول یک سال گذشته و از آغاز عملیات ۷ اکتبر متحمل شکست‌های جبران ناپذیری شده است.

تاکتیک غافلگیری و پیش‌بینی ناپذیری با سکوت فرماندهان عالی

بنا به گفته تحلیل‌گران نظامی و امنیتی، اصل غافلگیری و پیش‌بینی ناپذیری یکی از اصول نظامی است که در کوران جنگ و غبارآلود شدن فضا، ابزاری برای ضربه زدن به حریف محسوب می‌شود. هدف از انتشار شایعات متعدد اخیر درباره موقعیت فرمانده سپاه قدس نیز، پی بردن به نقشه محور مقاومت و به طور خاص فعالیت‌های سردار قاآنی به عنوان یکی از چهره‌های کلیدی در نبرد با اسرائیل بود.

بر همین اساس فرماندهان عالی نظامی نیز راهبرد سکوت را درباره موقعیت سردار قاآنی در پیش گرفتند تا زمینه بیشتر برای سردرگمی دشمن ایجاد شود. روزنامه کیهان عدم پاسخ سپاه پاسداران به شایعات در خصوص غیبت سردار قاآنی را «موفقیتی چشمگیر» خواند و گفت که سپاه «در حالی که هیچ نکته‌ای از نگاهش پنهان نیست، به هیچ‌یک از شایعات پاسخ نداد و دشمن را در حالتی از گیجی و منگی تنها گذاشت.»

واکنش فضای مجازی به حضور دوباره فرمانده سپاه قدس

دقایقی پس از حضور فرمانده سپاه قدس در فرودگاه مهرآباد موجی از تحلیل‌ها و واکنش‌های چهره‌های گوناگون در فضای مجازی به راه افتاد که حاکی از لو رفتن نقشه جنگ رسانه‌ای دشمن است اما واکنش کاربران را به دو دسته کلی می‌توان تقسیم کرد:

الف) ستایش خنثی‌سازی عملیات روانی گسترده علیه محور مقاومت با حضور سردار قاآنی در مراسم استقبال از پیکر شهید نیلفروشان

ب) کنایه به خبرسازی‌های غیرقابل هضم علیه مقامات جمهوری اسلامی و تحمیق مخاطب عام این رسانه‌ها

حمیدرضا علیمی، مداح در توئیتی فارغ از جناح بندی‌های سیاسی نوشت: «با هر سلیقه سیاسی به احترام سربازان فداکار و دلاور وطن، باید تمام قد ایستاد.»

سید امیر سیاح، فعال رسانه‌ای نیز با اشاره به جنگ روانی علیه فرمانده سپاه قدس نوشته است: «عزیزانی که تحت جنگ روانی دشمن در روزهای اخیر، شایعات درباره سردار قاآنی را تکرار می‌کردند، بروند جایی خلوت درباره کارشان فکر کنند.»

کاربر دیگری نیز با تاکید بر خط جنگ روانی صهیونیسم علیه سردار قاآنی نوشته است: «کسانی که به سردار قاآنی شک کردند، توبه کنند. ما که مطمئن بودیم رژیم اشغالگر جنگ روانی راه انداخته و همش بازیه... چون این مرد سال‌ها جانشین سردار سلیمانی در سپاه قدس بود، اگر ذره‌ای مشکل داشت حاجی می‌فهمید.»

احمد رنجبری، فعال فضای مجازی نیز با یادآوری خبر اعطای نشان فتح به سردار قاآنی که طی روزهای گذشته از سوی سردار ابراهیم جباری مشاور فرمانده قدس اعلام شده بود، نوشته است: «به کوری چشم دشمنان و منافقان و مخالفان جمهوری اسلامی پس از مدت‌ها وز وز کردن درخصوص سردار با افتخار جمهوری اسلامی، سردار حاج اسماعیل قاآنی در مراسم بدرقه سردار شهید نیلفروشان حضور یافت و به زودی مدال فتح را از دست رهبر انقلاب دریافت می کند.»

هاتف صالحی یکی دیگراز فعالان رسانه‌ای نیز با اشاره به غیرقابل پیش‌بینی بودن سپاه قدس و فرمانده آن نوشته است: «همه چیزغیرقابل پیش‌بینی است!»

توئیت یونس شادلو، خبرنگار صدا و سیما از حضور سردار قاآنی در مهرآباد که به سرعت وایرال شد

واکنش طنزآمیز به تلاش‌های رسانه‌های فارسی زبان در کتمان حقیقت با توسل به شایعه‌سازهای فیک و عجیب نیز بخشی دیگر از واکنش‌های کاربران فضای مجازی را در مواجهه با خبرسازی علیه سردار قاآنی در برمی گیرد.

حامد سلطانی مجری برنامه های تلویزیونی با کنایه به شایعات سال‌های گذشته رسانه های بیگانه درباره رهبر انقلاب و با توئیتی طعنه‌آمیز نوشته است: «بلاخره از میرطاهر قاآنی به جای سردار اسماعیل قاآنی رونمایی شد. حالا شما می‌خندید ولی تا چند ساعت دیگر همین ماجرا موضوع بحث‌های اکانت‌های بلاصاحب و معلوم‌الحال آل‌صهیون خواهد شد.»

کاربر دیگر نیز در توئیتی طنزآمیز مانند سلطانی نوشته است: «گول نخورید، به زاویه گوش‌ها دقت کنید! این میرطاهر قاآنیه که می‌خوان به سردار قاآنی که شکنجه و شهید شده، جا بزنند! همچنین کاربر دیگری نیز نوشته است:«حضور سردار قاآنی در آیین تشییع سردار شهید نیلفروشان... خب بریم پنل بعدی، چی کار کنیم بگیم این بدلشه!»

انتهای پیام/

کد خبر: 1246085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =