کرسی‌های آزاد اندیشی ابداع یک فناوری اجتماعی و فرهنگی از سوی دانشگاه آزاد بود

رئیس دبیرخانه مرکزی کرسی‌های آزاد اندیشی با تاکید بر ضرورت برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی باید در سطح دانش آموزی، گفت: این رویداد به عنوان نمونه‌ای از یک فناوری اجتماعی و فرهنگی باید در سطح دانشگاه‌ها و مدارس تکثیر شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، عبدالحسین کلانتری رئیس دبیرخانه مرکزی کرسی های آزاد اندیشی صبح امروز یکشنبه ۲۹ مهرماه ۱۴۰۳، در اختتامیه مرحله حضوری کشوری اولین رویداد سراسری رقابت تیم های دانشجویی در کرسی های آزاداندیشی که در سالن همایش های غدیر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برگزار شد، با تسلیت شهادت اسطوره‌های مقاومت در جهان خالی از معنا، اظهار کرد: از مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی تشکر میکنم که این رویداد را به مثابه شجره طیبه آبیاری و این نهال را باغبانی کردند.

وی ادامه داد: یکی از اتفاقات این دوره این بود که این رویداد توانسته فراتر از کلی گویی‌ها و آرمان‌ها و ارزش‌ها در عرصه فناوری اجتماعی و فرهنگی ورود پیدا کند و مسئله ای که رهبر انقلاب بیش از ۵بار در جمع های مختلف از جمله جمع‌های دانشجویی از عدم اجرایی شدن آن گله کردند را به نتیجه برساند.

کلانتری خاطرنشان کرد: این موضوع در قالب شعار باقی نماند و هنر دانشگاه آزاد طراحی یک فناوری فرهنگی و اجتماعی بود برای تبدیل این غایت به یک فرایند اجتماعی قابل لمس که بتواند جریان های عظیم راه بیندازد.

رئیس دبیرخانه مرکزی کرسی های آزاد اندیشی تصریح کرد: هر چند در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی با نقطه مطلوب فاصله داریم و تیم‌ها باید بیشتر و بیشتر شوند اما در شرایطی که عرض کردم دانشگاه آزاد علمداری کرد و کار را پیش برد.

کلانتری افزود: سال گذشته هم‌افزایی خوب بین مجموعه‌های مختلف آموزش عالی از جمله وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها شکل گرفت و این هم افزایی چنین ثمره ای داشت که با برگزاری اولین رویداد سراسری کرسی‌های آزاد اندیشی شاهد آن بودیم.

وی اضافه کرد: حضور ما یک حضور حداقلی بوده و بار بیشتر بر دوش دانشگاه آزاد بوده بنابراین اینکه به استقلال بتوانیم کل آموزش عالی را در برگزاری این رویداد هدایت کنیم؛ فعلا توان نداریم.

کلانتری خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب اسلامی از جمله فناوری‌های اجتماعی و فرهنگی به پیاده روی اربعین و راهیان نور اشاره کردند که ما باید به کثیری از این فناوری‌ها دست پیدا کنیم.

معاون وزیر علوم تصریح کرد: فهم ما در تجارب کرسی های ازاد اندیشی طی این سالیان این بوده که علاوه بر این فناوری ما محتاج قواعد، آداب و اخلاق گفتگو در این جهت هستیم و ضعف بزرگی در این عرصه داریم که چپ و راست و اصلاح طلب و اصول گرا ندارد.

کلانتری گفت: آداب گفتگو را در جامعه نهادینه نکرده ایم که آسیب جدی به جامعه زده است همانطور که بسیاری از اسیب‌ها در حوزه خانواده هم ناشی از عدم مهارت گفتگو است که نیازمند آموزش و زمان می‌برد.

وی افزود: ثمرات این کار را در آینده شاهد خواهیم بود. ای کاش این رویداد کرسی های آزاداندیشی را بتوان در فضای دانش‌آموزی هم رونق بخشید و اینها مسائل مهمی است که باید در دانشگاه‌ها و مدارس تکثیر کنیم.

کلانتری اضافه کرد: دانشجویانی که در این حوزه (کرسی های آزاد اندیشی) ورود پیدا می‌کنند بالاخره فارغ‌التحصیل خواهند شد از طرفی در سطح خارج از دانشگاه محافلی برای گفتگو لازم است که میدان‌داران اصلی می‌توانند همین دانشجویان باشند که البته به وزارت کشور مربوط می‌شود اما می‌توان رایزنی کرد.

رئیس دبیرخانه مرکزی کرسی های آزاد اندیشی گفت: تثبیت آداب گفتگو زمان می‌خواهد و این تغییر زمان بر است تا تبدیل به فرهنگ پایدار ایرانی شود البته فرهنگی که این ظرفیت از طریق گفتگو وجود داشته و باید بسط و گسترش یابد.

سیدحمید مهدیون، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: در اولین رویداد سراسری رقابت تیم های دانشجویی در کرسی های آزاد اندیشی ۷هزار و ۲۴۶ تیم از سراسر کشور شرکت کردند که در نهایت ۹۶ تیم به مرحله حضوری کشوری راه پیدا کردند.

وی ادامه داد: در اولین سال برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی ۱۳۹۹-۱۴٠٠ ، با ۱۴۶۲ تیم کار آغاز شد. در سال بعد این تعداد به ۲۸۶۱ تیم رسید و در سومین دوره هم ۳۶۰۰ تیم شرکت کردند.

مهدیون خاطرنشان کرد: رویداد کرسی های آزاد اندیشی یکی از رویدادهای پربرکت که پیام مقام معظم رهبری را هم در پی داشت و ایشان فرمودند که این رویداد ملی در شمار افتخارات دانشگاه آزاد ثبت و همه دانشگاه ها هم این سنت حسنه را دنبال کنند.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: بعد از برگزاری مرحله شهرستانی و استانی، ۵۵۲ تیم به مرحله مجازی کشوری راه پیدا کردند که میزبان رویداد مجازی دانشگاه آزاد واحد تهران غرب بود.

مهدیون با اشاره به اینکه ۸ هزار عضو هیئت علمی در این دوره از رویداد به عنوان استاد راهنما تیم ها را همراهی کردند، اضافه کرد: در نهایت در هر محور ۱۶ تیم به مرحله حضوری کشوری راه پیدا کردند و در مجموع ۹۶ تیم از ۵۵۲ تیم در این دوره از رقابت ها حضور داشتند که امیدواریم شاهد پویایی و هر چه غنی تر شدن این رویداد در سنوات آتی باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1246522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =