توانمندسازی و ایجاد انگیزه رویکرد باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان است

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه گفت: ستاد مرکزی باشگاه در رویکرد جدید خود برای ایجاد انگیزه و فعالیت بیشتر انجمن‌های علمی دستورالعمل‌هایی را در راستای محورهای توانمندسازی و فعالیت‌های علمی اجتماعی در دستور کار قرار داده است.

شعله اعلایی، رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز  واحد ارومیه، درباره تسهیلات باشگاه پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی برای پژوهشگران گفت: باشگاه از دانشجویان برتر و استعدادهای درخشان حمایت و بستر لازم را برای رشد آنها فراهم می‌کند، از تسهیلات دانشجویی باشگاه می‌توان به معرفی دانشجویان واجد شرایط برای دریافت وام‌های دانشجویی از صندوق رفاه، تسهیلات آموزشی برای شرکت در کارگاه‌های توانمندسازی علمی پژوهشی، حمایت از طرح‌های پژوهشی، حمایت از ثبت‌نام در رویدادهای معتبر علمی، تسهیلات توانمندسازی کارآفرینی به‌صورت فرهنگی همچون امکان شرکت در دوره‌های فرهنگی یا اردوهای جهادی و علمی امکان شرکت در نمایشگاه‌های آثار هنری و اندیشه‌ورزی، تسهیلات ثبت اختراع و انتشار کتاب و امکان شرکت در مسابقات و المپیادهای علمی به‌ صورت انفرادی و تیمی اشاره کرد.

اعلایی درباره بودجه انجمن‌های علمی افزود: بودجه انجمن‌های علمی تقریباً برای همه انجمن‌ها یکسان است، اما در مواردی که نیاز به فعالیت‌های کارگاهی، آزمایشگاهی یا تجهیزاتی لازم هزینه مربوطه تأمین شده و  سعی می‌کنیم برای همه انجمن‌ها هزینه‌ها را تخصیص داده و کارگاه‌های عملی که نیاز به حمایت‌های بیشتری را حمایت کنیم.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد ارومیه درباره نحوه عضوگیری باشگاه ادامه داد: رسالت باشگاه حمایت و رشد و شکوفایی استعدادهای دانشجویان و دانش آموزان کشور است، طبق آیین‌نامه فقط دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و دانش آموزان مدارس سما می‌توانند عضو باشگاه شوند.

اعلایی ادامه داد: عضویت باشگاه سه نوع در قالب عضویت اصلی پژوهشگر، استعدادهای درخشان، عضو برتر وابسته و عضو افتخاری، برای عضویت باید شرایط عمومی و اختصاصی را دارا باشند. از شرایط عمومی می‌توان به دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی بودن و دانش‌آموزان مدارس سما و همچنین سن مابین ۸ تا ۳۵ سال اشاره کرد.

 وی افزود: عضویت افتخاری محدودیت سنی ندارد. از شرایط اختصاصی عضویت پژوهشگر می‌توان به دارا بودن یکی از شرایط همچون معدل بالای ۱۷ یا کسب رتبه‌های برتر در المپیادهای معتبر داخلی و بین‌المللی، کسب رتبه در جشنواره‌های کشوری و استانی ارائه مقاله در یکی از نشریات علمی یا همایش مورد تائید باشگاه ارشاره کرد.

برگزاری طرح توانمندسازی اعضای باشگاه پژوهشگران جوان

اعلایی درباره دیگر فعالیت‌های باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان گفت: طرح توانمندسازی اعضای باشگاه پژوهشگران جوان، نخبگان و دانشجویان سراسر کشور با نام «یادواره سردار دل‌ها» در سال ۱۴۰۰ به پاسداشت مجاهدت‌های سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی به‌صورت رایگان برای همه دانشجویان علاقه‌مند برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این طرح شامل سه برنامه کارگاه‌های علمی- مهارتی، وبینارهای مرز دانش و بازدید مجازی است که توسط باشگاه‌های واحدهای سراسر کشور در گروه‌های فنی-مهندسی، علوم انسانی، علوم پایه و کشاورزی و دامپزشکی برگزار می‌شود.

اعلایی گفت: در استان آذربایجان غربی در راستای این طرح، برنامه‌های مختلف شامل وبینارهای علمی و کارگاه‌های مهارتی تخصصی و بازدید مجازی در گروه‌های مختلف اجرا شده و مورد استقبال قرار گرفته  و این برنامه‌ها تا پایان سال ادامه دارد.

به گفته این استاد دانشگاه دانشگاه در حال برنامه‌ریزی برگزاری نمایشگاه و مسابقه‌ استانی با همکاری چند سازمان مختلف در دهه فجر هستیم، متولی این مسابقه دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه است و دانشجویان تمامی دانشگاه‌های استان می‌توانند در آن شرکت کنند.

انجمن‌های علمی، جایی برای آموزش مهارت و پیوند دانشجویان با مراکز علمی و صنعتی

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه درباره انجمن‌های علمی و نحوه سازمان‌دهی آنها گفت: امور انجمن‌های علمی دانشجویی از طرف ریاست دانشگاه به باشگاه‌های پژوهشگران جوان و نخبگان واگذار شده است، ستاد مرکزی باشگاه نیز در رویکرد جدید خود برای ایجاد انگیزه و فعالیت بیشتر انجمن‌های علمی دستورالعمل‌هایی را در راستای محورهای توانمندسازی و فعالیت‌های علمی اجتماعی، نشر علم، رویدادهای علمی و فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی برای ارتقا مهارت تخصصی دانشجویان و تحکیم پیوند جامعه دانشجویی و دانشجویان با مراکز علمی، جامعه و صنعت برای انجمن‌های علمی دانشجویی ارائه کرده است.

اعلایی ادامه داد: در واحد ارومیه ۱۸ انجمن علمی-دانشجویی در رشته‌های مختلف وجود دارد که فعالیت‌های متنوعی در زمینه برگزاری کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی، وبینارها، بازدیدهای علمی، چاپ نشریه و برگزاری همایش و مسابقات علمی داشته‌اند.

وی افزود: انتخابات هیات‌ مدیره انجمن‌های علمی دانشجویی در سال جدید برای همه انجمن‌های واحد به‌صورت مجازی برگزار شده است و اعضای جدید هیات ‌مدیره فعالیت‌های خود را به‌صورت گسترده از سر گرفته‌اند. هیات ‌مدیره نماینده قانونی انجمن بوده و دبیر انجمن نماینده هیات ‌مدیره است و از طرف این هیات حق امضا دارد. طبق آیین‌نامه جدید انجمن‌های علمی دانشجویی هر یک سال یک‌بار باید انتخابات هیات ‌مدیره داشته باشند و مجدداً انتخاب شوند تقریباً می‌توان گفت که در اکثر رشته‌ها انجمن‌های علمی را داریم و همه آنها فعال هستند و فعالیت‌های متنوعی دارند.

اعلایی درباره رغبت دانشجویان به انجمن‌های علمی گفت: برخی از دانشجویان جدیدالورود آشنایی فراوان با انجمن‌های علمی و فعالیت‌های آنها ندارند، اما از وقتی فعالیت انجمن‌ها بیشتر شده تعداد اعضای جدید انجمن‌ها و درخواست عضویت در انجمن‌های علمی مختلف افزایش ‌یافته است. از آنجایی ‌که برخی از برنامه‌های انجمن فقط مختص اعضا انجمن‌های علمی برگزار می‌شود بنابراین رغبت دانشجویان برای عضویت و فعالیت در انجمن‌های علمی افزایش ‌یافته است.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در ارتباط با جشنواره ملی فرهیختگان و جشنواره‌های دانشگاهی گفت: در جشنواره ملی فرهیختگان هر استان سه عضو برتر باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان را به همراه مستندات مربوطه به ستاد مرکزی معرفی می‌کند. همچنین در هفته پژوهش یک انجمن علمی- دانشجویی به‌عنوان انجمن برتر در واحد معرفی می‌شود.

وی درباره معیارهای امتیازبندی گفت: می‌توان به برگزاری بازدیدهایی علمی، برگزاری کارگاه‌های علمی، برگزاری همایش‌ها، مشارکت‌های علمی که با سازمان‌های مختلف، عضویت در اتحادیه علمی، سخنرانی‌های علمی، نشریه علمی دانشجویی، برگزاری مسابقات علمی دانشجویی و برگزاری همایش و المپیاد دانشجویی اشاره کرد، هر انجمنی که امتیاز بیشتری را کسب کند به‌عنوان انجمن برتر معرفی می‌شود.

اعلایی درباره نشریات و مجلات انجمن‌ها گفت: نشریه‌های وابسته به انجمن علمی باید از شورای پژوهشی باشگاه پژوهشگران مجوز بگیرند و در صورت صدور مجوز بودجه نشریه نیز تأیید و تأمین می‌شود، برخی از انجمن‌ها از جمله انجمن‌های دامپزشکی، پرستاری و تربیت‌بدنی واحد اقدام به اخذ مجوز کرده و برای بعضی از آنها مجوز صادر شده است.

خبرنگار: محمد محمودزاده، زهرا مظفردخت

انتهای پیام/

کد خبر: 1122474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =