سفر به عتبات گران‌تر شد

در حالی که سفر عتبات قرار بود تا پایان آبان بدون افزایش قیمت انجام شود، مدیر دفتر زیارتی می‌گوید که «اعزام‌ها از امروز گران شده است.»

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، سفر به کربلا ۲۵ میلیون تومان و به استانبول ۲۱ میلیون تومان. این قیمت‌های دفاتر زیارتی و گردشگری برای سفر یک هفته‌ای از مشهد است.

بیشتر بخوانید:

افزایش نجومی قیمت بلیت پروازهای عتبات عالیات

سازمان حج اعلام کرده که تا پایان آبان هزینه سفر عتبات ثابت است، اما مدیر دفتر زیارتی رحیم محمودی می‌گوید که «سفر عتبات از امروز ۲۸ مهر بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان گران‌تر شده است.»

دولت قبل برای حمایت از سفرهای زیارتی، ارز پایین‌تر از نرخ بازار اختصاص داد تا هزینه سفرها با نوسان قیمت ارز تغییر نکند. البته قیمت اعزام‌ها بهار امسال با افزایش نرخ ارز ۲۰ درصد گران شد.
با توجه به اینکه تغییری در نرخ ارز حمایتی به سفرهای زیارتی ایجاد نشده است، هزینه اعزام‌های زمینی و هوایی عتبات متوسط ۱۰ و ۲۰ میلیون تومان تا پایان آبان اعلام شد.

اما هیچ کاروانی نه تنها از اول آبان بلکه از امروز کم‌تر از این قیمت‌ها نیست. مدیر کاروان عتبات مشهد علی مولایی می‌گوید که «هزینه سفر هوایی از ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان و زمینی ۱۰ تا ۱۳ میلیون تومان است.» در حالی که حداکثر قیمت اعزام‌های هوایی و زمینی پیش از این حدود ۲۲ و ۱۱ میلیون تومان بود.

علاوه بر قیمت سفر عتبات، هزینه بلیت پروازها نیز بیشتر شده است. فقط بلیت رفت و برگشت به عتبات از مشهد بیش از قیمت نهایی سفر یک‌هفته‌ای عتبات به صورت زمینی است.

مدیر دفتر زیارتی علی کریمی با بیان اینکه قیمت بلیت پروازهای عتبات بر اساس عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری می‌شود، می‌گوید که «بیش از نیمی از هزینه سفر عتبات به پرواز اختصاص پیدا می‌کند و ما دخل و تصرفی در آن نداریم.»

در مقابل مدیر کاروان دیگر اسماعیل حقیقت می‌گوید که «اگر مشکل پرواز است، چرا قیمت کاروان‌های زمینی هم تا این حد بالا رفته است؟»

کارشناسان زیارتی می‌گویند که باید در کنار کاهش هزینه حمل و نقل زمینی (به‌ویژه اتوبوس‌ها)، چارتر پروازهای عتبات همچون ایام اربعین ممنوع شود یا اینکه به‌جای اینکه دست واسطه‌ها باشد، به سازمان حج واگذار شود تا با نرخ مناسب در اختیار زائران قرار گیرد.

البته نماینده ولی‌فقیه در حج و زیارت حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب هم می‌گوید که «کاهش هزینه سفر نباید منجر به کم‌شدن خدمات به زائران شود.»

کد خبر: 1246443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =