محمد علیاکبری معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره شهید طهرانچی اظهار کرد: دکتر طهرانچی ویژگیهای خیلی خاصی داشتند. ایشان جسارت داشتند تصمیمات عجیب بگیرند. البته تصمیمات از نظر ما عجیب بودند؛ اما وقتی با ایشان صحبت میکردیم متوجه میشدیم که پشتوانه علمی و فکری قوی دارند. برخی تصور میکردند تصمیمات دکتر بداهه است؛ اما واقعیت این بود که مطالعه و پژوهش پشت این تصمیمات بود. این موضوع را افرادی که به ایشان نزدیک بودند، میدانستند.
وی افزود: من در زندگیم فردی را ندیدم که به اندازه شهید طهرانچی جسارت تصمیمگیری در سطح کلان داشته باشد. ایشان در صحبتهایشان آیات الهی را به قواعد علمی پیوند داده و تحلیل شخصی خودشان را مطرح میکردند. دکتر معتقد بودند که فیزیک خواندن نگاه مادی به طبیعت ایجاد میکند. به طوری که همه چیز را مادی تفسیر میکنند. شهید طهرانچی تلاش میکرد این وجه شناخت مادی را با شناختی که از قرآن داشت تعدیل کند. هنر دکتر این بود که آیات الهی و قواعد فیزیکی را با هم ترکیب کرده و نتیجهگیری منحصر به فرد میکرد. من به عنوان یک شنونده فیزیکخوانده هم بخش فیزیک و هم بخش قرآنی صحبتهای دکتر را میفهمیدیم؛ اما فقط دکتر توانمندی تلفیق این ۲ نگاه را داشت.
علیاکبری خاطرنشان کرد: شهید طهرانچی از فیزیک در مدیریت خود هم استفاده میکرد. خدا قدرت تحلیلی به ایشان داده بود که به تعبیر خودشان هذا من فضل ربی بود. این نگاه لطفی بود که خدا به ایشان داشت و دکتر هم به نحو احسن از آن استفاده میکرد.
معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد گفت: دکتر طهرانچی در همه تصمیمات دانشگاه آزاد نقش داشتند. برای مثال اتفاقی که در نوبل امسال اتفاق افتاد و برنده جایزه از هوش مصنوعی استفاده کرده بود. دکتر گفتند چرا ما دانشجویان را محدود کنیم. بهتر است از ابزاری که در جهان وجود دارد، استفاده کنیم. همیشه این نگاه در ایران وجود داشت که دانشجویان برای امتحان محدود شوند، تصمیمگیری برای استفاده از هوش مصنوعی در امتحانات جسارت بسیاری میخواست که فقط از دکتر طهرانچی برمیآمد.
وی یادآور شد: همه اقداماتی که دکتر در این سالها انجام داد، نیاز به جسارت داست. شهید طهرانچی ۱۰ سال برای طرح پایش دانشگاه آزاد صبر کرده بود تا بالاخره به ثمر نشست. همچنین سامانههایی که در دانشگاه راهاندازی شد یا موضوعات دانشکدگان، جسارت نیاز داشت. چرا که شرایط دانشگاه را تغییر میداد. کسی که در آموزش عالی کار کرده باشد، میداند که این نوع فعالیتها به جسارت نیاز دارد. نمیشود به آسانی یک نسل دانشگاه را تعطیل کرد.
انتهای پیام/
نظر شما