به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ آزمونهای برد و گواهینامه رزیدنتی از مهمترین مراحل آموزشی و ارزیابی در مسیر تخصصی پزشکان به شمار میروند. این آزمونها نه تنها تعیینکننده صلاحیت علمی و مهارتی رزیدنتها هستند، بلکه بر آینده حرفهای و جایگاه آنان در نظام سلامت کشور نیز اثر مستقیم دارند. در سالهای اخیر تغییرات ناگهانی در شیوه برگزاری این آزمونها، از جمله همزمانی آزمون برد و گواهینامه، تغییر محل برگزاری و اعمال تغییرات فراتر از حدود قانونی، موجب بروز چالشهای جدی برای رزیدنتها شده است.
بیشتر بخوانید؛
فرسودگی، تعهد و رقابت؛ همراهان همیشگی دوره رزیدنتی
مطهر مطهری رزیدنت داخلی ورودی سال 1400 دانشگاه علوم پزشکی ایلام درباره همزمانی دو آزمون؛ برد و گواهینامه در شهریور سال 1404و همچنین تغیراتِ خارج از قوانینی که برای آزمون گواهینامه اعمال شده بود گفت: آزمون برد و آزمون گواهینامه رزیدنتی در یک زمان، در تاریخ 6 شهریورماه برگزار شد.
وی افزود: این تصمیم گویا به طور ناگهانی صورت گرفت زیرا رزیدنتهای دانشگاه ایلام تا 10 روز قبل از آن که به سامانه برای انتخاب حوزه امتحانی مراجعه کنند از اینکه قرار است آزمون گواهینامه همزمان با آزمون برد برگزار شود، مطلع نبودند ظاهرا آموزش دانشگاه نیز از این قضیه مطلع نبود که به دانشجویان اطلاع رسانی کند.
این رزیدنت جراحی در ادامه توضیح داد: زمانی که به سامانه برای انتخاب حوزه امتحانی مراجعه کردم متوجه شدم قراراست آزمون گواهینامه تنها در شهرهای بزرگ برگزار شود. سالهای گذشته این آزمون در ایلام نیز برگزار میشد اما به علت تغییرات صورت گرفته مجبور شدم برای شرکت در این آزمون به کرمانشاه بروم و این موضوع برای شخصی که متاهل است در خصوص اسکان و حمل و نقل، مشکلاتی بههمراه دارد که باید در نظر گرفته میشد.
مطهری در اعتراض به تغییراتِ بیشاز 10 درصدی در خصوص آزمون گواهینامه بیان کرد: طبق قوانین هر آزمون نسبتبه آزمونهای سابق میتواند تغییرات حداکثری 10 درصدی را داشته باشد. اما تغییراتی که در خصوص آزمون گواهینامه در تاریخ 6 شهریور 1404 اعمال شد فراتر از 10 درصد بود، زیرا در وهله اول شاهد همزمانی دو آزمون بودیم و از جهتی دیگر با تغییرات در منابع آزمون و تغییر در محل برگزاری آزمون همراه بود.
وی با تاکید به این موضوع که آزمون برد و گواهینامه ماهیتی جداگانه دارند و منابع و نحوه برگزاری آنها نیز با یکدیگر متفاوت است گفت: باتوجه بهاین تفاوتها، برگزاری همزمان این دو آزمون قطعا به ضرر دانشجویان رزیدنت خواهد بود. همانطور که طبق آمار گزارش شدهاست نسبت به سال گذشته، آمار مردودیهای آزمون گواهینامه دوره رزیدنتی خیلی بیشتر است. به عنوان مثال: از سه رزیدنت ورودی سال 1400 دانشگاه علوم پزشکی ایلام، به علت تغییرات اعمال شده هیچ یک در آزمون گواهینامه پذیرفته نشدند.
مطهر مطهری در انتها با اشاره به مشکلات دانشجویان رزیدنت در پی تغییراتی که در ظرفیت پذیرش دانشگاهها صورت میگیرد بیان کرد: در سال 1400 سه رزیدنت داخلی در دانشگاه پذیرفته شدیم. به دلیل اینکه بعد از ورودی ما با توجه به تغییراتی که درظرفیت پذیرش رزیدنت در دانشگاهها پیش آمد، رزیدتی پذیرش نشد؛ این دوره برای ما با کشیکهای طولانی همراه بود.به طوری که تا سال چهارم مانند رزیدنت سال اول کشیکهای اورژانس را میگذراندیم.
وی افزود: بنابراین دوره رزیدنتی برای ما بیشتر جنبه کار در بخش اورژانس را داشت تا جنبه مهارت محوری و این موضوع باعث شده بود فرصت مطالعاتی نداشته باشیم، همچنین به علت نبود پزشک مقیم و کمبود نیرو از دانشجویان رزیدنت در بیمارستانهای دیگر استفاده میشد. به عنوان مثال در سال دوم رزیدنتی من بیمارستان شهید مصطفی در ایلام افتتاح شد که بیمارستان اختصاصی قلب بود و به علت نبود نیرو هر ماه یکی از رزیدنتها را به آن بیمارستان میفرستادند تا کشیک دهد.
انتهای پیام /
نظر شما