نخست وزیر انگلیس: حملات روسیه به اوکراین مانع ارسال کمک‌های غذایی به فلسطین!

در حالی که کشورهای غربی در یک سال گذشته به صورت تمایم عیار از رژیم صهیونیستی حمایت کرده و از ارسال تسلیحات مدرن و کمک‌های نقدی برای رژیم هیچ مضایقه‌ای نداشته‌اند، نخست وزیر انگلیس در بیانیه‌ای مضحک حملات روسیه به اوکراین را مانع ارسال کمک‌های غربی برای فلسطین معرفی کرده است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، با افزایش تنش و جنگ بین اوکراین و روسیه، اهمیت دریای سیاه در تجارت بین‌الملل خود را بیشتر نشان داده‌است. این دریا شش کشور هم‌کرانه یعنی روسیه، رومانی، بلغارستان، اوکراین، گرجستان و ترکیه را از طریق دریای مدیترانه به اقیانوس اطلس پیوند می‌دهد و نقش کلیدی در حمل‌ونقل غلات، نفت و کالاهای تجاری دارد. این موضوع هم برای اروپا و هم برای اوکراین که یکی از مهمترین راه‌های درآمدی آن فروش غلات و انتقال آن از طریق این دریاست را بیشتر می‌کند. بنابراین هر گونه افزایش تنش با روسیه تهدیدی برای آنها نیز محسوب می‌گردد.

بیشتر بخوانید:

جنگ غزه مشروعیت ارزش‌های نظم لیبرال را دچار چالش جدی کرده است

استارمر -نخست وزیر انگلیس- در آخرین اعتراضات خود در مورد افزایش تقابل روسیه و اوکراین در دریای سیاه و احتمالا برای تحریک افکار عمومی، این موضوع را به ارسال مواد غدایی به غزه پیوند داده است و در بیانیه‌ای که توسط دفتر مطبوعاتی وی منتشر شد، گفت: «حمله‌های بی‌رویه روسیه به بنادر در دریای سیاه نشان می‌دهد که ولادیمیر پوتین- رئیس‌جمهور روسیه- در تلاش‌هایش برای وادار کردن اوکراین به تسلیم، کمک‌های حیاتی به فلسطینی‌ها را به تأخیر می‌اندازد و مانع از تحویل ذخایر مهم غلات به جنوب جهانی می گردد».

بر اساس بیانیه استارمر، حملات روسیه باعث تأخیر یک کشتی در حال حرکت در اوکراین شد که روغن نباتی را به مقصد برنامه جهانی غذا در فلسطین و همچنین کشتی‌هایی با غلات به مقصد مصر و محموله‌های برنامه جهانی غذا به مقصد جنوب آفریقا می‌برد. بر اساس اطلاعات دفاعی بریتانیا، استارمر گفت، حداقل چهار کشتی تجاری بین 5 تا 14 اکتبر توسط مهمات روسیه در دریای سیاه مورد اصابت قرار گرفته‌اند.

این در حالی است که کشورهای غربی، علیرغم اعلام بیانیه‌هایی در مورد تمایل برای توقف جنگ و آتش بس در فلسطین، عملا سیاست حمایت خود را با ارسال تسلیحات به اسرائیل در پیش گرفته‌اند و هیچ‌گاه به مردم غزه اهمیت ندادند. حتی کارشناسان مستقل حقوق بشر سازمان ملل نیز ماه گذشته عمدتا از کشورهای غربی به دلیل حمایت از اسرائیل علیرغم اقداماتش در غزه انتقاد کردند. موضوعی که روز گذشته چین نیز به آن اشاره کرده است.

در رویدادی مشابه، ایالات متحده و 13 کشور دیگر روز گذشته در سازمان‌ملل از چین به دلیل نقض حقوق بشر در سین کیانگ و تبت- دو استان مسلمان نشین چین- انتقاد کردند که باعث شد چین آنها را به دلیل نادیده گرفتن «جهنم زنده» در نوار غزه محکوم کند. فو کونگ -سفیر چین در سازمان ملل- گروه کشورهای غربی را به دلیل توسل به «دروغ برای تحریک درگیری» متهم کرد. او گفت: «وضعیت حقوق بشری که امسال باید بیشترین توجه را در کمیته به خود جلب کند، بدون شک وضعیت غزه است. در حالی که استرالیا و ایالات متحده و چند کشور دیگر، این جهنم زنده را کم اهمیت جلوه دادند».

فو همچنین گفت: «اگر تعداد کشته‌شدگان غزه برای بیدار کردن وجدان چند کشور غربی کافی نباشد، به اصطلاح حمایت از حقوق بشر مسلمانان چیزی جز بزرگترین دروغ نیست».

با این اصاف به نظر می‌رسد با افزایش تنش‌ها در جنگ اوکرین و همینطور در غره روند شکل گیری جهانی چندقطبی و عکس‌العمل‌ها نسبت به ادعاهای غرب در حال افزایش است. به‌خصوص که نشست بریکس در کازان روسیه توسط قدرت‌های اقتصادی شرقی نیر در حال پیگیری است. آنها به دنبال ایجاد جبهه‌ای علیه غرب و مکانیسم‌های پرداخت جایگزین برای معاملات بین خود هستند تا بدین وسیله سیاستی مستقل را دنبال کنند. همچنین دکتر پزشکیان به نمایندگی از ایران نیز در این نشست حضور دارد.

خبرنگار: ماری ملکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1246905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =