گروسی: اقدام ایران در حذف دوربین های فراپادمانی عواقب احتمالی دارد

مدیرکل آژانس انرژی اتمی در کنفرانس خبری امروز خود مدعی شد که اقدام ایران در حذف دوربین های فراپادمانی عواقب احتمالی در پی خواهد داشت.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، رافائل گروسی مدیرکل آژانس انرژی اتمی در کنفرانس خبری امروز پنجشنبه خود اعلام کرد که اقدام ایران در حذف دوربین ها بر ادامه همکاری بین آژانس و این کشور اثر می گذارد.

بیشتر بخوانید:

پیش‌نویس قطعنامه احتمالی شورای حکام علیه ایران

گروسی گفت: به طور کلی آنچه از آن مطلع شدیم این است که تعداد ۲۷ دوربین مشابه همین دوربینی که اینجا مشاهده می کنید و پیشتر درباره آن در ماه دسامبر توضیح دادم، در ایران حذف شده اند.

وی ادامه داد: این مسئله موجب ایجاد چالشی جدی در توانایی ما در ادامه همکاری با ایران و تایید صحت بیانیه ایران درباره برجام خواهد بود.

مدیرکل آژانس افزود: همانطور که من مجموعه ای از اقدامات فراتر از توافقات پادمانی که پیشتر در ماه فوریه ۲۰۲۱ انجام شد، اکنون ما شاهد این مسئله هستیم که آن به معنای خاصی از بین رفته است و البته عواقب احتمالی در پی خواهد داشت.

گروسی همچنین گفت که شورای حکام این آژانس را از اقدامات ایران مطلع کرده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره پروسه حذف دوربین ها توسط ایران و اشاره به این مسئله که آژانس در تاسیسات مختلف ایران از جمله تهران، اصفهان، نطنز و خنداب از این دوربین ها استفاده می کند، گفت: آنها این کار را از امروز آغاز کرده اند.

گروسی ادامه داد که همچنین قرار است ایران نظارت آنلاین آژانس را نیز متوقف کند. وی افزود که کلیت مسئله این است که ایران هر آنچه فراتر از توافقات فراپادمانی بوده است، حذف می کند و باید ببینیم که این مسئله چطور انجام خواهد شد.

وی همچنین گفت که دوربین هایی که بر اساس توافقات پادمانی نصب شده اند حذف نخواهند شد و تعداد آنها حدودا ۴۰ عدد است.

گروسی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره مکان هایی که دوربین های فراپادمانی از آنجال حذف خواهند شد گفت: نطنز، تعدادی در اصفهان داریم، تعدادی در تهران داریم، تعدادی در خنداب داریم، اما باید یاداوری کنم این دوربین ها در مکان هایی نصب شده اند که سانتریفیوژها مستقر هستند.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره این مسئله که گفته می شود که قطعنامه ضدایرانی مرتبط با سفر مدیرکل به اراضی اشغالی بوده است، گفت که این مسئله ای عجیب است و گمانه زنی های مختلف در این زمینه صورت می گیرد، اما تصویب قطعنامه مسئله ای که توسط اعضا انجام می شود.

گروسی در ادامه و درباره این مسئله که ایران اعلام کرده است که قرار است بر فعالیت های غنی سازی خود بیافزاید گفت که هنوز در این رابطه به آژانس اطلاع داده نشده است و هنگامی که به ما اطلاع داده شود مجبور خواهیم بود که رسما این مسئله را به شورای حکام اطلاع دهیم و ما فورا این کار را انجام خواهیم داد.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره عواقب این مسئله گفت که به طور کلی این اقدام ایران مسئله ای جالب نیست چرا که همینطوری هم مسائلی از قبل وجود دارد از جمله این که مذاکرات وین به پایین ترین سطح خود رسیده است و همکاری دوجانبه با ایران در ارائه توضیحات درباره موضوعاتی بسیار مهم موفق نبوده است.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1143603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =