سایه جنگ بر انتخابات آمریکا / شرایط به سود ترامپ پیش می‌رود

باوجود اینکه موضوعات مربوط به سیاست خارجی معمولا نقش پررنگ و حساسی در نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نداشته است، اما به نظر می‌رسد در پنجم نوامبر 2024 شاهد بدعت در این روند باشیم و تحولات غزه و مواضع نامزدها در قبال مسئله فلسطین تأثیر قابل توجهی بر روند انتخابات داشته باشد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز؛ نظرسنجی‌های مداوم که توسط بنگاه‌های نظرسنجی معتبر و متعدد صورت می‌گیرد همگی بیانگر یک اتفاق مهم هستند و آن هم رقابت بسیار نزدیک و تنگاتنگ دو کاندیدای اصلی یعنی کاملا هریس و دونالد ترامپ در انتخابات پیش رو است. به حدی که تحلیل‌گران معتقدند از دهۀ 1960 به این طرف چنین رقابت نزدیکی برای رسیدن به کاخ سفید سابقه نداشته است. این رقابت تنگاتنگ می‌تواند پیامدهای پیش‌بینی نشده‌ای ایجاد کند. به طوری که هر گونه گمانه‌زنی و پیش‌گویی درباره‌ی نتایج انتخابات پنجم نوامبر را در حال حاضر برای تحلیل‌گران دشوار کرده است.

بیشتر بخوانید:

تحولات غزه برای عرب‌تبارهای آمریکا اهمیت زیادی دارد / ناامیدی از نامزدهای دو حزب اصلی

از طرفی باید گفت که نزدیک شدن دو کاندیدا در نظرسنجی‌های به روز شده، بیشتر به ضرر نامزد دموکرات‌ها بوده است. طبق نظرسنجی‌های قبلی پس از ورود کاملا هریس به عرصه انتخابات توانسته بود از رقیب خود پیشی بگیرد اما این فاصله اکنون در حال کاهش است و از پنج درصد و بیش از پنج درصد پیشتازی، اکنون تنها دو درصد اختلاف با آرای دونالد ترامپ جمهوری‌خواه باقی مانده است.

طبق آخرین نظرسنجی که گاردین در سایت خود قرار داده، بیست روز مانده به انتخابات نوامبر 2024، کاملا هریس 48 % و دونالد ترامپ 46 % از آرای امریکاییان را برای خود خواهند کرد.

اگر این روند کاهشی اختلاف آرا همچون هفته‌های گذشته به ضرر هریس ادامه یابد، باید منتظر عواقبی همچون روی کار آمدن دوباره‌ی ترامپ بود که به عنوان رئیس جمهوری پوپولویست و کم سواد در محافل سیاسی ایالات متحده شناخته می‌شود و اقداماتش منطقه ما را نیز تحت تأثیر جدی قرار خواهد داد. برخی تحلیلگران معتقدند که افزایش سطح تنش در منطقه خاورمیانه نیز زمینه‌ساز ظهور دوباره‌ی او خواهد بود.

ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود بر خلاف تمامی معاههدات بین‌المللی و بی‌اعتنا به تاریخ پیچیده‌ی مناقشه اعراب و اسرائیل، اشغال بلندی‌های جولان توسط رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت. ترامپ در زمان ریاست جمهوری به دلیل دریافت حمایت‌های مالی نجومی از لابی‌های یهودی امریکایی، در اقدامی غیرمتعارف و جانبدارانه قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و حتی سفارت را به آنجا منتقل کرد.

طبق پیش‌بینی‌ها اگر بار دیگر دونالد ترامپ به ریاست جمهوری برسد بدون شک این بار کرانه باختری را نیز ضمیمه خاک غصبی رژیم صهیونیستی خواهد کرد و ذره‌ای دغدغه بشردوستانه برای احقاق حق فلسطینی‌هایی که دچار نسل‌کشی بی‌رحمانه شده‌اند نخواهد داشت.

به نظر می‌رسد ترامپ در صورت بازگشت به تکمیل طرح ناتمام خود یعنی پیمان ابراهیم خواهد پرداخت که بر اساس آن عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای مسلمان و عرب منطقه رخ خواهد داد. روند شومی که عملیات طوفان‌الاقصی در هفت اکتبر 2023 ضربۀ بزرگی به آن وارد کرد و محور مقاومت هزینه زیادی برای متوقف کردن آن پرداخت.

آتش‌افروزی‌های رژیم صهیونیستی در خاورمیانه و به خصوص افزایش عجیب تنش در هفته‌های اخیر از سوی این دولت غاصب، همگی بسترسازی برای ظهور دوباره‌ی ترامپ در امریکا است. چرا که گروه‌های ضد جنگ در ایالات متحده و به خصوص عرب تبارهای مسلمان و حتی غیر مسلمان امریکایی، موضوع آتش بس در غزه و کاهش تنش‌ها در خاورمیانه بسیار برایشان جدی است. اما ادامه‌دار شدن جنگی که هر روز از گذشت آن باعث کشته شدن شمار زیادی از غیرنظامیان بی گناه، و آواره و بی‌خانمان شدن خیل عظیمی از فلسطینیان در نوار غزه و لبنان شده، تا حد زیادی اعتبار سیاست خارجی دولت بایدن-دموکرات‌ها- را برای حل این بحران زیر سوال برده است.

باید تأکید کرد که به طور سنتی هرگز سیاست خارجی عاملی تعیین کننده در رفتار رأی‌دهی امریکاییان نبوده است. در انتخابات 2024 نیز سه موضوع اقتصاد، مهاجرت و سقط جنین کلیدی‌ترین موضوعاتی هستند که حساسیت اجتماعی زیادی روی آن ها وجود داشته و برای جامعه امریکا مهم هستند.

اما نباید فراموش کرد که نظام انتخاباتی در امریکا بر مبنای اکثریت مطلق یا نسبی آراء نیست و سیستم الکترال کالج رأی برخی از ایالت‌ها را سرنوشت‌ساز می‌کند. ایالت‌هایی همچون میشیگان که جمعیت عرب‌تبار مسلمان نسبتا زیادی را نیز در خود جای داده است. همچنین ایالت‌هایی همچون پنسیلوانیا که جمعیت راست‌گرایان مذهبی افراطی -طرفدار اسرائیل- در آن بیشتر از سایر ایالت‌ها است. ویسکانسین، کارولینای شمالی، جورجیا، آریزونا و نوادا نیز از دیگر ایالت های سرنوشت‌ساز هستند که آرای الکترال دارند و اگر نامزدی 270 رأی از 538 رأی الکترال را از آن خود کند به کاخ سفید راه می‌یابد.

بنابراین احتمال قطبی‌شدگی انتخابات در دو ایالت پنسیلوانیا و میشیگان بسیار زیاد است و بارزترین تأثیر جنگ یکسالۀ خاورمیانه را نیز در این دو ایالت شاهد خواهیم بود.

بدون شک این قطبی‌شدگی و تاثیر تنش‌های خاورمیانه بر انتخابات امریکا، به نفع ترامپ تمام خواهد شد. عدم توفیق دولت بایدن- هریس در انجام اقدامی قاطعانه که فاجعۀ انسانی در غزه را متوقف کند باعث شده که رأی‌دهندگان همیشگی این حزب روی به تحریم انتخابات بیاورند. حتی عده‌ای در نظرسنجی‌ها مدعی شده‌اند که برای اعتراض به وضعیت غزه- لبنان به نامزد حزب سبز یعنی جیل استاین رأی خواهند داد. زیرا وی به صراحت و با حرارت زیادی از حقوق فلسطینیان دفاع می‌کند. آنها گفته‌اند که تنها این‌گونه می‌توانند اعتراض خود را بیان کنند.

حمایت از کاندیداهای احزاب فرعی -حزب سبز و حزب مردم- باز نوعی تقدیم کرسی ریاست جمهوری به ترامپ است. زیرا رأی‌دهندگان سنتی جمهوری‌خواه دلیلی برای روی آوردن به احزاب فرعی ندارند و بنابراین سبد آرای ترامپ همچون هریس دچار شکاف و تفرقه نمی‌شود.

آنچه که می‌تواند کورسوی امیدی برای نجات دموکرات‌ها در سه هفتۀ پایانی باقی مانده تا انتخابات باشد، بیش از هر چیز تأکید بر سیاست‌های اجتماعی و زیست‌محیطی مترقیانۀ هریس است که برای دانشجویان، روشنفکران و دانشگاهیان مهم به شمار می‌آید.

اما در این انتخابات جنگ می‌تواند نگرش‌های رأی‌دهندگان را شکل دهد و بر استراتژی‌های مبارزات انتخاباتی کاندیداها تأثیر جدی گذارد. به خصوص که پیامدهای اقتصادی ناشی از احتمال وقوع جنگ فراگیر در خاورمیانه، بر روی اقتصاد امریکا بسیار مهم خواهد بود و همانطور که گفتیم، اقتصاد، اولین پارامتر تعیین کننده در رفتار رأی‌دهی اکثر امریکائیان است.

بنابراین باید گفت باوجود اینکه سیاست خارجی هرگز آنچنان در شیوه‌ی توزیع رأی بین نامزدهای ریاست جمهوری در امریکا نقش پررنگ و حساسی نداشته، اما در پنجم نوامبر 2024 شاهد بدعت در این روند خواهیم بود. جنگ در غزه به شدت روی انتخابات تأثیر خواهد گذاشت و تا لحظۀ آخر نامزدها گرفتار مواضع و رفتار خود در قبال مسئلۀ فلسطین خواهند بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1246462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =